Welke cattleya?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Welke cattleya?

Berichtdoor Jochem » di nov 19, 2013 3:58 pm

Kent iemand deze cattleya soort?
Ik ben helemaal geen cattleya en laelia liefhebber, en weet dus ook helemaal niet veel over dit orchideeën geslacht maar deze bloeit nu, en het is een botanische orchidee zij de handelaar...

http://imageshack.us/content_round.php? ... 9.jpg&sa=0

Groet Jochem :)
Jochem

Re: Welke cattleya?

Berichtdoor Bindi » di nov 19, 2013 4:24 pm

Beetje donkere foto,maar het is denk ik een cattleya Amethystoglossa

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Ammateurtje » di nov 19, 2013 5:21 pm

Ik weet geen naam , maar vind het een erg mooie .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Joske040 » di nov 19, 2013 8:04 pm

Hoi ik ben het met bindi eens
Maar het is een schitterende cattleya en geurt hij ook deze heb ik nog niet
Gr jos
Het leven is kort geniet ervan
Gek van Orchideeen
Gek op heerlijk geurende Orchideen
En hou van eerlijke mensen
Joske040

Berichtdoor Jochem » di nov 19, 2013 8:08 pm

Oke, het is dus waarschijnlijk de amethystoglossa.. Maar ik heb wel even gegoogled en ik vind toch dat bij mij de lip er ietsje anders uit ziet..

@jos ik kan er geen geur aan ontdekken..

Groetjes Jochem

Btw: als iemand mij kan vertellen dat hij/zij het zeker weet wat voor cattleya dit is hoor ik graag :)
Jochem

Berichtdoor Chanelleke » di nov 19, 2013 8:27 pm

Hij is prachtig ook al is de plant naamloos.

Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor lapu » di nov 19, 2013 8:57 pm

lapu

Berichtdoor Chris F » wo nov 20, 2013 1:48 am

Vrijwel zeker een Blc. Waianae Leopard kloon, waarvan er nogal wat in omloop zijn.
Chris F

Berichtdoor Jochem » wo nov 20, 2013 7:02 pm

@chris het is hem idd!

Maar de verkoper heeft dus tegen me gelogen want dit is dus geen botanische orchidee :cry:
Jochem

Berichtdoor Joske040 » wo nov 20, 2013 7:21 pm

Tja gebeurt vaker de euro is belangrijker voor de kweker dan een tevreden klant denk ik soms wel eens heb hetzelfde gehad met twee vanda s 1 is nog steeds een hele slechte plant maar de kweker zegt het tegenover gestelde zelfs op de nov Brabant vinden dit waardeloos dat een kweker zoiets durft op te sturen
Maar ik zou zeggen geniet er van
Ik vind hem schitterend
Fijne avond Gr jos
Het leven is kort geniet ervan
Gek van Orchideeen
Gek op heerlijk geurende Orchideen
En hou van eerlijke mensen
Joske040

Berichtdoor Chris F » wo nov 20, 2013 11:54 pm

Soms is de euro of dollar inderdaad belangrijker voor de kweker dan een tevreden klant, maar wij moeten beslist niet vergeten dat menige kweker "gewoon" een tussenhandelaar is, die veelal zijn/haar planten in goed vertrouwen koopt van een andere kweker of handelaar. Wanneer men het bij de bron, al dan niet om commerciële redenen, niet zo nauw neemt met de juiste benaming dan werkt dit soort foutieve benamingen door tot de hobbykweker zoals wij. Ik vind dus dat je de kweker van wie je een bepaalde plant gekocht hebt niet altijd de schuld kan geven voor een "miskoop" c.q. foutief gelabelde plant.

Handel blijft nou eenmaal handel en vertrouwen speelt hierin een grote rol. Het zou een hoop teleurstellingen schelen wanneer kwekers en tussenhandelaren kritscher zouden zijn i.p.v. blindelings af te gaan op de ander. Certificaten van herkomst kunnen hier een rol in hebben. Echter, ook hobbykwekers zoals wij zouden er redelijkerwijs vanuit mogen gaan dat datgene wat wij kopen ook werkelijk datgene is wat ons voorgehouden wordt. Wederom een kwestie van vertrouwen. Anderzijds, wij als eindconsument zouden ons ook kritischer kunnen opstellen en alleen die planten moeten kopen, waarvan wij zeker weten dat zij correct gelabeled zijn, omdat de desbetreffende plant bloeit danwel de verkoper een goede reputatie heeft. Het motto is dus: ken je leverancier/kweker en schroom niet om kritische vragen te stellen. Vermijd ook impuls-aankopen, tenzij de schoonheid van de bloem doorslaggevend is en de correcte naam van ondergeschikt belang is.

Ik begrijp ook wel dat het soms heel verleidelijk kan zijn om voor relatief weinig geld in het bezit te komen van een bijzondere plant, maar ook hier geldt: ken je leverancier/kweker. Realiseer je dat je een zeker risico neemt en wees bereid dit te accepteren wanneer je planten koopt van onbekende kwekers op het internet of van kwekers die al een "dubieuze" reputatie hebben opgebouwd. Het uitwisselen van ervaringen met kwekers op fora zoals deze is dan ook waardevol. Laat dit zeker geen oproep zijn om ons blind te staren op de correcte identiteit van aangeschafte orchideeën, maar vooral om bewuster te zijn wanneer wij een plant aanschaffen.

@ Jochem: gelet op het bovenstaande denk/ga ik ervan uit dat de verkoper je niet opzettelijk voorgelogen heeft, hij/zij weet/wist gewoon niet beter.........
Chris F

Berichtdoor Jochem » do nov 21, 2013 5:08 pm

@Chris wat je hierboven zegt is zeker waar. Je hebt gelijk. Ik ben ook niet boos op de verkoper hoor :) ik geniet ondanks dat het geen botaan is iedere dag van m'n nieuwe orchidee!
Ik heb mijn best gedaan om een mooie foto van deze nieuwe aanwinst te maken :D

Zie hier:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jochem op do nov 21, 2013 6:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Jochem

Berichtdoor Jochem » do nov 21, 2013 5:11 pm

Ohja ik heb deze cattleya ook gekocht, de verkoper zij ook van deze catlleya dat het een botaan was... weet iemand toevallig ook welke dit is? (het zal dan waarschijnlijk ook geen botaan zijn)

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Jochem

Berichtdoor Bindi » vr nov 22, 2013 8:27 am

Goedemorgen
Nou zat ik er mooi naast dan met de naam van de plant :lol: deze weet ik ook niet maar vind hem wel leuk,en ach ik heb ook een aantal hybride staan,die ik toch net zo mooi vind als botaantjes :)

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Chris F » vr nov 22, 2013 2:33 pm

Dat is zonder enige twijfel een Lc. Mini Purple (Laelia pumila x Cattleya walkeriana). De kenmerken van beide ouders zijn duidelijk te herkennen in de bloem, die overigens bijzonder fraai van kleur is. Ik zie wat witte vlekjes op de sepalen en petalen. Hebben de andere bloemen aan de plant deze vlekken ook?
Chris F

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen