Verzorging Miltonia & Zygopetalum - Raar Venusschoentje

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor Karen » di mei 29, 2007 11:03 pm

Wilko,

Ik vrees dat mijn boompje bladloos is op dit moment:)

Wat ik altijd doe bij het binnen halen van mijn planten is ze een nacht op het aanrecht plaatsen, op deze wijze kan je veel "ongedierte " op het verkeerde been zetten en verwijderen.

Gr,

Karen
Karen

Berichtdoor Peter Mudde » di mei 29, 2007 11:05 pm

Krioelbeestjes? Ach, dat enkele luisje dat denkt mee te mogen overwinteren... Dan lenen we toch even een lieveheersbeest van Moeder natuur? (wat een vreetbeesten zijn dat zeg..)
Het is natuurlijk wel zaak je planten enigzins dierbestendig buiten te zetten.. Wij hebben ze steeds op een rekje van volieregaas staan. hangend aan een dergelijk rek. Dan komen er geen pissebedden in en ook geen slakken..
(nou ja, af en toe is er een dappere slak..) Hang je ze tegen een schutting of iets dergelijks, dan maken slakken en pissebedden zo de overstap.. Behalve pissebeddne en slakken kan het gedierte weinig kwaad, is mijn ervaring.
Peter Mudde

Berichtdoor Karen2012 » wo mei 30, 2007 4:29 pm

Hallo iedereen, tegen beter weten in heb ik een bloemenwinkel bezocht waar ze echt tafels vol orchideeën hebben. heb me natuurlijk niet kunnen inhouden en wil jullie mijn nieuwste aanwinsten tonen. Tzijn twee phalaenopsissen waarvan 1 een miniatuur :) .

de eerste is eigenlijk donker roze, maar dat zie je jammer genoeg niet op de foto, wat ik zo leuk vind is dat het hartje deels paars is:
Afbeelding

hiervan waren er ook mutaties waarbij de kroonblaadjes (of kelkblaadjes??) rond de lip gesloten zijn. Er waren ook planten die zowel normale bloemen als gemuteerde hadden. Ik vind de normale nog steeds de mooiste en hoop dat mijn plant het ook bij deze bloemen zal houden.

de tweede is een witte miniatuur phalaenopsis, de bloemen zijn zo'n drie centimeter in doorsnee.
Afbeelding

om te vergelijken:
Afbeelding

groetjes
Karen2012

Berichtdoor Jasmine » wo mei 30, 2007 4:32 pm

Hey Karen,
Wat een groot verschil! Maar wel mooi.
Je hebt je weer laten verleiden he!
Ik ben nog niet terug naar het tuincentrum geweest, heb echt geen plaats meer :-(
En voor mijn verjaardag had ik wel een gevlekte Phalaenopsis gevraagd, maar tot nu toe heeft mijn moeder er nog geen gevonden!
Geniet nog van je bloemen,
Jasmine
Jasmine

Berichtdoor Gast » wo mei 30, 2007 4:33 pm

Mooie aankopen heb je gedaan Karen.
Gast

Berichtdoor Karen2012 » wo mei 30, 2007 4:37 pm

Bedankt Jasmine, in de winkel hadden ze wel een gevlekte: een witte met donkerroze vlekken, tja je moet wa chance hebben. Momenteel denk ik dat ik een oude salontafel naar de woonkamer ga sleuren en in de plek ga zetten van mijn klein tafeltje, daardoor zou ik mijn verzameling kunnen verdubbelen :) . nu mijn ouders nog overhalen :? .
Karen2012

Berichtdoor Karen2012 » wo mei 30, 2007 4:39 pm

Bedankt!
Karen2012

Berichtdoor jack » wo mei 30, 2007 8:20 pm

Monica bedankt voor de tip.
De rest van mijn zygo,s zet ik ook de hele zomer buiten en dan groeien ze als kool,met stevig blad en niet met dat lange slappe blad wat je krijgt als je ze binnen houdt.
Ze zijn ook veel sterker hierdoor.
jack

Berichtdoor Dirk » za jun 02, 2007 5:21 pm

Ik moet er weer drie aan mijn lijstje toevoegen. (kom net bij Wubben vandaan).
Gongora histrionica
Dendrochilum wenzelii
en Laelia pupurata
Geniet ze nog van het mooie weer!
Dirk
Dirk

Berichtdoor MiB » za jun 02, 2007 5:43 pm

Mooikes Dirk!!

De Dendrochilum is een mooie roodbloeiende soort (nee die heb ik nog niet ik heb een creme/gelig bloeiende..)

Welke Purpurata heb je gekocht?? Er zijn diverse soorten nl. zoals Aco (geen idee hoe ik die komma onder de c krijg), Werkhauserii, Carnea, enz enz enz...

Gongora deed het in mijn vorig huis perfect. In dit huis willen ze niet. Heb ze allemaal weggegeven... :(

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor Dirk » za jun 02, 2007 5:59 pm

het is inderdaad een roodbloeiende dendrochilum, die vind ik iets mooier dan de cremekleurige.
de LP: als het goed is heb ik de "normale"soort. dus zonder toevoegingen. zat nog te twijfelen tussen die ik nu heb en de carnea, die vind ik ook erg mooi. maar het leek me leuk om eerst de normale te hebben. heb er trouwens meteen twee van gemaakt want hij groeide uit de pot.
Die Gongora heeft al een flinke bloemstengel een dezer dagen gaat de eerste bloem open, dus dan heb ik dat vast gezien. of ie het verder goe gaat doen is nog afwachten. hij hangt op het noorden midden voor het raam.
Dirk
Dirk

Berichtdoor MiB » za jun 02, 2007 7:55 pm

Dat heb je goed gedaan Dirk. Ik heb van de Laelia Purpurata nu 3 verschillende. En voor Gent heb ik er nog 1 besteld bij Floralia. Vind ze erg mooi...
Voor wat betreft het uit de pot groeien. Dat is een mazzeltje. Zulke planten zijn onweerstaanbaar :lol: :lol:

De Dendrochilum die ik heb komt van De Wilg van de "speciale aanbiedingstafel" en kostte ... 7 euro... Er staan nu 15 bloemtakken in!! Dus dat wordt genieten. Heb van dezelfde tafel ook een Maxillaria Rufescens en een Maxillaria Praestans meegebracht. Superplanten voor een leuke prijs. Maar goed dat de Wilg niet om de hoek zit. Zou daar failliet gaan :shock:

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor niekh » za jun 02, 2007 8:40 pm

MiB schreef:En voor Gent heb ik er nog 1 besteld bij Floralia.

Ik kon het ook weer niet laten. Vorige week heb ik Ecuagenera gemaild en die hebben me hun CITES-lijst voor Gent opgestuurd. Voor Botanic-snobs een prachtlijst. Veel bijzonder zuid- en middenamerikaans spul dat hier niet of nauwelijks in de handel is. Ik heb me ingehouden, maar toch nog vier plantjes besteld:
Cyrtochilum meirax (vroeger oncidium)
Elleanthus capitatus
Ida cinnabarina (vroeger Lycaste)
en Ida nana.

En dan hád ik twee weken geleden al drie nieuwe plantjes bij Holm in Duitsland gekocht :roll:. Gelukkig was er nog een beetje vakantiegeld over.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Henk K » za jun 02, 2007 8:44 pm

O, Miranda, toen wij laatst bij de Wilg waren om mest te kopen kocht ik ook een Cattlea Skinnery en liep langs die aanbiedingstafel en kon het ook niet laten om ook een Maxillaria Rufescens, Dendrobium Delicatium en een Dendrobium Fimbriatum mee te nemen.

Groeten,

Henk
Henk K

Berichtdoor MiB » za jun 02, 2007 8:45 pm

niekh schreef:Vorige week heb ik Ecuagenera gemaild en die hebben me hun CITES-lijst voor Gent opgestuurd. Voor Botanic-snobs een prachtlijst. Veel bijzonder zuid- en middenamerikaans spul dat hier niet of nauwelijks in de handel is.

Heuh wat voor lijst is dat Niek?? Een lijst met de planten die ze meebrengen naar Gent?? Want de besteltermijn is volgens mij al min of meer verlopen...

Gr. Miranda
MiB

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen