nieuwe Belg

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

nieuwe Belg

Berichtdoor Fiep50 » za aug 26, 2017 8:13 pm

Hoi allemaal. Mijn naam is Ann en ik ben een kersverse orchidee fanatiekeling. Het begon allemaal in januari dit jaar. Ik leerde een vrouw kennen die verschillende Phalaenopsissen had staan van acht jaar oud. Prachtige grote planten die geregeld volop bloeiden. En ik kon er niet eens eentje in leven houden. Dat wilde ik ook kunnen en ik ga nooit een uitdaging uit de weg. Na enkele weken vroeg ik haar hoe ze het deed. En het leek zo simpel zoals ze het uitlegde. Dat weekend trok ik naar het tuincentrum en ik kocht me drie Phalaenopsis. En na een maand leefden ze nog! Sterker nog, ik had nog steeds bloem! Het werd Moederdag en voor schoonma kocht ik een mooie paarse en natuurlijk ook voor mezelf en nog een minnietje erbij. Het minnietje is ondertussen een nieuwe bloemstengel aan het kweken, waar ik zo fier op ben. Ik volg het op de voet, ieder millimetertje erbij heb ik gezien. Ondertussen begon ik te lezen over de verschillende soorten en de verzorging ervan. En ik was vertrokken. Bij Claessen bestelde ik een Doritaenopsis en een Laeliocattleya. Zo spannend om op hun thuiskomst te wachten! Maar ze kwamen in heel goede staat aan en het zijn prachtplanten die al volop nieuwe scheuten aan het vormen zijn. Zo trots!!!! Mijn vakantie heb ik ingezet met een reisje naar Kontich naar Jacky Orchids. En daar zag ik een Vanda, en die stond geheel toevallig op mijn wenslijstje. Ik heb haar heel voorzichtig in de auto op de achterbank gelegd en ze is heelhuids na de volle 65 km thuis geraakt. Na drie dagen stonden al de knoppen in bloei dus ik denk dat ze op een goed plekje hangt. Verleden weekend zag ik in een tuincentrum hier in de buurt een Paphiopedilum staan. Manlief stond al op zijn achterste poten. "Waar ga je die allemaal zetten?" riep hij uit. Ik heb haar laten staan en ik ben haar twee dagen later gaan halen, toen manlief er niet bij was. Ja, ik geeft het toe, ik ben verslaafd. Ondertussen in de kringloopwinkel nog een Orchideeënboek uit 1979 gevonden en op één dag uitgelezen. En vandaag kwam ik met een Zygopetalum thuis .... Ik weet het, nu moet het eventjes stoppen, maar ze was zo mooi en ze rook zo lekker.
Bijna iedere dag zit ik hier op het forum rond te neuzen en ik vind het zo jammer dat er zo weinig beweging te zien is. De oudere artikelen zijn ook heel boeiend maar veel foto's kan ik gewoon niet zien, dus veel bloemenpracht mis ik gewoon. Enfin, ik heb me voorgesteld en ik vind het gewoon leuk dat ik nu een weg naar ervaren orchideefanatiekelingen heb gevonden. Als ik een probleem heb hoop ik dat ik hier wat raad en hulp kan vinden.
Fiep50

Re: nieuwe Belg

Berichtdoor Patrick » za aug 26, 2017 11:27 pm

Hey Belg...

Ik ben ook een Belg en zou je zeker aanraden dit forum te blijven volgen. Het N.O.V. draait al jaren goed en Belgen zijn hier welkom. 65 Km van Kontich... Weet dan toch ook dat er ook in Vlaanderen een vereniging is. En dat in alle Vlaamse provincies groepen samenkomen. Zo genoemde regio vergaderingen. Met Orchideeën Vlaanderen moet je 'ons' terug vinden via Google.

Overigens de orchideeënkoorts... Vooral niets tegen doen, het gaat niet over, maar het wordt als maar beter.

En betreffende relatieve kalmte op forums. Daar kampen ook de mensen van de Vlaamse vereniging mee.

Succes,
Patrick
Patrick

Berichtdoor Fiep50 » zo aug 27, 2017 10:26 am

Hoi Patrick.
De Vlaamse vereniging heb ik gevonden en ik heb lidgeld betaald. Ik ben in september van plan om naar mijn eerste vergadering te gaan. Maar op hun forum geraak ik niet op. Is dat normaal?
En als ik me ergens in vastbijt dan wil ik er onmiddellijk alles over weten, zo ben ik hier op geraakt. Bedankt overigens voor je reactie.
Fiep50

Berichtdoor Patrick » zo aug 27, 2017 4:04 pm

Ik ben lid in het Antwerpse, waar de vergaderingen bij Jacky orchids worden gehouden. Maar in september zit ik in Zuid-Afrika. Dus ik zal daar pas in oktober weer aanwezig zijn.
Betreffende het forum. Ik ben zonet ook eens gaan kijken en vond ook geen mogelijkheid om het te openen. Ik zal de webmaster aanschrijven.
Grtz,
Patrick
Patrick

Keer terug naar Orchideeën Algemeen