Tuinorchidee in mini-moeras

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Tuinorchidee in mini-moeras

Berichtdoor Jon » ma maart 17, 2014 12:32 am

Mijn eerste tuinorchidee (Spiranthes "chadd's ford") heeft in één jaar tijd al meerdere uitlopers. De plant heeft het naar zijn zin blijkbaar :). Ik heb dan ook besloten om deze uit te planten in mijn (mini)moerasbak die ik vorig weekend gemaakt heb. Foto van het project:

Afbeelding

Naast de orchidee, staan er nog enkele planten in (lavendelheide, veenbes, sphagnum, helonias bullata) die vaak worden aangetroffen in combinatie met vleeseters in het wild.

Komt er nog in:
* Winterharde pinguicula
* drosera rotundifolia, intermedia
* Dactylorhiza maculata/of andere
Jon

Re: Tuinorchidee in mini-moeras

Berichtdoor Bindi » ma maart 17, 2014 8:13 am

Leuk zeg,ik was ook van plan om zo iets te gaan doen,maar dan op mijn balkon,met een specie kuip,maar ben mij nog aan het inlezen,op het vlees etende planten forum :)

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Jon » ma maart 17, 2014 9:13 pm

Bedankt. Ja, zo'n moerasbak kan perfect voor iedereen die over wat minder plaats beschikt en is echt niet zo moeilijk te maken op deze schaal. Bij grotere moet je al handig zijn. Ik ben nu nog bezig met een houten frame voor rond de bak waarop ik een rolborder ga bevestigen. Dit doe ik vooral om de warmte buiten te houden. Vleesetende planten zijn mijn al niet meer onbekend, ik ben er al enkele jaren mee bezig. Op ons forum zal je heel wat nuttige info vinden.
Jon

Berichtdoor Bindi » wo maart 19, 2014 7:56 pm

Ik heb er maar een paar waaronder drosera,die staan bij mijn orchideeen,als hulpjes tegen de vliegjes,heb er buiten 1 staan sarracenia,hij heeft de winter overleeft,en krijgt nu nieuwe bekers,het was om uit te proberen,of hij goed buiten kon,maar ja met zo'n zachte winter,is dat wel goed gekomen :) en binnen sinds een ander halve week een Nephentes,die het erg naar zijn zin heeft,bij de orchideeen.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Jon » di apr 08, 2014 10:14 pm

Kan epipactis palustris er ook in? Het mengsel bestaat uit turf/perliet.
Jon

Berichtdoor Bindi » wo apr 09, 2014 10:41 am

Sorry Jon.
Ik zou het niet weten,misschien iemand anders ?

Groetjes Bindi
Bindi

Keer terug naar Orchideeën Algemeen