Nieuwe "Nu in bloei"?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Nieuwe "Nu in bloei"?

Berichtdoor Pixi » wo maart 25, 2015 3:12 pm

Hallo allemaal,

Ik hou al jaren hier en daar gekochte Phalaenopsis maar ben dit jaar langzaam aan mijn geluk aan het proberen met andere soorten orchideeën.
Ik ben nu een paar weken aan het rondkijken hier op het forum en vroeg me af of het misschien leuk was om een nieuw " Nu in bloei " topic te starten!
Het is heel leerzaam om te zien hoe de planten er bij andere hobbyisten bij staan en vooral ook heel mooi!
Mijn collectie is nu vooral groen :D op een paar uitzonderingen na, mede omdat de door mij aangeschafte planten zich nog moeten settelen, volop in groei zijn of in knop..
Een andere reden is dat ik nog niet uitgevogeld heb hoe hier foto's te posten.

Ik hoop hier snel mooie dingen te zien :) alvast heel erg bedankt!!
Pixi

Re: Nieuwe "Nu in bloei"?

Berichtdoor Bindi » do maart 26, 2015 5:34 pm

Leuk idee :)
Foto's plaatsen is niet zo moeilijk hoor.
Ik heb mijn topic hoe je foto's kan plaatsen even een upje gegeven.
Het heet ook zo'n moeite met foto's plaatsen,een tip klik op familie foto's.

Groetjes Bindi.
Bindi

Berichtdoor Pixi » ma maart 30, 2015 11:33 am

Dit zijn 2 cattleya's die ik heb gekregen, de hele wortels bleken verrot te zijn toen ik ze uit de pot haalde en ook geen tags over welke het nou waren. wel geuren ze allebei heerlijk en hoop ik dat ze het redden, zeker omdat ze er vrij slecht aan toe waren. ondertussen is de magenta kleurige uitgebloeid en de roze langzaam aan ook te verwelken

Afbeelding
Pixi

Berichtdoor Pixi » ma maart 30, 2015 11:55 am

Dendrobium Thailand black

Afbeelding

Dendrobium Sa-nook

Afbeelding

Dendrobium Berry Oda

Afbeelding

Dendrobium Nora takunaga x abberance

Afbeelding

Dendrobium polar fire

Afbeelding

en mijn Vanda Blue Magic stengel die gestaag aan het groeien is :lol:

Afbeelding

Ik hoop dat er nog meer mensen hun bloeiers willen delen, dat zou wel leuk zijn!

Groetjes
Pixi

ps, bedankt Bindi voor de upload advies!
Pixi

Berichtdoor Bindi » ma maart 30, 2015 3:59 pm

Graag gedaan :)
Leuke foto's van je planten.
De Cattleya zullen als er geen wortels meer aan zitten,ook geen nieuwe aanmaken aan de achterste oude bulben,je kunt wel wortels krijgen aan de voorste nieuwe bulb.
De achter bulben gewoon laten zitten zo heeft de plant nog enige reserve om aan de voorste bulb wortels te kunnen maken.
Geef de plant niet of nauwelijks water tot je ziet dat er wortels komen,anders rot je plant verder weg,hij heeft namelijk geen wortels om het vocht op te nemen,dus blijft de pot te lang nat.

Groetjes Bindi.
Bindi

Berichtdoor Pixi » di maart 31, 2015 9:34 am

ze hebben inderdaad geen water meer gehad alleen elke morgen 1x sprayen om de bovenkant van de bark een beetje te bevochtigen om wortelgroei te bevorderen :) bedankt voor het advies! ik heb uw topic bekeken in op de vensterbank, mooie planten! misschien een update van hoe ze erbij staan nu? Ik "tuinier" ook op mijn vensterbank, vandaag verwacht ik nieuwe Neofenitia falcata hybriden :lol: altijd leuk toch?!
Pixi

Keer terug naar Orchideeën Algemeen