Welke cattleya?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Re: Welke cattleya?

Berichtdoor Jochem » vr nov 22, 2013 3:20 pm

@chris het is hem idd, en het is dus ook een hybride. Wat weet jij toch veel over orchideeën zeg! :) heel erg knap!
Btw zou deze kruising in het wild ook voor kunnen komen?
En ja de andere bloemen hebben ook die witte vlekken...

Groet jochem
Jochem

Re: Welke cattleya?

Berichtdoor Chris F » vr nov 22, 2013 4:45 pm

Hallo Jochem,

Als Cattleya walkeriana en Laelia pumila min of meer hetzelfde verspreidingsgebied hebben dan is het in theorie mogelijk dat er een natuurlijke hybride voorkomt. Echter, beide orchideeën moeten dan ook min of meer tegelijktijd bloeien en ook nog eens een gemeenschappelijke bestuiver hebben. Het onstaan van een natuurlijke hybride van twee naast elkaar voorkomende soorten is dus niet vanzelfsprekend.
Van wat ik erover heb kunnen vinden, begrijp ik dat de verspreidingsgebieden van C. walkeriana en L. pumila nogal uit elkaar liggen en ook qua hoogte ook behoorlijk verschillen.

Tja, veel weten over orchideeën............ Ik kweek al meer dan veertig jaar orchideeën en heb mij toegelegd op Cattleya's en Schomburgkia's, zowel botanen als hybriden. Daarnaast maak ik ook kruisingen en dan ga je je onvermijdelijk verdiepen in (over)erfelijke kenmerken. Daardoor zie je veel voorbijkomen en ga je letten op details en herken je een en ander. Zo ook de twee planten hierboven; deze twee waren "makkies" om met redelijke zekerheid te identificeren. Maar dat lukt zeker niet altijd, vooral in de groepen van bv witte en paarse Cattleya hybriden.

Wat die witte vlekken betreft: het zou best kunnen dat jouw plant een virus heeft. Orchideevirussen slaan vrij makkelijk over op andere planten dus ik raad je aan de plant apart van de rest houden, gezamelijke dompelbadjes te vermijden etc. en af te wachten hoe de bloemen er de volgende keer uitzien.
Chris F

Vorige

Keer terug naar Orchideeën Algemeen