phalaenopsis

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

phalaenopsis

Berichtdoor Peter3362 » di maart 29, 2016 8:05 pm

Hallo allemaal

Wie weet wat mijn probleem is?
Ik heb 2 phalaenopsis planten waarvan de bladeren slap gingen hangen en toen ik deze planten uit de pot haalde zag ik dat de wortels helemaal slap waren. Ik ben nog maar net orchideeen bezig en zou graag willen weten wat ik hier verkeerd doe.
B.v.d. Peter
Peter3362

Re: phalaenopsis

Berichtdoor Henk K » di maart 29, 2016 11:49 pm

Heb ik vroeger ook gehad Peter.
1 x per week dompelen had men mij verteld en ik deed dat braaf, met regenwater elke week 1 keer maar meestal liet ik ze dan een 5 - 10 tal minuten in het water staan.
Op een bepaald moment zag ik ook dat bladeren slap gingen hangen en dacht, te weinig water misschien, dus nog wat extra laten dompelen tot het gewoon rampen planten werden.
Toen bij dit forum gemeld en toen bleek dat ik ze gewoon te veel water gaf, waardoor de wortels gingen rotten en de planten dus geen water meer konden opnemen.
Dus mogelijk geef je ze ook wat te veel (kan ook wat anders zijn natuurlijk, maar meestal gaan wortels rotten door te veel water te geven waardoor ook de bark gaat rotten en de wortels daar door mee gaan.
Ik geef de Phalaenopsis planten van mij nu alleen nog maar water ( max 1 minuutje dompelen) als ik zie door de doorschijnende potten dat de wortels echt helemaal droog zijn. Er zit dan ook geen
condens meer aan de binnenzijde van de pot en ik heb nooit geen rottende wortels meer gehad bij deze soort.

Succes, Henk
Henk K

Berichtdoor Peter3362 » wo maart 30, 2016 4:55 pm

Bedankt Henk voor jouw reactie ik zal het eens anders gaan doen. Op dit moment geef ik ze maar 1 eierdopje water per week. Misschien is dit al teveel.
Peter3362

Berichtdoor Marcus » do maart 31, 2016 11:59 am

Hoi Peter,

Ze staan in een doorzichtige pot neem ik aan?
Dan kun je aan de wortels zien als die licht grijs zijn dat ze water nodig hebben, ook de pot voelt dan veel lichter aan.
Dat is mijn controle voor ik ze goed water geef, iets warmer dan handwarm.

Succes.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor Peter3362 » do maart 31, 2016 5:02 pm

Marcus ook bedankt

Ik heb het duidelijk altijd verkeerd gedaan. Ik zal mijn methode dus maar eens gaan aanpassen. Moet ik mijn orchidee nu afschrijven waarvan de wortels voor het grootste deel zijn verrot of kan ik ze nog redden met behulp van de luchtwortels??
Peter3362

Berichtdoor Henk K » do maart 31, 2016 10:19 pm

Nou, 1 eierdopje per week water lijkt mij wel heel erg weinig eigenlijk.
Zijn ze dan toch misschien gewoon verdroogd, of zijn de wortels echt verrot, want dat komt nogal eens van te veel water.
Als de wortels verrot zijn dan hangt het vellamen er meestal als een velletje om de echte wortel die van een Phalaenopsis meestal
zo'n 1 mm rond dik is en je niet zomaar van elkaar stuk kan trekken, maar als de wortel dus incl het vellamen verdoogd is dan lijkt het meestal gewoon verhout.

Succes, Henk
Henk K

Berichtdoor Peter3362 » vr apr 01, 2016 5:57 pm

Allemaal dank voor jullie reacties, ik ga het anders doen op basis van jullie info.
Peter3362

Berichtdoor Marcus » zo apr 03, 2016 7:53 am

Zie je condens in de doorzichtige pot dan nog geen water geven, wel zoals ik beschreef in mijn bericht.
Een rusttijd hebben ze niet een Phalaenopsis, ze staan hier in bloei of hebben een bloemstengel.
Succes.
Groet Marcus
Marcus

Keer terug naar Orchideeën Algemeen