Sorry, off topic maar wel aardig om te laten zien1

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Sorry, off topic maar wel aardig om te laten zien1

Berichtdoor Chris F » do jun 28, 2007 5:53 pm

Cereus hexagonus, vanochtend gefotografeerd in mijn voortuin.
Afbeelding

Close-up van de bloemen. Deze zijn trompetvormig, circa 25 cm lang en bijna 20 cm in doorsnee. Ze gaan 's nachts open, verwelken binnen een uur nadat de zon opkomt en trekken massa's bijen aan.

Afbeelding
Chris F

Berichtdoor Karen2012 » do jun 28, 2007 6:02 pm

he dit is een mooie cactus??? prachtige bloemen hoor!! ik houd ook van zulke planten, ik heb nu een kerstcactusje staan en later wil ik graag een 'koningin van de nacht'. Die bloeit dus slechts 1 nacht, waarin ze normaal bestoven wordt door vleermuizen, maar de bloemen zijn zo mooi dat je er best een nacht voor wilt opblijven :) .

groetjes
Karen2012

Berichtdoor Chris F » do jun 28, 2007 6:08 pm

Dit is inderdaad een cactus en wordt hier "Dame van de nacht" genoemd. Geen kleintje voor in de huiskamer; de plant die je ziet is bijna tweeënhalve meter hoog en evenveel in doorsnee!
Chris F

Berichtdoor Rick » do jun 28, 2007 7:02 pm

Prachtig! En die kende ik al geloof ik. Maar het is toch niet die die zo stinkt, of wel?
Rick

Berichtdoor Karen2012 » do jun 28, 2007 7:19 pm

hmm ik vraag me af of we het hier over dezelfde plant hebben, koningin van de nacht, dame van de nacht. Het is alvast dezelfde familie, ik heb het opgezocht. maar heeft de jouwe eigenlijk stekeltjes, want dat lijkt zo op de foto. Ik weet dat de koningin van de nacht er geen heeft.
Karen2012

Berichtdoor Chris F » do jun 28, 2007 10:07 pm

Ja, er zitten wat stekeltjes aan, maar in ieder geval niet van die gemene joekels. Verder is het zo dat er er verschillende plantensoorten "Dame of koningin van de nacht" genoemd worden. De Brassavola nodosa wordt bv ook "Dame van de nacht" genoemd. Het is dus wel handig als we de botanische namen gebruiken om evt. misverstanden te voorkomen!
Chris F

Berichtdoor MiB » do jun 28, 2007 11:26 pm

Chris tis een stekelige beauty. Heb het donkerbruine vermoeden dat tie het voortreffelijk naar zijn zin heeft in jouw voortuin... Heb je nog meer van die stekerds staan?? Zie volgens mij ook een agave americana staan..

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor Rogier » vr jun 29, 2007 9:33 am

Wow Chris.

Wat een spektakel. Als je dit gewoon in de tuin kan hebben is het helemaal leuk omdat die dan tenminste lekker kan uitdijen tot zo'n monster.

gr.

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Chris F » vr jun 29, 2007 2:35 pm

Blij dat ik jullie kan laten meegenieten!
Wij hebben hier een golfbaan en de toegangsweg daar naartoe is aan weerszijden helemaal beplant met deze cactus en je kunt je voorstellen wat voor een spektakel dat is wanneer ze in bloei staan!

@Rick:
deze stinkt niet, althans voorzover ik weet.

@Miranda:
Mijn voortuin is deels een droge tuin met diverse cactussen, agaven, aloë's, wat bromelias, zamia's, cycassen en (dadel)palmen en daar staat deze dus tussen. Kennelijk met plezier!
De agave die je ziet is een zgn blauwe agave. Het bedrijf waar ik die gekocht heb, wist ook niet precies welke soort het was. Iemand suggereerde een A. franzosinii. Het lijkt wel een beetje op de soort waarvan ze tequila stoken......
Chris F

Berichtdoor Wilko » vr jun 29, 2007 4:39 pm

Weer wat geleerd.. geen ideeeee dat ze Tequila stoken van prikagave's

Zelf heb ik ook wel eens een stek van een reusachtige cactus meegebracht uit Kreta, maar toen dat ding na het tweede jaar al 1,80 meter hoog was heb ik die laten overwinteren in de tuin, waar die dus niet van hield en
naar de eeuwige cactusvelden is vertrokken!
Wilko

Berichtdoor MiB » vr jun 29, 2007 8:10 pm

Heb ook een paar prikkerds in de tuin staan. Maar ga ze verhuizen naar de voortuin. Krijgen ze minder water. Misschien dat die krengen dan ook gaan bloeien... nu vertikken ze het.. :twisted:

Gr. Miranda
MiB

Keer terug naar Orchideeën Algemeen