Verzorging Miltonia & Zygopetalum - Raar Venusschoentje

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor niekh » za jun 02, 2007 9:01 pm

Dat is inderdaad een lijst met planten die ze meenemen. Ze hebben de soorten moeten opgeven die ze willen invoeren, maar de aantallen staan geloof ik nog niet vast of zo. In elk geval kon ik de planten die op die lijst stonden nog bij hen bestellen om mee te nemen naar Gent.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Rick » za jun 02, 2007 9:03 pm

Niek, zou je die lijst alsjeblieft aan mij willen doorsturen? Ik ben wel benieuwd.

En dat weet ik alvast hoeveel banken ik moet beroven en hoeveel hectare kasruimte ik nodig heb :lol: :lol: :lol:
Rick

Berichtdoor MiB » za jun 02, 2007 9:05 pm

Niek heb je een PM gestuurd.. :wink:

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor MiB » vr jul 06, 2007 11:51 am

Henk K schreef:
1 Maxillaria Rufescens

Henk de mijne maakt nu een bloemknop. Goed kijken. Komt onderuit en is donkerrood. Ziet er echt heel anders uit dan een stek.

Groetjes Miranda
MiB

Berichtdoor Henk K » vr jul 06, 2007 5:08 pm

Hallo Miranda,

Ik heb mij afzitten vragen wat je met de vorige post bedoelde maar ik snap het even niet. Ligt geheel aan mij hoor maar zou je het misschie3n even uit willen leggen wat je er mee bedoeld want mijn oude geheugen laat me even in de steek. En die Maxillaria Rufescens, mag ik die mischien even van je zien? Weet ik gelijk wat voor bloemen ik misschien bij mij in huis kan krijgen al de mijne zou willen gaan bloeien.

Bijvoorbaat hartelijk bedankt,

Henk
Henk K

Berichtdoor MiB » vr jul 06, 2007 6:50 pm

Henk jij schreef eerder dat je bij Nellie ook een Maxillaria rufescens had meegenomen. Ikke dus ook, maar dan een paar weken eerder. En deze maakt nu een bloemknop aan.

Voor de bloem ff klikken op.

http://www.orchidspecies.com/maxrufescens.htm

Overigens het is een geurende. Verheug me er al op!!
Bloem op de site ziet er in ieder geval super uit...

Groetjes Miranda
MiB

Berichtdoor Gast » vr jul 06, 2007 8:27 pm

De Maxillaria rufescens is echt mooi.
Maar weer eens richting de Wilde alleen dat is al een plezier.
Gast

Berichtdoor niekh » vr jul 06, 2007 11:16 pm

Ik was gisteren in de Leidse hortus, daar hadden ze hem ook. Sowieso een mooie en bijzondere collectie orchideeën daar.

Groet, Niek

Maxillaria rufescens in de Hortus Botanicus Leiden
Afbeelding
niekh

Berichtdoor Henk K » vr jul 06, 2007 11:39 pm

Ja Miranda, dat klopt hoor. Dat was ik ook nog niet vergeten dat ik heb vermeld dat ik ook een Maxillaria Refuscens heb meegenomen bij de Wilg vandaan van die "koopjes tafel". Ik begreep even niet wat je bedoelde. Maar ik zie bij de mijne nog geen bloemknop verschijnen, wel een 5 tal nieuwe scheuten. Ook mooi natuurlijk.

Afbeelding Afbeelding

Je praat wat meer tegen de planten dan ik denk ik, En je hebt natuurlijk veel meer ervaring. Maar bij mij komt zeer waarschijnlijk ook wel een keer een bloemknop. De plant staat op dit moment buiten, soms op en soms onder de plantentafel (als het weer een veel regent) Deze plant mag toch 's zomers buiten staan? Of is het dat waardoor ik nog geen bloemknop waarneemt?
Morgenochtend ga ik met mijn vrouw weer een keer naar de Wilg om 1 of 2 Gongora's te kopen. Op aanraden van Wilco die mij er attent maakte dat dat mooie hangplanten zijn die ik zocht. Dus we zien wel wat het wordt. (Daarna snel naar mijn oudste zoon die net een huis heeft gekregen en dat moet worden opgeknapt)

Een prettig weekeinde en veel succes in Gent trouwens !!

Groeten,

Henk
Henk K

Berichtdoor Henk K » vr jul 06, 2007 11:56 pm

O, Niek, mooie foto van de Maxillaria refuscens. Maakte je die in Leiden? Mooi he daar! Wij zijn daar vorig jaar augustus geweest en ik hyeb genoten daar! Was alleen jammer dat we niet in alle kassen mochten maar je kan niet alles hebben. Er waren daar heel veel Maxillaria's als ik mij goed herinner maar toen niet veel in bloei helaas. Was de tijd niet zeker. Wat ik er ook mooi vond (even off topic heet dat geloof ik ??) waren de vleesetende planten, ik zag toen voor het eerst in het echt de Nepentes planten en ik werd er wel een beetje verliefd op en heb er inmiddel zelf een die nu ook bij mij zelf nieuwe bekers maakt, leuk hoor.
In de kassen moesten we toen soms wel even in dekking als de sprinkler installatie ons weer even nat trachte te maken. Waar daar toen wel een aantal van in bloei stonden waren de Stanhopea's en ik vond ze prachtig maar Wilco maakte mij er op attent dat ik mogelijk beter een Gongora aan zou kunnen schaffen die wat meer bloemen maakt en meer bloeit. dus die ga ik morgenochtend bij de Wilg halen, als ze er tenminste nog een paar heeft!

Groeten,

Henk
Henk K

Berichtdoor niekh » za jul 07, 2007 12:18 pm

Er waren nu vier van de zes orchideeënkassen toegankelijk. En dan hadden ze nog een paar bloeiende vandahybriden in de grote tropenkas hangen. Op zo'n grote collectie lijkt het aantal bloeiende planten toch altijd wat tegen te vallen. Er is nou eenmaal meer niet in bloei dan wel! Maar toch nog genoeg om een leuke ochtend te hebben :D .
Ik heb ook genoten van de vleeseters en ben erover aan het denken om een bakje op mijn balkon te zetten. Een aantal soorten zijn namelijk prima winterhard. Van 18 t/m 26 augustus zijn er speciale carnivorendagen. Dan zijn er ook planten te koop. Misschien dat ik dan nog eens terugga.
Onder het kopje botanische orchideeën zal ik nog wat foto's zetten van andere orchideeën die in bloei stonden.

Groet, Niek
niekh

Berichtdoor Gast » za jul 07, 2007 7:56 pm

Wie belangstelling heeft voor de carnivorendagen, zie de link.
edit: link verwijderd werkt niet meer.
Laatst bijgewerkt door Gast op vr jul 25, 2008 5:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Gast

Berichtdoor Henk K » za jul 07, 2007 10:57 pm

Bedankt Monica,

Waarschijnlijk gaan we er op 18 augustus naar toe.

Groeten,

Henk
Henk K

Berichtdoor MiB » zo jul 08, 2007 8:12 pm

Henk K schreef:Ja Miranda, dat klopt hoor. Dat was ik ook nog niet vergeten dat ik heb vermeld dat ik ook een Maxillaria Refuscens heb meegenomen bij de Wilg vandaan van die "koopjes tafel". Ik begreep even niet wat je bedoelde. Maar ik zie bij de mijne nog geen bloemknop verschijnen, wel een 5 tal nieuwe scheuten. Ook mooi natuurlijk.
Je praat wat meer tegen de planten dan ik denk ik, En je hebt natuurlijk veel meer ervaring. Maar bij mij komt zeer waarschijnlijk ook wel een keer een bloemknop. De plant staat op dit moment buiten, soms op en soms onder de plantentafel (als het weer een veel regent) Deze plant mag toch 's zomers buiten staan? Of is het dat waardoor ik nog geen bloemknop waarneemt?
Morgenochtend ga ik met mijn vrouw weer een keer naar de Wilg om 1 of 2 Gongora's te kopen. Op aanraden van Wilco die mij er attent maakte dat dat mooie hangplanten zijn die ik zocht. Dus we zien wel wat het wordt. (Daarna snel naar mijn oudste zoon die net een huis heeft gekregen en dat moet worden opgeknapt)

Een prettig weekeinde en veel succes in Gent trouwens !!

Groeten,

Henk

Henk heb eens zitten denken.... over de Max. rufescens.
Ik had hem ook buiten gezet. Maar een paar weken geleden heb ik hem binnen gepakt. In de serre gezet (wilde hem verplanten maar daar kwam maar niet van) en daar heeft tie ongeveer 1 1/2 week droog gestaan. Weet niet of die knop daarom ontstaan is. Maar hij zit er nu dus wel. Nu staat tie in de vensterbank. Met op zijn tijd een natje en mestje. Kan je wel vertellen dat ik de rest van de knoppen (er zouden er meer op moeten kunnen komen...) zo wat uit de pot kijk.... wat overigens niet erg goed wil lukken...

Groetjes Miranda

ps de mijne maakt ook nieuwe stekken dus daar kan het niet aan liggen... en er tegen praten... nee echt niet.... of het moet Qmusic zijn die bijna de hele dag aanstaat... :lol:
MiB

Berichtdoor Karen2012 » zo jul 08, 2007 9:26 pm

de mijne groeien goed op studio brussel (onze rockzender) :D , van Qmusic gaan ze in rust :wink: :lol:
Karen2012

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen