Zaailingen in fles

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Zaailingen in fles

Berichtdoor Alex » di aug 01, 2017 9:48 am

Ik heb uit Thailand enkele flesjes met zaailingen meegenomen. Nu grooien ze als kool en moet ik ze uit de fles halen. Heeft er iemand tips om deze het beste uit de fles te halen zonder ze te beschadigen?
Alex

Re: Zaailingen in fles

Berichtdoor petervschie » di aug 01, 2017 10:01 am

petervschie

Re: Zaailingen in fles

Berichtdoor Eduard » di aug 01, 2017 10:16 am

Beste Peter,

Er zijn drie soorten flessen die ze daar verkopen, de zgn . whiskey flessen, daar kan je geen zaailingen uithalen zonder fles kapot te slaan, antwoord is dan A.

De wat lange slanke flessen, die veel zaailingen bevatten, als de zaailingen echt uit de fles groeien moet je ook de fles kapotslaan, als de zaailingen door de hals kunnen, kan je ook handwarm water in de fles doen en met wat schudden de zaailingen eruit halen.

Derde fles is het eenvoudigste, grote fles met grote halsopening, hier laat je handwarm water in lopen dan schud je voorzichtig de zaailingen in een teiltje met water eruit.

Let wel...de wat grotere flessen verkopen ze meestal aan touristen als de agar agar voedingsbodem haast op is, binnen enkele weken, dan heb je niet veel keuze, wel of niet groot, zonder agar gaan ze simpel dood... :cry:

Advies is dan ook, zolang er agar in de fles is en er ruimte is om te groeien, laat ze in de fles :shock:

A.Antwoord is simpel...in een krant en dan een korte tik op het midden van de fles( daar is de fles het zwakste.), alleen het glas breekt dan en alles verder blijft heel,je hebt dan twee helfden in je handen en kan je de zaailing er uit halen ,...wees wel voorzichtig met glassplinters. :wink:

Ik weet het uit ervaring :roll:

Succes,
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Keer terug naar Orchideeën Algemeen