Verzorging Miltonia & Zygopetalum - Raar Venusschoentje

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Verzorging Miltonia & Zygopetalum - Raar Venusschoentje

Berichtdoor Jasmine » za mei 19, 2007 3:58 pm

Dag allen,

Ik heb een aantal vraagjes die ik graag aan jullie professionals zou willen voorleggen.

1. Sinds 6 weken heb ik een Miltonia. Deze staat mooi in bloem, maar sinds vorige week vrees ik dat ik hem verzopen heb. Ten eerste omdat de bloemen aan de onderkant beginnen uit te drogen zoals je op de foto - middelste en onderste rechterbloem - kan zien Afbeelding
Ten tweede omdat ik vrees dat het substraat veel te vochtig staat en blijft. Ik heb hem hetzelfde behandeld als mijn andere bloemen, dwz 1 x per week ondergedompeld en goed laten uitlekken. Nu ontdek ik dat er tussen het substraat een soort sponsjes zitten die het vocht blijven vasthouden. Alles is heel nat Afbeelding
Is het ok als ik deze plant verpot in andere potgrond voor orchideeën (die lichte blokjes van substral).

2. Ik heb sinds 2 weken een Zygopetalum, maar ik vrees dat die een ziekte heeft. Al moet ik zeggen dat de bloemen heel mooi staan Afbeelding . Toch zijn er precies bruine vlekjes op de bladeren. Ik heb een beetje gezocht op het forum en uiteindelijk de bladen met bruine vlekjes weggeknipt Afbeelding Ook heb ik alle andere verdachte bladeren weggeknipt, gewoon uit voorzorg! Zou dit spint kunnen zijn? aangezien ik geen precies middel heb tegen spint heb ik ze voorlopig behandeld met "Pyrethro-Pur RTU" tegen insecten en mijten. Dit is een plantaardig product samengesteld uit pyrethrinen en raapzaadolie, dus dat kan zeker geen kwaad denk ik. Hebben jullie een idee wat het kan zijn en welk de juiste behandeling is. Wel moet ik zeggen dat dit fenomeen zich nog niet op mijn andere planten voordoet, al staan ze heel dicht op elkaar voor de venster.

3. Hier een foto van mijn Venusschoentje Afbeelding Zoals de bloem links, zijn nu alle bloemen die opengaan. Het blaasje ontbreekt. Zou het kunnen zijn omdat deze plant al meer dan een jaar aan een stuk bloemen geeft? Of is het een tekort/teveel aan water?
Ook heb ik op dit forum gelezen dat het een probleem kan zijn van overkweek, maar hoe kan het dat dat ik een jaar normale bloemen heb gehad

Ik heb eerlijk zo bang dat ik een virus of zo zal oplopen omdat ik 15 orchideeën bij elkaar heb staan en ik ze zo graag zie!!

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Jasmine

PS: hoop dat de foto's niet te groot uitvallen
Jasmine

Berichtdoor niekh » za mei 19, 2007 6:04 pm

Hallo Jasmine,

Ik geef allen even antwoord op je eerste twee vragen, de derde laat ik aan anderen want ik heb geen idee.
1. De Miltonia (eigenlijk een Miltoniopsis) houdt van heel regelmatige vochtigheid aan de wortels en eigenlijk ook een relatief hoge luchtvochtigheid. Máár niet van water op het blad!. Deie 'sponsjes' zijn dus geen probleem, zolang het mengsel maar luchtig blijft en niet aan het rotten gaat. Ikzelf heb zo'n plant enkele jaren in pure seramis gekweekt en dat gaat perfect omdat je dat heel nat kunt houden en het toch luchtig blijft en niet kan rotten. Helaas gaat in mijn kas regelmatig de tuinslang erover zodat er door bladrot niks meer van over is gebleven.

2. De Zygopetalum is vrijwel zeker spint. Als het maar een plant is zou ik de bladeren en de bulben een keer poetsen met een nat doekje. Eventueel gebruik je daarvoor wat vergif, maar dan moet je wel handschoenen aandoen! Bij een beginnende aantasting kan pyrethrum nog prima werk doen. Als het over de hele plant zit, dan zou ik toch massai van Bayer gaan gebruiken.

Succes en groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Karen2012 » za mei 19, 2007 7:26 pm

Hey Jasmine, eerst en vooral, prachtige miltoniopsis en zygopetalum (heb juist dezelfde , ruikt ook heerlijk :D). Miltoniopsissen zijn niet zo moeilijk hoor, ik heb er een en die doet het goed bij lage luchtvochtigheid. een veelvoorkomend probleem bij deze planten zijn de vorming van accordeonbladeren (bij scheutjes). Als ze hiervan last hebben, moet je meer gieten (of luchtvochtigheid verhogen). Ik giet de mijne 1 keer in de week en heb hem verpot in schors, bij mij zaten er ook sponsjes in , maar vond ik maar een smerige natte boel dus daarom verpot. De potgrond moet vochtig blijven, maar niet nat.

veel succes met je planten!
Karen2012

Berichtdoor Jasmine » za mei 19, 2007 7:33 pm

@ Niek : bedankt voor je raadgeving: ik ga zeker Masai van Bayer kopen tegen die spint en hopen dat het daarmee weg zal gaan

@ Karen : bedankt voor je complimenten en je tip ivm het substraat van de miltoniopsis. Ik ga de mijn ook verpotten in andere potgrond want die sponjes zijn mij ook veel te nat! vrees echt dat de wortels daardoor gaan rotten want ik ben er niet van overtuigd dat het zo goed is voor de plant en dat het luchting is!
De zygopetalum ruikt idd heerlijk, hij staat naast mijn rode cambria Afbeelding en die ruiken samen geweldig! Ik word er zo vrolijk van :-)
Dus ik zou het verschrikkelijk vinden als ze kapot gaan van die spint ...

Hebben jullie ook veel verschillende soorten samen?

groetjes,
Jasmine
Jasmine

Berichtdoor Jasmine » za mei 19, 2007 7:39 pm

mag ik nog even iets vragen: die Masai van Bayer waarover jullie praten is dat het product MASAÎ 25 WG? een poeder op te lossen in water?
ik vind op de site van Bayer geen Masaï om te spuiten?
Dat lijkt me alleszins makkelijker!
bedankt,
jasmine
Jasmine

Berichtdoor niekh » za mei 19, 2007 7:45 pm

niekh

Berichtdoor Jasmine » za mei 19, 2007 7:50 pm

Beste NIek,

Bedankt voor je link!
ik was op de Belgische site gaan kijken en daar vond ik dezen : http://www.bayergarden.be/scgardenblx/p ... enDocument

Volgens mij is het dezelfde, maar om zeker te zijn ga ik toch goed op zoek in het tuincentrum met printjes van het juiste product!

nog een vraagje: hoe weet je dat die spint verdwenen is? zijn dan die vlekjes weg onderaan het blad?

bedankt!
jasmine
Jasmine

Berichtdoor Karen2012 » za mei 19, 2007 7:55 pm

Jasmine, ik heb geschreven dat ik mijn miltoniopsis in schors heb verpot, toch mss de raad dat het beter is een fijn potmengsel te gebruiken aangezien de wortels zeer fragiel zijn. Schors kan wat te grof zijn en khad er achteraf dan ook spijt van dat ik hem in schors had gezet (want nogal wat wortels gingen verloren bij verpotten), maar uiteindelijk doet hij het toch goed. volgende keer kies ik echter voor gewone orchideeëngrond.
Karen2012

Berichtdoor Jasmine » za mei 19, 2007 8:08 pm

Dag Karen, eerlijk weet ik niet wat in de zak zit. Het is een zak potgrond van Substral speciaal voor orchideeën.
Hij staat in de kelder en aangezien we zodadelijk gaan vertrekken is het wat moeilijk om gaan te kijken.
Maar weet je wat ik ga doen: als ik naar het tuincentrum ga gaan voor die Bayer Masaï, dan ga ik uitkijken naar een fijnere orchideeënpotgrond! Wie weet sla ik dan wel twee vliegen in 1 klap :-)

succes nog met je bloemen en tot morgen :-)
Jasmine

Berichtdoor Rick » za mei 19, 2007 8:22 pm

Substral voor orchideeën lijkt me fijn genoeg hoor. Het is een mengsel van schors en dingen als steenwol, eventueel sphagnum en turf.
Rick

Berichtdoor Karen2012 » za mei 19, 2007 8:24 pm

Als antwoord op je andere vraag, heb momenteel 15 vensterbankorchideeën (14 hybriden en 1 botaantje): 1 beallara (Cambria), 1 oncidium, 1 phalaenopis violacea var borneo (botaantje, maar juist uitgebloeid :( ), 1 dendrobium nobile en een dendrobium phalaenopsis, 2 zygopetalums, 1 cymbidium, 1 miltoniopsis en 1 venusschoentje en de rest zijn allen phalaenopsissen.

eens probere om enkele fotootjes te plaatsen :?

Afbeelding

de Phalaenopsis violacea

Afbeelding

ken je waarschijnlijk wel :wink:

Afbeelding

en een phalaenopsis hybride

jouw Cambria is volgens mij een burrageara nelly isler.

groetjes
Karen2012

Berichtdoor Karen2012 » za mei 19, 2007 8:55 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Karen2012

Berichtdoor niekh » za mei 19, 2007 11:30 pm

Jasmine schreef:ik was op de Belgische site gaan kijken en daar vond ik dezen : http://www.bayergarden.be/scgardenblx/p ... enDocument
Volgens mij is het dezelfde

Dat is inderdaad hetzelfde product.

Groet, Niek
niekh

Berichtdoor Jasmine » zo mei 20, 2007 11:50 am

@ Karen
Wat een mooie collectie :-) Bij mij staan ze ook allemaal samen voor de venster. Wat me verder opvalt is dat (heb het al op meerdere foto's gezien op het forum) jullie niet al jullie planten in bloempotten hebben staan, maar ook op schaaltjes met daarin precies kleibolletjes. Heeft dit een reden?

@ Niek
Bedankt voor je info! Ik ga vanmiddag naar het tuincentrum, gelukkig is het open op zondag en dan kan ik al onmiddellijk al mijn planten verzorgen! Maar ik heb toch nog een vraag: heb op Internet een beetje gelezen over spint, en dan zou ik ook een soort webjes onderaan de bladeren moeten vinden. Tot nu toe vind ik dat niet? Aan de onderkant van een van mijn Phalaenopsis zie ik wel zwarten puntjes, waardoor ik begin te vrezen voor een virus ... moet zeggen, eens ik iets zie kan het niet erg genoeg zijn :-(
en hoe erg is die spint? kunnen de planten ervan doodgaan?

enfin, we zullen wel zien, mijn bloemen lijden er alleszins nog niet onder want ze staan nog even mooi. Dit is de Phalaenopsis met het zwart aan de onderkant van een blad, en daarenboven maakt deze plant ook nog nieuwe groene bladeren, is dat geen goed teken?

Afbeelding

Maak er alvast een fijne zondag van!!

groetjes,
jasmine
Jasmine

Berichtdoor niekh » zo mei 20, 2007 12:07 pm

Jasmine schreef:Maar ik heb toch nog een vraag: heb op Internet een beetje gelezen over spint, en dan zou ik ook een soort webjes onderaan de bladeren moeten vinden. Tot nu toe vind ik dat niet?

Er zijn verschillende soorten spint. De rode of gewone spintmijt maakt inderdaad van die webjes. Ze kunnen in enorme aantallen een plant overdekken en in korte tijd leegzuigen. Deze spin komt bij de meeste orchideeën niet zo heel vlug voor. Orchideeën hebben eerder last van ligusterspint (die op groenblijvende hagen leeft zoals liguster en laurierkers) en orchideeënspint die je soms helaas gratis meegeleverd krijgt van de kweker. Deze beide spintsoorten zijn zeer klein. Je ziet ze meestal niet met het blote oog. Ze komen meestal ook niet in zulke groet aantallen voor. Als je de schade ziet -de zwarte plekjes- dan zitten ze vaak al weer ergens anders op je plant.

Groet, Niek
niekh

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen