Akerne's Rain Mix verkleurt !!!??

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Akerne's Rain Mix verkleurt !!!??

Berichtdoor lanne » do dec 05, 2013 10:48 pm

Ik gebruik al een tijdje wekelijks Akerne's Rain Mix als enig voedsel , met goede resultaten . Ik bewaar dit voedsel in een witte plastieken doos, met een goed sluitend deksel, in de garage ! Tot mijn spijt had ik het deze zomer, eens per ongeluk, met gesloten deksel, in de keuken laten staan (tijdens mijn afwezigheid) , zodat het enkele uren in de zon heeft gestaan . Toen ik het voedsel de week nadien wou gebruiken, merkte ik dat het bovenste laagje van het voedsel wat veranderd was van kleur en een reuk verspreide toen ik de doos opende . Ondertussen merk ik dat het donkerder kleuren nog verder gaat . Het begint er nu volledig bruinig uit te zien en de reuk is vrij sterk.( lijkt op solfer of zoiets)
Zijn er nog leden die dit verkleuren en de reuk hebben gemerkt? Zou het een invloed kunnen hebben op de samenstelling of de werking van het voedsel !
lanne

Re: Akerne's Rain Mix verkleurt !!!??

Berichtdoor Bindi » vr dec 06, 2013 9:39 am

Hoi
Na een aantal maanden begint het inderdaad te verkleuren,en te ruiken,ik heb dit ook al vaker gehad,het kan ook zeer slecht tegen vocht,had het een tijdje onder in het keukenkastje staan,toen ging dit proces nog veel sneller,nu staat het op een drogere plaats,en blijft het veel langer goed,ik koop dan weer wel een nieuw doosje als het bruin is verkleurd,weetniet of het zo goed is voor je planten om ze deze verkleurde voeding te blijven geven.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor dries666 » vr dec 06, 2013 1:15 pm

vermoedelijk beginnen de ingrediënten hun opgeloste vorm aan te nemen door het absorberen van luchtvochtigheid. Het bruinrode komt waarschijnlijk van de ijzerbron in het mengsel. Aangezien je dit mengsel ook oplost en hydrateert voor je het aan je planten geeft kan dit volgens mij niet echt kwaad en hetgeen er misschien zou kunnen gebeuren is dat niet alle nutriënten nog in een beschikbare vorm voor de planten zitten. Maar als je dit zeker wil weten zou je het moeten navragen bij de maker bij akerne want deze weet exact welke stoffen onder welke vorm erin zitten en wat interacties zou kunnen geven.

Wat ik je wel kan zeggen is dat ik in het labo al gewerkt heb met waterige voedingsbodems voor bananenplanten en hier werd steeds een concentraat van aangemaakt en dit in porties ingevroren om nadien voor gebruik ontdooid te worden en aangelengd/gemengd. Het enige waar ik op kan komen is dat sommige van de ingrediënten in gehydrateerde of opgeloste vorm wel tegen lange duur interacties kunnen aangaan waardoor het nutriënt in een andere vorm zou kunnen voorkomen, misschien niet ideaal voor de plant.

vriendelijke groeten,
Dries

ps: misschien kan je proberen om een zakje vochtvreter (silicaparels bedoeld voor bepaalde voedingswaren droog te bewaren) bij in het potje te steken en goed af te sluiten in de hoop dat het zakje al het vocht uit de pot opneemt. en als het echt door de warmte van de zon beinvloed is geweest zou dit wel irreversibel kunnen zijn (uit elkaar vallen van warmtegevoelige verbindingen...)
dries666

Berichtdoor RdB » vr dec 06, 2013 3:14 pm

Ik denk eveneens dat het geen kwaad kan. Het spul lost sterk bruinkleurend op en is sterk hygroscopisch. Als er dus vocht bijkomt verkleurd het oppervlak snel bruin. Vandaar dat ik het als drietrapsraket gebruik. Van de emmer naar een klein potje (250ml) en vandaar naar een 50ml. Zo blijft de bulk jaren goed.

Ruud
RdB

Berichtdoor Joske040 » vr dec 06, 2013 4:16 pm

Ik bewaar hem in de emmer wel droog en haal er elke keer wat uit in een pot van 250 Gr en blijft goed moet ik zeggen
En had een emmer van vier kilo
Gr jos
Het leven is kort geniet ervan
Gek van Orchideeen
Gek op heerlijk geurende Orchideen
En hou van eerlijke mensen
Joske040

Berichtdoor Bindi » vr dec 06, 2013 5:02 pm

Ik denk inderdaad dat het gewoon snel veel vocht opneemt,want als ik het maatlepeltje niet schoonmaak na gebruik,dan zie je een paar uur later dat er vocht op het lepeltje ligt,en de voeding die er nog aan zat is nat,dus op een goed droge plaats bewaren,is dat bruin rode misschien zeewier ? of bloed meel ? kan me herinneren dat mijn vader zoiets als bloed meel als voeding gebruikte in de tuin.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor RdB » vr dec 06, 2013 9:21 pm

Ik denk dat het bruine een ijzer-chelaat is.

Het woord chelaat is afkomstig uit het Grieks en betekent Klauw (b.v. van een kreeft). Het zijn chemische verbindingen die in staat zijn een metaalion in te vangen en te beschermen tegen ongewenste reacties. Voor b.v. ijzer helpt dit om het ijzer in een oplosbare verbindingen om te zetten en dus voor de plant beschikbaar te maken, planten kunnen nu eenmaal geen vast voedsel opnemen.

Ruud
RdB

Keer terug naar Orchideeën Algemeen