gewoon wat vragen

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

gewoon wat vragen

Berichtdoor Kottie » zo aug 10, 2014 2:06 pm

Dag allen,

ik wil graag uit jullie ervaringen putten. Ik denk soms dat ik het wel kan, orchideeën houden en dan gebeurt er iets dat mij het tegenovergestelde doet denken... :?

In de loop van jaren (eigenlijk nog maar zes intensief) heb ik een beste lijst van observaties gedaan waar ik helemaal niets mee kan; was het toeval of is er wel een verband?

Dus daar hoor ik jullie mening graag over!

Beginnen met een simpele; Bestaat er zoiets als te veel mos? Mos is voor mij een teken dat ik het redelijk vochtig hou (bij bv de bulbo's, gongora, stanhopea), maar ik krijg het idee dat een dichte moslaag ook kan verstikken. En dan is er een verschil in soort mos en soort planten. Mijn enige stanhopea groeit onder een laag veenmos en dat gaat goed denk ik. Maar het "normale" bosmos bij mijn warme cymbidium (en grobya) lijkt de zuurstof af te sluiten en watergeven te bemoeilijken?
Wat denken jullie erover? Is mos zelf goed of is het een indicator van "goede" omstandigheden en kan te veel mos de plant benadelen?

Dan een andere algemene; planten op schors.
Mijn ervaring is dat sommige planten ruwe wilgenbast geweldig vinden, terwijl anderen weigeren zich eraan te hechten. Robinia pseudo acacia, vaak aanbevolen, werkt bij mij slecht, heb nog geen wortel eraan gehecht gezien. Ben nu net begonnen met watercypres (bast zuigt water op, soort spons); paar planten juichen erbij en maar de wortels van andere (A Biloba) lijken het direct bij contact met deze bast te begeven..... Dus de vraag is, zijn de verschillen zoals ik ze ervaar universeel, of is het niets anders dan een resultaat van mijn kweekomstandigheden :wink:

Tot zover de "eenvoudige" vragen :wink:

groet Michiel
Kottie

Re: gewoon wat vragen

Berichtdoor Bindi » zo aug 10, 2014 6:06 pm

Hoi,

Naar mijn idee kan een teveel aan mos de plantwortels verstikken, zeker als de plant ook nog in een dichte pot staat. In een open mandje zal dit iets minder erg zijn omdat de plant zijn wortels ook buiten de mand heeft.
Bij mijn cattleya planten zit er zeker geen mos op het substraat, maar bij planten die graag wat vochtig staan zal wat mos niet zo erg zijn. Let wel: ik spreek uit ervaring de door mij aangekochte planten die mos op het substraat hadden zagen de wortels er niet al te best uit.
Dat sommige orchideeën zich niet willen hechten op bepaalde soorten schors is niet zo vreemd vind ik. Ik denk dat het er maar net aan ligt wat voor stof de schors uitscheid en waar de plant zich wel of niet happy bij voelt. Een catt bijvoorbeeld moest ik laatst van de muur losmaken, vond mijn behang schijnbaar heerlijk om zich vast te hechten.

Groetjes, Bindi
Bindi

Re: gewoon wat vragen

Berichtdoor jessetukkers » zo aug 10, 2014 8:39 pm

hoii,

ik heb al mijn planten in een mengsel van 90% spaghnum, 5% perlite en 5% fijne bark staan, stanhopea, embreea en andere verwanten doen het hier perfect in, ondanks dat ik het best wel stevig aan druk in de potten met gaas in de bodem en lattenmandjes, ik heb het idee dat het in normale bloempotten idd wat verstikt.
van mosgroei heb ik over het algemeen weinig last, mede doordat ik nogal mest.........

grtz jesse
jessetukkers

Keer terug naar Orchideeën Algemeen