bulbophyllums in paludarium

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Re: bulbophyllums in paludarium

Berichtdoor peterrijntjes » za nov 02, 2013 11:35 am

Beste Antoon,

geweldig om te horen, dat jij dat allemaal "gewoon"in de huiskamer kweekt. Kun jij vertellen hoe je dat precies aanpakt?
Dat zal voor veel forum leden wel interessant zijn. In ieder geval voor mij zeker,

groet Peter
peterrijntjes

Berichtdoor peterrijntjes » za nov 30, 2013 11:07 am

Antoon. schreef:Beste Pascalle.

Dan kunnen we elkaar de hand reiken.
De collectie bulbophyllums en andere van mijn vrouw en mij is denk ik net zo groot als die van jou.
Alleen kweken wij die gewoon in huis en groeien en bloeien.
Is gewoon een genot nu nog wat bark op de vloer als vloerbedekking en leven we in een echt eigen oerwoudje.

Gr.

Beste Antoon,

hoe doe jij dat met de lucht vochtigheid en de licht behoefte in de woonkamer?

groet Peter

:?:
peterrijntjes

Berichtdoor Kala » wo maart 05, 2014 3:21 pm

Ik geef dit topic even een schopje omhoog. Ik wil hier namelijk mee gaan beginnen.

Ik heb ze nu zo staan dat ik niet makkelijk kan luchten. De B. Falcatum hoeft trouwens niet zo extreem te schommelen in temperatuur als op de vorige pagina aangegeven wordt, althans hij heeft hier al 3 jaar op een rij gebloeid. :wink: De B. Elisabeth Ann heeft wel een klein ... iets aangemaakt op de achterkant van een bulb, maar nog geen enkele nieuwe wortel (daar maak ik me wel een beetje zorgen over). De B. Ambrosia lucht ik ook niet heel vaak en die heeft de afgelopen weken geloof ik wel 5 nieuwe bulbs achter elkaar aangemaakt.

Ik heb een terrarium van 40x40x30 op het oog en ik wil er graag 2 wanden met varenplaat (of evt. Epiweb of cocos matten), zodat ik daar een paar Bulbophyllums hun gang op kan laten gaan.

Ik zou ook graag wat foto's van mensen willen zien die een paludarium hebben ingericht. Ik hard op zoek naar ideeën. :)
Kala

Berichtdoor plukk » zo maart 09, 2014 12:32 am

hallo Kala,

ik heb dit onderwerp niet echt gevolgd en heb zelf ook geen paludarium, maar ik denk, gezien de afmeting die je op het oog heb, dat je heel hoge eisen aan je klimaat beheersing moet stellen. je wilt een snoekbaars in een vissenkom.liefst twee.
met iets van 40x40 krijg je geen luchtcirculatie en geen klimaat, dan is het gemakkelijker op de vensterbanjk te kweken op een bedje hydrokorrels. als je deze bak wilt zul je héle kleine soortjes moeten kweken. wel spannend. ;)

gr. plukk
A personalidade pode abrir portas, mas somente o caráter consegue mantê-las abertas
plukk

Berichtdoor Kala » do maart 13, 2014 9:07 am

plukk schreef:hallo Kala,

ik heb dit onderwerp niet echt gevolgd en heb zelf ook geen paludarium, maar ik denk, gezien de afmeting die je op het oog heb, dat je heel hoge eisen aan je klimaat beheersing moet stellen. je wilt een snoekbaars in een vissenkom.liefst twee.
met iets van 40x40 krijg je geen luchtcirculatie en geen klimaat, dan is het gemakkelijker op de vensterbank te kweken op een bedje hydrokorrels. als je deze bak wilt zul je héle kleine soortjes moeten kweken. wel spannend. ;)

gr. plukk

Ze stonden eerst onder een omgekeerde vaas met hydrokorrels en bast (en eentje op lavasteen), zonder enige vorm van klimaat 'controle' en dat ging ook prima... Mijn Ambrosia groeit als kool, de Falcatum heeft zijn eerste bloemtak aangemaakt en de Elisabeth Ann is ook iets nieuws aan het maken (géén idee nog wat het is).

Gister mijn nieuwe terrarium van 30x30x30 opgehaald en ook ingericht. Voorlopig nog even zonder varenwortel tegen de wand. Ik had nog stukjes varen liggen en die hangen nu aan zuignapjes. Vannacht voor het eerst lekker kunnen luchten, dus ik ben benieuwd.
Kala

Vorige

Keer terug naar Orchideeën Algemeen