Zaailingen opkweken St.Pulla.

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Zaailingen opkweken St.Pulla.

Berichtdoor Eduard » di mei 13, 2014 12:41 pm

Het opkweken van zaailingen die uit flessen komen is minder simpel dan de meeste denken, veel mensen kopen op beurzen een fles zaailingen en verpotten die dan in kleine potjes waarna ze vaak veel verlies hebben, zaailingen rotten weg of kwijnen erg lang voordat ze doorgroeien. :shock:
Natuurlijk hangt het af van het soort en het klimaat waar je bent. :)

Ik kocht een paar jaar geleden zaad van de St.Pulla in Austalie en zaaide dat ik een zestal flessen, waarna ik de zaailingen uit de flessen haalde en in kleine potjes zette, om de overgang voor de zaailingen niet te groot te maken ( luchtvochtigheid) houd ik ze voorlopig in een " kamerkasje".
Omdat ik wat voorzichtig wilde zijn met deze zaailingen( dat zaad is zelden verkrijgbaar.) heb ik een aantal zaailingen samen in een plastic bak gezet, (ik had dat al eerder gedaan en verkreeg daarbij betere resultaten dan dat ik ze per stuk in een bakje zette.)

Na een paar maanden is er duidelijk verschil te zien, alhoewel de zaailingen in de apparte bakjes het prima doen, zijn de zaailingen die samen staan, zeker twee zo hard gegroeid.

Foto 2, zaailingen in apparte bakjes.

Foto 1. zaailingen gezamelijk in plastic bak.

Toch is het vreemd :?: , de zaailingen hebben dezelfde leeftijd, staan in hetzelfde mengsel, staan naast elkaar,dus hebben zelfde licht en temp.
Het enige verschil is dat bij de gezamelijke bak, de wortels vrijspel hebben( dat kan je ook zien, die zijn erg lang.en de zaailingen in kleine bakjes moeten de wortels rondjes draaien.( misschien is de vochttoevoer regelmatiger. :idea: )
Dus waar het verschil vandaan komt....maar de foto's geven een duidelijk beeld en niet voor het eerst. :oops:

Er is natuurlijk wel een duidelijk nadeel aan het gezamelijk kweken in een bak, ze zullen er op een bepaald moment uit moeten en dan moet je de wortels wel zorgvuldig losmaken. :x

Afbeelding
click image upload

Afbeelding
post img
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Re: Zaailingen opkweken St.Pulla.

Berichtdoor Marcus » di mei 13, 2014 1:47 pm

Wat een succes heb je hiermee mooi om te zien groeien.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor jessetukkers » di mei 13, 2014 10:35 pm

Hoi Eduard,

Heb momenteel 2 spikes aan mij pulla, kan hem selfen voor je als je wil?

Laat maar weten...

Grtz jesse
jessetukkers

Berichtdoor peterdaems » wo mei 14, 2014 8:00 am

he Jesse

moest Eduard geen interesse hebben ik al vast wel!

groetjes Peter
peterdaems

Berichtdoor Eduard » wo mei 14, 2014 9:36 am

Jesse,

Heb nu een 60 zaailingen en nog twee flessen vol, dus geen tekort aan Pulla's op dit moment.

Afgelopen jaren zeker 5 volwassen planten onder "pulla" gekocht ook uit import Equador, elke keer weer bleek dat het geen Pulla's waren maar Pozoi's of andere St.
Echte Pulla's zijn best zeldzaam, en ze worden vaak onder deze naam verkocht omdat de plant buiten de bloeiperiode natuurlijk niet herkenbaar is en er veel vraag is naar deze plant.

Maar de techniek is natuurlijk geweldig en wordt in de St. hoek steeds vaker toegepast om " zeldzame" St. weer in aantal te laten groeien, waarom denk je dat je de laatste twee jaren overal St.Napoensis ziet ( trouwens een prachtige plant), en de jaren daarvoor Nooit, die plant was toen zeer zeldzaam.
Hetzelfde geldt voor de Marizaina, zeer zeldzaam nu gewoon te koop( als zaailing dan.) zelfs de Quadricornis kon ik een tijdje geleden gewoon kopen.( deze laatste twee zijn trouwens door Dr Gerlach ,Munchen in aantallen gemaakt.)
Acinata cryptodonta is ook een mooi voorbeeld van een plant die je nooit zag en nu makkelijk verkrijgbaar is.( trouwens ook erg mooi :lol: )
Als je een zeldzame plant hebt, self die dan . je zorgt er dan voor dat die St. uit de hoek komt van "redelijk zeldzaam" Het is de enige techniek om snel aantallen te maken :roll:
Dus in de St.hoek kan je o.a. denken aan de Cirrhata,Ecornuta,avicula,moliana,misschien ook de Reichenbachiana.

Maar de foto's heb ik geplaatst om het verschil te laten zien in het kweken van zaailingen samen in een bak en separaat in kleine bakjes, waar ik geen goede verklaring voor heb, maar waarvan de verschillen echt groot zijn.

Groeten,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Eduard » zo sep 07, 2014 9:18 pm

Alle zaailingen uit de plastic kasjes en in separate bakjes, groeien mooi door 12/13 cm nu. kunnen veel licht en warmte hebben.

Het systeem om ze vanuit de fles eerst in plastic verzamelkasjes te plaatsen werkt echt goed voor deze St. nadat ze zijn doorgegroeid tot een 7/8 cm plaats ik ze over naar "eigen "bakjes.

Hetzelfde systeem gebruik ik nu ook voor de Graveolens, Frymirei en de Guttulata zaailingen.

zijn er 64 geworden en ze maken hun eerste "grote" nieuwe spruiten aan. :lol:

Afbeelding
image hosting more than 5mb

wat begint met een mespuntje zaad uit Sydney..vraagt nu toch wat ruimte... :roll:
Eduard

Berichtdoor Marcus » ma sep 08, 2014 8:27 am

Fantastisch om te zien en knap werk met dit is als resultaat.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor hanzell » vr sep 12, 2014 11:10 pm

lekker bezig eduard !!!

had jij nog die avicula binnengekregen ? of moet ik er nog een voor je apart houden ? ik heb ook nog een platyceras voor je.
hanzell

Berichtdoor Gerben1998 » za sep 13, 2014 9:30 am

Echt super interessant!!! Knap werk!

Gerben
Ps: als je ooit eens teveel van deze zaailingen hebt, ik hou me aanbevolen! :wink:
Het is beter dat je je verliest in je hobby, dan dat je je hobby verliest!
Gerben1998

Berichtdoor Eduard » za sep 13, 2014 9:42 am

He Hans,

De Avicula heb ik ook binnengekregen, geen idee hoeveel licht hij nodig heeft dus een voorzichtig plaatsje in de kas gegeven, wel warmte, dat is wel duidelijk.
Die zaailingen zijn nu 14 cm en gaan nu fors groeien, elke dag een regenbuitje sproeien,,daarna wat zon, prima combinatie.

Heb een paar maanden geleden ook de Panamensis gezaaid en die flessen hebben nu mooie groene potocornen, nog even :roll:

Onze zaailingen , de coryhopea/stanhopea groeien erg langzaam, maar hebben nu erg kleine blaadjes, plantjes zijn nu ...schrik niet..wel 3 mm groot.... :lol: tja, nog geen echte groeispurt....zal dus wel even tijd kosten voordat die uit de fles kunnen.... :evil:
Alhoewel het zaad niet krachtig was zijn er totaal een 15 zaailingen....geduld...

Komende dagen nog een grote costarisensis in bloei, het mooie weer zorgt voor lange bloeiperiode.

Ga je nog naar Leuven volgende week??

gr,

Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op za sep 13, 2014 10:24 am, in totaal 2 keer bewerkt.
Eduard

Berichtdoor peterdaems » za sep 13, 2014 9:45 am

prachtig werk eduard!
heb voor moment ook wel enige Stanhopea in flesjes die te wachten staan om uitgezet te worden, dus is dit alvast zeer leerzaam.
@ Hanzell, in verband met die avicula gaat het hier om zaad en of reeds een plant?
hoe dan ook heb wel interesse om deze tot mijn verzameling te voegen.
platyceras heb ik reeds als plant en wachtende op rijpe zaadpeul.
groeten

peter
peterdaems

Berichtdoor Eduard » za sep 13, 2014 10:36 am

Tja Peter,

Heb eigenlijk deze foto's geplaatst omdat Stanhopea's direct uit de fles naar een eigen bakje niet succesvol zijn, groeien niet snel en kwakkelen een tijd, in dit stadium verlies je dus erg veel planten.

Dit kan je voorkomen door ze als ,tussenfase, gezamelijk in een plastic kasje te plaatsen, ong. 6/8 maanden, ze hebben dan nog steeds 100% vochtigheid ( denk dat dat het grootste verschil is.) en tegen de tijd dat ze uit die plastic bak groeien zijn ze +/ 12 cm veel sterker ( bladeren twee keer zo breed.)en zullen dan goed aanslaan in een eigen bakje. eigenlijk heb ik nu geen verlies meer van zaailingen. :idea:

Gr,

Eduard.
Eduard

Berichtdoor hanzell » di sep 16, 2014 6:12 pm

Ik hoop naar leuven te kunnen, moet zaterdag wel werken en zondag zijn alle mooie planten wel weg, dus ik denk dat ik het niet doe, heeft simpelweg geen zin, of ik moet zaterdag eerder kunnen stoppen.

@ peter: wat betreft die avicula, ik neem er wel een paar mee naar de NOV dag, daar sta ik weer met een kraampje.

ik krijg ook nog wat reichenbachiana's en impressa binnen voor die tijd. en ik kom -denk ik- met 6 !!!! soorten paphinia.

grt Hans
hanzell

Keer terug naar Orchideeën Algemeen