zaaddoos rijpen na onderbreking??

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

zaaddoos rijpen na onderbreking??

Berichtdoor Eduard » vr maart 14, 2014 1:03 pm

Einde van de afgelopen zomer heb een aantal ( 3) Stanhopea's bestoven en er werden keurig zaadbulben gevormd.

Alleen...ik neem aan door de winter, met minder licht en warmte ( ondanks verwarming) hebben de zaadbulben zich niet volledig kunnen ontwikkelen en groeien niet meer verder, verkleuren ook niet, eigenlijk gebeurd er ( waarneembaar) niets. :roll:

Normaal hebben deze St. een 5/6 maanden nodig om van bestuiving naar rijpe bulben te komen, maar ze hadden nu door het late bestuiven ,einde zomer,te weinig tijd om zich volledig te ontwikkelen.( planten die ik begin zomer heb behandeld geven prima rijpe bulben).

Ik vraag me nu af, gaat de ontwikkeling van deze bulben gewoon verder nu het langzaam weer zomer wordt, of niet?? ( alleen vertraging proces?)

Een van de bulben , die er overigens aan de buitenkant goed uitzag, heb ik opengesneden, en dan zie je dat het zaad niet goed is, sterker , de inhoud is eigenlijk een soort " brooddeeg" kletsnat, en er is eigenlijk geen goed zaad waarneembaar. :roll:

(anders zou dat betekenen dat ik alleen in het begin van de zomer kan bestuiven)

Ondertussen wacht ik natuurlijk gewoon af wat er gebeurd...ze zien er gezond uit, iemand ervaring hiermee??

gr,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Re: zaaddoos rijpen na onderbreking??

Berichtdoor Eduard » za maart 15, 2014 8:34 pm

Tja, denk dat moeder natuur even meelas, dit is het antwoord... :roll:

zag barsten en een vergeling aan de punt van de zaaddoos, daar zat ik op te wachten.... :oops:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog even kijken of het echt vruchtbaar is...een weekje verder.... :wink:

Groeten
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Keer terug naar Orchideeën Algemeen