schaduwdoek

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

schaduwdoek

Berichtdoor Phimax » zo okt 13, 2013 12:56 pm

Beste allemaal

Tijdje geleden dat ik hier was . Beetje druk met werk en de planten in de kas vragen ook de nodige tijd (geniet daar overigens met volle teugen van, niks beters dan s avonds nog even een rondje door de kas en verrast worden door een nieuwe knop)

Afgelopen zomer wel wat schade gehad door extreem hoge temperatuur en zon. Ik heb dan ook flink geschermd en aarzel of ik het schaduwdoek al zal verwijderen ben een beetje bang voor een zonnige dag. Hoe doen jullie dit? Heb geen echt goede foto maar een plaatje voor de sfeer
Afbeelding

Jan
Phimax

Re: schaduwdoek

Berichtdoor Eduard » zo okt 13, 2013 1:35 pm

Beste Jan,

Ik heb dezelfde overwegingen, maar laat het schaduwdoek nog maar een tijdje hangen, op de glas zit ook nog kalk, maar dat is al flink dunner geworden.
Liever even wat minder groei door te weinig licht dan schade door een paar uur teveel zon, dat kan namelijk erg snel gaan.

Gr,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor mariekea » zo okt 13, 2013 4:50 pm

keb al vanaf half augustus schaduw (bamboegordijn) van de kas af. Doe dit als er bewolking voorspeld wordt om verbranding te voorkomen. Maarja , kas ligt op het oosten en is vanaf 13.00 in de schaduw. volgens mij kan het nu geen kwaad meer, vooral met dit weer......

gr Marieke
mariekea

Berichtdoor hanzell » zo okt 13, 2013 9:57 pm

Bij mij is de extra schaduwdoek boven de kas al weken eraf, de schaduwdoek in de kas is half opgerold, de lichtminnende planten hebben nu wat extra licht, de anderen nog niet volledig, echter mt het weer van de laatste dagen kan de doek echt weg. Ik heb dan nog wel kalk en bubblefolie.
hanzell

Berichtdoor Kottie » ma okt 14, 2013 8:14 pm

Dag Jan,

ik was verbaasd over je vraag maar nog meer over de reacties.

Stand zon komt ongeveer overeen met stand zon in begin maart. Ik scherm niet voor half maart en dan maar een heel klein beetje voor de paph's en phal's, half/eind april ga ik er voor (als de zon mijn kas kan opwarmen tot 30graden plus), half mei maximum scherming. En dan zijn de planten na een tijdje weinig licht in de winter ook extra gevoelig (zegt men). Ik heb mijn latten al een maand van de kas, één intern scherm dat de paph's en Phal's uit het directe licht haalt ook twee weken. Weekje terug haalde ik nog 30+ boven in de kas, maar Phal's en Phap'si krijgen hoogstens uurtje direct licht op hun kop. Ik ben ook behoorlijk bang geweest voor te veel licht, maar één keer Suriname en ik denk wel beter te weten :wink: Als ik de experts mag geloven is het bloeien van mijn Schomburgkia's en Nemesis een teken van veel licht, maar geen van de planten ernaast/onder (catleya's vnl) hebben enige schade. Natuurlijk staan er wel twee kleine ventilatoren aan en een raam open als het zo warm (zonnig ) is, dat zal wel schelen.
Ook als mijn kas nu nog 8 uur vol in de zon zou staan zou ik nu toch echt proberen zo veel mogelijk licht mee te pakken. Veel planten kunnen nu nog scheuten afmaken met wat licht (in mijn kas staan aardig wat planten die nog maar halfwas scheuten hebben).

Ik wens je veel wijsheid!

Groet Michiel
Kottie

Keer terug naar Orchideeën Algemeen