gerimpelde orchidee

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

gerimpelde orchidee

Berichtdoor maria61 » zo apr 06, 2014 7:03 pm

Hallo, ik heb een paar orchideen, en wil er graag meer over weten...
De onderkant, ( ik weet niet hoe ze worden genoemd,de ovale dingen die onder zitten, zie foto)
gaat als ik ze een maand of 3,4 in huis hebben rimpelen, meestal als ze zijn uitgebloeid.
Is dit normaal of doe ik iets fout?

Afbeelding
Afbeelding
maria61

Re: gerimpelde orchidee

Berichtdoor RdB » zo apr 06, 2014 8:15 pm

Die ovale dingen heten pseudobulben. Als ze rimpelen heeft de plant water tekort door te weinig of (VEEL vaker) te veel water. In het laatste geval zijn de wortels gaan rotten en kan de plant het water niet meer opnemen.
Haal ze even uit de pot en controleer de wortels: zijn die nog stevig en groen(ig) of zacht en bruin? In het laatste geval de planten in verse bark zitten na de rotte wortels verwijderd te hebben en wat minder water geven dan voorheen.

Ruud
RdB

Berichtdoor maria61 » di apr 08, 2014 1:58 pm

Dank je, ik zal hem meteen even uit zijn pot halen, en nieuwe aarde geven! Maar hij geeft al wel een nieuwe
bulb aan de zijkant, kan dit dan geen kwaad?
Ik dompel ze 1x per week, is dit teveel?

De aarde was met wit ( kalk?) erdoor gekleurd, en de wortels waren inderdaad te nat en bruin.
Dus denk ik dat dit bij al mijn orchideen zo is.
Mag ik ze verpotten als ze nog bloeien?
En hoe vaak per week mogen ze hoeveel water?
Sorry voor mijn late reactie, ik was vergeten aan te vinken dat ik bericht wilde
als er een reactie was geplaatst... :oops:

Bedankt voor het goede advies, ik heb inmiddels de tweede verpoot, die zag er beter uit, maar had ( denk ik) een te kleine pot.
De andere 3 durf ik nog niet te bekijken vanwege de bloei, die al wel bijna aan zijn einde is.
maria61

Berichtdoor RdB » do apr 10, 2014 10:04 pm

Ik hoop niet dat je ze in aarde zet? Gebruik minimaal orchideeen substraat, maar nog beter maak je eigen substraat van bijvoorbeeld dennenschors (te koop in elk tuincentrum) dat je fijner knipt want wat je koopt is helaas vaak troep waarin je orchidee weinig kans heeft.

Water geven: dat is natuurlijk sterk afhankeleijk van hoveeel je geeft, hoe warm ze staan, hoe groot is de plant, welke plant heb je etc. maar een goede richtlijn is pas water geven als de pot weer uitgedroogd is. Gewoon even optillen en na een paar keer merk je wel het verschil tussen een droge lichte plant of een natte zware. Na een tijdje weet je ook zowel welke plant wanneer water wil al blijft het met name in herfst erg kritisch (vind ik tenminste). Bij twijfel geen water, er gaan meer orchideeen dood door teveel dan door te weinig water.

Ruud
RdB

Berichtdoor maria61 » vr apr 11, 2014 3:30 am

Ze staan niet in gewone aarde, maar in orchideensubstraat, van een tuincentrum. Een soort schors, ik ga toch op zoek naar dennenschors, want ik wil het beste voor een mooi resultaat voor mijn orchideen. Weer heel erg bedankt voor de tip! :wink:
Ook de watertip, ga mijn best doen!
maria61

Berichtdoor PlantenFan » di jun 03, 2014 5:07 pm

Als reactie op die dennenschors: ik heb eens een paar Phalaenopsissen in schors gehad, maar die gingen bijna dood. Nu zitten ze weer in orchideeën substraat en doen ze het weer beter! Die schors houdt toch helemaal geen water vast?
PlantenFan

Berichtdoor Marcus » di jun 03, 2014 6:44 pm

Eerder op het forum een topic over orchideeënmix zie de link, wil zelf niets anders meer.
Op blz. 2 een afbeelding.

viewtopic.php?f=5&t=3438&start=30
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor PlantenFan » wo jun 18, 2014 6:38 pm

Afbeelding

Deze orchidee heeft een gerimpelde pseudobulb. De wortels zijn gezond, ik heb hem namelijk net in nieuwe bark gezet. Is het dan normaal dat hij eerst even krimpt? Komt het weer goed, door mest te geven bijvoorbeeld? Hij is namelijk niet anders geweest dan dit, alleen nu is het iets erger nadat ik hem verpot heb.
PlantenFan

Berichtdoor Chanelleke » wo jun 18, 2014 9:33 pm

Niets mis mee, de nieuwe scheuten zien er gezond uit en goed van kleur.
Zet de plant niet te warm.

Succes Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Bindi » do jun 19, 2014 10:50 am

Hoi
Mooie nieuwe scheuten,als de wortels goed zijn is er niets aan de hand,je plant staat in nieuwe bark die ook nog droog is,nieuwe bark neemt niet zoveel vocht op als oude bark,dus als je water geeft gaat het er meer langs dan dat de bark het opneemt,dit is helemaal niet zo erg,omdat je nieuwe scheuten op zeker niet wegrotten,en met de tijd dat je nieuwe scheuten gaan wortelen neemt je bark weer meer water op.
de oude bulb stopt nu ook alles in de jonge scheuten,dat is de 2e reden van het mager worden,dit is ook niet erg.
Je kunt ook de bark een nacht laten weken in een bak met water voor gebruik.

Groetjes Bindi
Bindi

Keer terug naar Orchideeën Algemeen