Nieuwe aankopen

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor Wilko » vr jun 22, 2007 1:55 am

Kleine correctie op de rustperiode van Lycaste's waar namelijk twee verschillende soorten in zijn, namelijk de bladhoudende en .. je raad het al, de bladverliezende soorten.
De bladhoudende moeten ook 's winters vochtig gehouden worden en gematigd staan (Macrophyllae en Fimbriatae), maar volgens mij valt deze kruising onder de bladverliezende Lycaste's.
Het wijst eigenlijk zich zelf.. als al het blad geel gaat worden in de herfst kun je stoppen met water geven en de plant koel overwinteren.
Als de nieuwe scheut verschijnt heel voorzichtig zijn met water en hoe meer blad er op komt, hoe meer water er verlangd word!
Een paar voorbeelden van meer bladverliezende soorten zijn: Aromatica, crinita, cochliata, consobrina, cruenta, bradeorum, campbellii en Deppei.
Bladhoudend zijn: barringtonia, ciliata, denningiana, fulvescens, linguella, locusta, longipetala, longiscapa, en trifoliata.

Info van een liefhebber van deze kroppen sla, maar ik hoop de moeite waard!

groetjes en succes, Wilko
Wilko

Berichtdoor Karen2012 » vr jun 22, 2007 3:56 pm

Bedankt Bart en Wilko!! Ik denk dat de planten het prima zullen doen. Ik heb ondertussen voor alle zekerheid een schaal gevuld met water en hydrokorrels onder de maxillaria en lycaste gezet. Hiermee win ik toch een 5 % luchtvochtigheid. Nu is het er ongeveer 65%.

Afbeelding

groetjes
Karen2012

Berichtdoor Karen2012 » vr jun 22, 2007 4:01 pm

o en Wilko, de lycaste is dus je favoriete soort??? Heb je dan veel van die 'kroppen sla' :) ? Zelf ben ik er meteen 'verliefd' op geworden toen ik ze zag staan. En die geur, zo sterk zeg. echt wel bijzonder.
Karen2012

Berichtdoor Wilko » vr jun 22, 2007 4:28 pm

Veel Lycaste's, daar heb ik de ruimte jammer genoeg niet voor..
ik heb de mooiste 5 uitgezocht waar ik van weet dat ze heerlijk moeten geuren of die groen / wit bloeien ;)

Ik heb de aromatica, ciliata, locusta, trifoliata (welke niet geurt) en de
kruising "Frank Hoyt" een kruising, maar wel de dankbaarste bloeier van het stel!
Wilko

Berichtdoor Karen2012 » vr jun 22, 2007 4:39 pm

de Lycaste fimbriata is ook een juweeltje :o , grote bloemen en heerlijke geur naart schijnt...

http://users.pandora.be/roger.van.roy./ ... briata.htm
Karen2012

Berichtdoor Karen2012 » ma jul 02, 2007 6:06 pm

Hey Bart, hoe gaat het met je nieuwe aankopen???? hoe ver staat de Bulbophyllum echinolabium met zijn stengel??? (ben zo benieuwd naar de bloem :) ) .

groetjes
Karen2012

Berichtdoor Anabolic » ma jul 02, 2007 7:56 pm

De 'Bulbophyllum echinolabium' doet het prima! :D
De 'Cochleanthes amazonica' is nieuwe wortels aan het maken! :)
En tot slot de 'Helcia sanguinolenta' is net uitgebloemt. :(
Op de bloemen van de 'Bulbophyllum echinolabium' is het nog even wachten,maar hier is al een voorsmaakje!

Afbeelding
Shot at 2007-07-02

Hoe is het trouwens met jou nieuwe aanwinsten?

Greetz Bart :wink:
Laatst bijgewerkt door Anabolic op ma jul 02, 2007 9:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Anabolic

Berichtdoor MiB » ma jul 02, 2007 8:36 pm

Hmmmm Bart,

tis niet aardig wat ik zeg... maar ik hoop dat je verkouden bent als die bulbo gaat bloeien.... ken een paar mensen en die zagen groen na het ruiken aan de bloem van deze Bulbo....

Dus bij deze ben je "gewaarschuwd" ...

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor Gast » ma jul 02, 2007 9:09 pm

Hoi Bart,

Mag de foto wat kleiner hij trekt nu het forum uit elkaar.
Of alleen de link plaatsen bij een grote foto, dan klikken we die even aan.
De foto is 2048x1536 pixels, gebruikelijk is 640x480

Monica.

Edit: uitleg verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Gast op do aug 21, 2008 10:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Gast

Berichtdoor Anabolic » ma jul 02, 2007 9:53 pm

Mijn oprechte excuses,dat was niet de bedoeling! :oops:
Is het nu beter?
Ik zal de foto's in het vervolg op max. 640 x 480 zetten.
Nu nog even over stinky;
Ik ben op de moment verkouden! :)
Is de stank van die 'Bulbophyllum echinolabium' echt zo erg? :?

Groetjes Bart :wink:
Anabolic

Berichtdoor Rogier » ma jul 02, 2007 9:57 pm

Anabolic schreef:Nu nog even over stinky;
Ik ben op de moment verkouden! :)
Is de stank van die 'Bulbophyllum echinolabium' echt zo erg? :?

Jij gaat spijt krijgen :wink:

echt wel.

Maar ja dat zegt een persoon die een baby Bulbophyllum phalaenopsis aan het grootbrengen is voor op de vensterbank.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor MiB » ma jul 02, 2007 10:22 pm

Bart of tie stinky is weet ik niet, was toen gelukkig net niet in de buurt. Maar Joke en Nick (Yellow PNP forum) hebben het aan de lijve/neus ondervonden... dussss... zou maar een knijper in de buurt houden...

Gr. Miranda

ps Rogier... als die Bulbophyllum phalaenopsis gaat bloeien wat dan?? "Verplicht" op jezelf gaan wonen?? :shock: Hier zouden ze het in ieder geval niet kunnen "waarderen".... :roll:
MiB

Berichtdoor Karen2012 » ma jul 02, 2007 10:44 pm

o, stinkt die dan nog erger Rogier??? Hoewel de echinolabium dan wel stinkt, wil ik er toch eentje, die bloemen he, daar kun je wel wat voor verdragen :) . Verder vind ik ook de barbigerum interessant, dus als iemand hier iets over kwijt wilt, vermeld het gerust :) .
Bart, kweek jij al je orchideeën op de vensterbank????? Die helcia lijkt me iets voor in de kas, vanwege de nood aan hoge luchtvochtigheid, ik vraag me dus af of deze het ook op de vensterbank doet??? Ik vind het een interessant plantje, omdat het miniatuur is én mooie bloemen heeft. en aan iedereen nog een vraagje over de bulbophyllum, hoeveel licht heeft zo'n plant nodig, want bij mij beland die waarschijnlijk voor het noordraam. het zou jammer zijn moest ie dan niet willen bloeien.

en last but not least :) , de maxillaria picta doet het goed, hij heeft wat last van guttatie, maar de scheuten groeien :) . De lycaste denkt volgens mij al aan zijn rustperiode, want de buitenste blaadjes beginnen bruin te worden, en het is idd vrij koel weer momenteel. de bloem die erop staat begint ook te verwelken :( . De brassia heeft al zijn bloempjes geopend en de hele kamer ruikt nu kruidig :) . Daarnaast staat mijn zygopetalum die nog steeds vrolijk bloeit :) . o ja, mijn dendrobium nobile (denk ik) die mijn meter verwaarloost had en de plant dan maar aan mij had gegeven, heeft nu twee scheutjes én een keiki :) (het enige groen aan de plant :( ). en mijn miltioniopsis probeert zijn bloemstengel vantussen het blad te trekken :) . verder groeit alles, behalve mijn phal. violacea borneo en een van mijn zygopetalums :( . dus al bij al doen ze het redelijk goed :) . momenteel is het vooral het weer dat de groei en bloei vertraagt, veel bewolking, koud :( .

plaats zeker een foto als je bulbophyllum bloeit :)

groetjes
Karen2012

Berichtdoor Anabolic » di jul 03, 2007 6:25 pm

Ik hoop dat de bloemen van mijn Bulbo nog goed komen,want onze kat heeft de pot vanacht van de vensterbank gestoten! :cry:
Er zit een jong katertje bij ons in de buurt waar ze het niet mee kan vinden,en als ze hem ziet wordt ze gek,en dan ziet ze naar niks meer! :x
Eén blad van de Bulbo is een beetje gescheurt,en de puntjes van het groene tongetje dat uit de knop komt is heel lichtjes beschadigd! :(

Foto van de knop gisteren
Afbeelding
Shot at 2007-07-03

Foto van de knop vandaag
Afbeelding
Shot at 2007-07-03

Ik hoop dat alles nog goed komt! :?
De wondjes heb ik de hele dag laten genezen,en heb ze net behandeld met een wattenstaafje met wat zuurstofwater erop.
Wat denken jullie?

Nu wat antwoorden op Karen haar vragen:
Die Bulbophyllum echinolabium staat bij mij op de vensterbank op het Zuiden met getemperd licht (halfschaduw),en lekker warm! (zoals Phalaenopsis)
Hij verdraagd ook redelijk wat vocht (nooit laten uitdrogen!).
Ik denk dat het Noord-raam iets te koud is voor deze plant?
De Helcia sanguinolenta staat bij mij buiten,in de schaduw (op het Westen),onder het afdak,op een schaaltje met vochtige kleikorrels.
Foto van de bloem
Afbeelding
Shot at 2007-07-03

Anabolic

Berichtdoor Gast » di jul 03, 2007 6:48 pm

Sterkte met wat de kat gedaan heeft met je orchidee, ik weet uit ervaring hoe dat dan gaat.
Aparte mooie bloem op de foto, ik hou er wel van.
Gast

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen