Bevruchten

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Bevruchten

Berichtdoor Kees Hagens » do jun 05, 2014 9:07 pm

Hoi alle

Kan iemand mij vertellen in welk stadium de bloem moet verkeren voor de beste bevruchting van de bloem?

Dit vraag ik omdat de bevruchting van dezelfde orchidee wel leuk en op een andere keer niet.

Groet Kees
Kees Hagens

Re: Bevruchten

Berichtdoor Chris F » do jun 05, 2014 10:22 pm

Kees,

Een "beste" tijd om te bestuiven bestaat niet, al ken ik een kweker die rekening houdt met de stand van de maan...... (echt waar!).

Algemeen kun je zeggen dat het pollen voldoende gerijpt moet zijn dus kun je dit het beste verzamelen wanneer de betreffende bloem op natuurlijke wijze opgegaan is. Dit geldt ook voor de ontvangende (te bestuiven) bloem, maar andersom geldt ook dat de bloem niet te oud mag zijn, dus op het punt staat te verwelken. Ikzelf hou voor Cattleya-achtigen aan 3-5 dagen nadat de te bestuiven bloem is opengegaan. Je begrijpt dat dit natuurlijk niet opgaat voor kortlevende bloemen van bijv. Stanhopea.

Je merkt terecht op dat een bestuiving soms wel en soms niet lukt. Hier kunnen verschillende reden voor zijn:

1. het gebruikte pollen is niet voldoende gerijpt
2. het pollen kan te oud zijn (er wordt weleens beweerd dat je pollen een jaar kan bewaren, maar dat blijkt meestal erg tegen te vallen)
3. bestuivingstechniek, bv het pollen wordt niet op de juiste plek aangebracht; dit komt weleens voor bij bestuivingen waar je op het gevoel pollen moet aanbrengen
4. onvoldoende genetische verwantschap (vergewis je ervan dat te kruisen planten verwant zijn: bv Cattleya's zijn niet te kruisen met Dendrobiums of Vanda's)
5. we weten het soms gewoon niet! In dergelijke gevallen is het aan te raden de omgekeerde kruising proberen, omdat het dan vaak wel lukt
6. soms lukken bestuivingen ogenschijnlijk en aborteren de zaadpeulen plots tijdens de ontwikkeling. Hier is geen verklaring voor...

Hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Succes!

Chris F
Chris F

Re: Bevruchten

Berichtdoor Kees Hagens » zo jul 13, 2014 9:25 pm

Hoi Chris F

Ik heb weer twee takken met bloemen geprobeerd om deze te bevruchten verleden week, in totaal negen bloemen. Zo te zien zijn ze allemaal bevrucht. Nu heb ik na de bevruchting deze orchidee twee dagen in een warme omgeving gezet, 's nachts rond de 20 graden en overdag rond de 30 graden. Nu is de vraag, kan de temperatuur een belangrijke rol hebben voor een succes vol resultaat.

Kees
Kees Hagens

Keer terug naar Orchideeën Algemeen