Pleione's kweken met vallen en opstaan

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Pleione's kweken met vallen en opstaan

Berichtdoor Khadija » za aug 17, 2013 5:53 pm

In het verleden had ik wel eens een Pleione, maar die hield het bij mij nooit lang uit. Sinds ik mij vorig jaar verdiept heb in het kweken van Pleione’s ben ik aangestoken door het enthousiasme die rotsplantenkwekers voor deze planten hebben.
Hoewel ik normaliter alleen maar botanische soorten kweek heb ik tot mijn eigen verbazing een uitzondering kunnen maken voor Pleione. Wat begon met 15 soorten is uitgegroeid tot een collectie van 70 soorten, waarvan 12 botanisch. Met ongeveer 20 botanische soorten en ruim 300 geregistreerde kruisingen is het moeilijk om een keuze te maken, maar ik probeer het aantal te beperken .

In een hoekje op het terras staan de planten.
De nieuwe bulben krijgen al aardig hun vorm en op de oude bulben groeien enkele bulbillen (broedbolletjes).
Afbeelding
Afbeelding

Bulbillen groeien in ongeveer vier jaar uit tot een bloeibare plant.
Hieronder is te zien hoe een bulbil zich kan ontwikkelen tot volwassen bulbe.
Afbeelding

Als het goed is zullen deze bulbillen pas in het voorjaar van 2017 gaan bloeien (een enkele hopelijk al in 2016).
Afbeelding

Dan nu de Pleione’s die in dit voorjaar hebben gebloeid. Allereerst de botanische soorten.
Pleione formosana is de bekendste soort en wordt al heel lang gekweekt, daarvan bestaan dan ook veel variëteiten.

Pleione formosana
Afbeelding

Pleione formosana 'Crinoline'
Afbeelding

Pleione formosana 'Pitlochry'
Afbeelding

Pleione formosana B1
Afbeelding

Pleione formosana 'Snow Bunting'
Afbeelding

Pleione aurita is naar mijn mening één van de mooiste soorten binnen het geslacht.
Met een beetje geluk heb je een kloon te pakken die naar viooltjes ruikt.

Pleione aurita JP1
Afbeelding

Pleione aurita JP2
Afbeelding

Pleione scopulorum is algemeen verkrijgbaar is de kleur roze, de witte vorm is op dit moment nog zeldzaam.
In het wild komt ook een geelbloeiende vorm voor.

Pleione scopulorum 'Selene'
Afbeelding

En nu de hybriden.

Pleione Anstice Harris
Afbeelding

Pleione Gerry Mundey 'Tinney's Firs
Afbeelding

Pleione Shantung 'Silver Anniversary'
Afbeelding

Pleione Leda
Afbeelding

Pleione Ueli Wackernagel (lichte vorm)
Afbeelding

Pleione Snow Monkey
Afbeelding

Pleione Captain Hook
Afbeelding

Pleione Bandai-san 'Sand Grouse'
Afbeelding

Pleione Ganymede
Afbeelding

Pleione Orinoco 'Gemini'
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Khadija op za aug 17, 2013 6:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Orchids are like accessories, a woman can never have enough...
Khadija

Re: Pleione's kweken met vallen en opstaan

Berichtdoor Joske040 » za aug 17, 2013 6:33 pm

Erg moor ik vind vooral die snow pleione schitterend
Gr. Jos
Het leven is kort geniet ervan
Gek van Orchideeen
Gek op heerlijk geurende Orchideen
En hou van eerlijke mensen
Joske040

Berichtdoor Khadija » za aug 17, 2013 6:57 pm

Hoi Jos, Snow Monkey vind ik ook een mooie hybride. Het werd in 2005 geregistreerd door Paul Cumbleton, één van de gerenommeerde Pleione kwekers uit Engeland. Het is een kruising tussen P. yunnanensis en P. grandiflora. Zoals je hieronder kan zien zijn de nakomelingen variabel van kleur.

Pleione Snow Monkey groep
Afbeelding
Khadija

Berichtdoor Bindi » za aug 17, 2013 7:54 pm

Prachtige bloemen,ik denk er al een tijd aan om deze planten op mijn balkon te houden,in balkon bakken,maar durf het niet zo goed aan omdat ik al een paar keer heb gelezen dat een hoop van deze planten in de halfschaduw moeten staan,nu is mijn balkon in de zomer een bak oven,ik heb wel een zonnewering hangen maar als de zon draait,staat hij toch weer vol op het balkon,zijn er ook pleione's die dit wel oke vinden? zo niet moet ik iets bedenken zodat de plantjes toch in de halfschaduw staan.maar dan is mijn vraag kunnen ze tegen zo'n hoge temperatuur,soms wel 40 C.of kan ik er maar beter een cactus neer zetten :)

Groetjes Bindi.
Bindi

Berichtdoor Khadija » za aug 17, 2013 8:52 pm

Hoi Bindy, een paar uur ochtend- of middagzon kunnen Pleione's best verdragen. Maar temperaturen tegen de 40 C kunnen ze niet zo goed tegen. Van nature groeien ze in of aan de rand van bergwouden in Azië. Als je een balkonscherm kan plaatsen heb je meer opties dan cactussen :wink:
Khadija

Berichtdoor RdB » za aug 17, 2013 9:32 pm

Fantastische serie!

Ruud
RdB

Berichtdoor Bindi » za aug 17, 2013 9:57 pm

Hoi
Het is natuurlijk niet altijd zo'n 40 C,maar de temperatuur kan al vlug flink op lopen als de zon begint te schijnen.ik denk dat ik eerst een schaduw hoekje moet proberen te maken,en dan eens kijken hoe hoog de temperatuur daar dan is,ik heb wel een scherm maar dat is niet afdoende,als de zon er recht opstaat wel,maar niet als hij er aan de zijkant in schijnt.of aan elke zijkant iets ophangen maar dat is weer zo'n gedoe :roll: En anders maar weer gewoon geraniums :lol:

Groetjes Bindi.
Bindi

Berichtdoor dries666 » zo aug 18, 2013 2:32 pm

Prachtige planten! Ik heb er hier ook enkelen staan, een zeer bleke en een zeer donkere variant. Ze zijn beiden gekocht als formosana maar volgens mij is geen een van de twee daadwerkelijk een formosana, de donkere lijkt meer op een pleione tongariro. Nu moet ik echter wel opmerken dan vorige jaren de bulben zeer vrolijk groeiden en ik er nooit één verloor, maar om de een of andere rede heb ik er dit jaar wel een heleboel verloren waar de nieuwe scheuten na de bloei rot werden en nu zijn de scheuten die wel doorgroeiden nog steeds niet zo mooi en vet geworden als vorige jaren... Dit vind ik echt wel zeer spijtig aangezien ik er veel plezier aan heb om ze steeds weer mooie bulben te zien groeien en het jaar erop zo prachtig te bloemen. Heeft u dit ook gemerkt dit jaar of is het iets dat specifiek bij mij en mijn opa (daar staan de lichte) misgelopen is? En in wat voor soort mengsel groeit u de planten op? Ik vind het moeilijk om een ideaal mengsel te zoeken tussen doorlatend met een beetje schors maar toch nog voldoende vochthoudende eigenschappen en tegelijk voldoende voedingsstoffen voor de planten om te groeien.

ook ben ik dit jaar een pleione maculata verloren aan orchideeenmijt.... Als iemand er toevallig deze in zijn bezit heeft zou ik graag wel iets voor over hebben voor een bulbje ervan.

vriendelijke groeten,
Dries
dries666

Berichtdoor Khadija » zo aug 18, 2013 4:25 pm

Hallo Dries, staan jouw planten buiten?
Vorig jaar heb ik de Pleione's in 2/3 orchideeëngrond uit het tuincentrum en 1/3 perliet gekweekt en dat ging prima. Dit jaar ben ik overgegaan op 2 delen fijne bark, 1 deel Sphagnum en 1 deel perliet. Dat mengsel is zowel doorlatend als vochthoudend en wordt door meerdere Pleione kwekers gebruikt. De planten groeien goed daarop en ik ben slechts een enkele bulbil kwijtgeraakt door te veel water geven. Anderen kweken ze gewoon in bark met een beetje Sphagnum en ik heb ze ook in puur Sphagnum zien groeien. Het is trouwens wel aan te bevelen om Pleione's ieder voorjaar te verpotten. Dat de bulben kleiner zijn dan vorig jaar heb ik nog niet gemerkt, het groieseizoen is pas eind september voorbij dus ze hebben nog even te gaan.
Spijtig dat je de maculata kwijt bent geraakt aan spint, naast bladluis is dat een plaag waar Pleione's gevoelig voor zijn. Een andere mijtsoort die voor veel schade kan zorgen is de Brevipalpus oncidii. Die zijn nauwelijks waarneembaar maar veroorzaken wel achteruitgang in groei. Het zou kunnen dat jouw Pleione's daar last van hebben.
Khadija

Berichtdoor Khadija » zo aug 18, 2013 4:53 pm

Zoals de titel van deze topic al aangeeft gaat het kweken niet altijd probleemloos. Bij wijze van experiment heb ik dit jaar een klein aantal bulben in 1 deel potgrond en 1 deel brekerszand opgepot. Dat is helemaal verkeerd gegaan, het mengsel bleek te compact en zonder uitzondering hebben alle nieuwe scheuten hun wortels verloren. Dankzij de voedselreserve uit de oude bulben worden wel nieuwe bulben gevormd, maar die zijn aanzienlijk kleiner en worden pas één of twee groeiseizoenen later weer bloeibare bulben :cry:

Afbeelding
Khadija

Berichtdoor dries666 » zo aug 18, 2013 11:49 pm

Khadija schreef:Spijtig dat je de maculata kwijt bent geraakt aan spint, naast bladluis is dat een plaag waar Pleione's gevoelig voor zijn. Een andere mijtsoort die voor veel schade kan zorgen is de Brevipalpus oncidii. Die zijn nauwelijks waarneembaar maar veroorzaken wel achteruitgang in groei. Het zou kunnen dat jouw Pleione's daar last van hebben.

Het is wel degelijk geen spint, na veel opzoekwerk een hele tijd geleden ben ik ook op dit soort mijt uitgekomen (Brevipalpus oncidii) en ik denk ook dat het de boosdoeners zijn. problematisch is dat de middelen wel werken maar krijgen ze nooit allemaal dood en na verloop van tijd, en enige warmte in huis, krijgen ze weer een explosie in groei en bijgevolg ook schade en het is zo dat al een heel deel van men planten littekens dragen of zelfs gestorven zijn.... het is een constante strijd en zeer vervelend als je het niet hebt op gebruik van sproeimiddelen :cry: ... En ja al men pleione's groeien buiten, buiten de maculata, en ik heb ze altijd al in een mengsel orchideeengrond en een paar stukjes sphagnum gezet, alleen met het rare weer en ik vermoed een zeer natte 2 weken ergens in de groeiperiode lijken meer dan de helft van de scheuten weggerot... maar ik zag het kwaad in de regen veel te laat aangezien ze vorig jaar ook veel regen te verduren hebben gehad en hier juist meer en harder door groeiden... maar dit jaar dus niet.

wel jammer van je experiment, maar dat hoort bij het experimenteren zeker... al moet ik zeggen dat mijn bulben er voorlopig nog niet zo mooi uitzien als de jouwe, de meesten toch niet (terwijl de vorige bulben wel mooi en dik waren) dus misschien ben ik ook wel meer wortels verloren dan ik denk.
dries666

Berichtdoor Jochem » ma aug 19, 2013 7:58 am

Hele mooie foto's!!!

Groetjes Jochem
Jochem

Berichtdoor Chanelleke » di aug 20, 2013 9:14 pm

Wat een prachtige collectie, GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als je teveel hebt van dezelfde soort, verkoop je die dan wel eens????
zou er dan graag van je willen kopen tegen die tijd.

Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Khadija » di aug 20, 2013 11:10 pm

dries666 schreef:
Khadija schreef:Spijtig dat je de maculata kwijt bent geraakt aan spint, naast bladluis is dat een plaag waar Pleione's gevoelig voor zijn. Een andere mijtsoort die voor veel schade kan zorgen is de Brevipalpus oncidii. Die zijn nauwelijks waarneembaar maar veroorzaken wel achteruitgang in groei. Het zou kunnen dat jouw Pleione's daar last van hebben.

Het is wel degelijk geen spint, na veel opzoekwerk een hele tijd geleden ben ik ook op dit soort mijt uitgekomen (Brevipalpus oncidii) en ik denk ook dat het de boosdoeners zijn. problematisch is dat de middelen wel werken maar krijgen ze nooit allemaal dood en na verloop van tijd, en enige warmte in huis, krijgen ze weer een explosie in groei en bijgevolg ook schade en het is zo dat al een heel deel van men planten littekens dragen of zelfs gestorven zijn.... het is een constante strijd en zeer vervelend als je het niet hebt op gebruik van sproeimiddelen :cry: ...

Tja, volledig uitroeien zal niet lukken. Bestrijdingsmiddellen met neemolie schijnen goed te werken, al zij de producten die verkrijgbaar zijn (o.a. Mighty Neem en Ferro Deon) best duur. Maar je kan zelf een bestrijdingsmiddel maken door neemolie te mengen met een emulgator en dat mengsel te verdunnen met water.
Khadija

Berichtdoor Khadija » di aug 20, 2013 11:16 pm

Chanelleke schreef:Wat een prachtige collectie, GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als je teveel hebt van dezelfde soort, verkoop je die dan wel eens????
zou er dan graag van je willen kopen tegen die tijd.

Chanelleke

Hoi Chanelleke, in de toekomst hou ik zeker bulben over.
Ik hou je op de hoogte :wink:
Khadija

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen