Cattleya uit de pot gegroeid?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Cattleya uit de pot gegroeid?

Berichtdoor Vicky » za jun 30, 2007 5:25 pm

Ik ben vandaag naar een tuincentrum geweest, en daar verkochten ze veel uitgebloeide Orchideeën voor de halve prijs. Ik heb er een uitgebloeide Dendrobium gekocht en een Cattleya (volgens de sticker).

Afbeelding

Afbeelding

Maar zo als je kan zien op de foto, is hij uit de pot gegroeid(?). Hoe moet ik dit aanpakken?

Hij heeft ook een paar bruine plekjes op sommige bladeren.
Afbeelding
Moet ik er wat aan doen of kan dit geen kwaad?
Vicky

Berichtdoor Chris F » za jun 30, 2007 5:44 pm

Je kunt in principe twee dingen doen: delen en de afzonderlijke delen oppotten of het geheel oppotten. Omdat ik vermoed dat het een Bc. Maikai is o.i.d., zou ik voor de laatste optie kiezen omdat je dan snel een mooi exemplaar met veel uitlopers (en dus bloemen) zult krijgen.

Zo te zien veel dode wortels, deze allemaal wegknippen en alleen de gezonde overhouden. Vervolgens oppotten in een grotere pot, ik zou zeggen met 2-3 cm ruimte rondom. Doordat je een grotere pot gebruikt, zorgen voor goede drainage. Deze plant kun je gerust midden in de pot plaatsen met ruimte rondom want ze heeft meerdere groeipunten.

Die bruine vlekken lijken op schroeiplekken (verbrand door teveel licht) en dat kun je niet verhelpen of je moet de aangedane plekken wegsnijden. Schroeiplekken zijn niet echt mooi, maar schadelijk zijn ze niet.
Chris F

Berichtdoor Vicky » di jul 03, 2007 8:25 pm

Bedankt Chris!
Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik ben een paar dagen ziek geweest.

Er waren inderdaad veel dode wortels, ik heb de meeste weg geknipt maar het lukt me niet om ze allemaal weg te knippen. Ik ben bang dat ik dan per ongelijk gezonde wortels raak.
Afbeelding

Ik ga hem morgen in de bark zetten, is er nog wat dat ik kan doen om de wortel groei te stimuleren?
Vicky

Berichtdoor Chris F » wo jul 04, 2007 3:52 am

Je zou de wortelmassa best nog wat meer kunnen terugsnoeien om de nieuwe wortels zoveel mogelijk ruimte te geven. Cattleya's kunnen best wel tegen een stootje!

Je zou de wortelmassa kunnen onderdompelen in een oplossing van een ontsmettingsmiddel (bv Physan o.i.d.) en daarna flink terugsnoeien. Door onderdompelen lichten gezonde, levende wortels groenig op en zijn dan goed te onderscheiden van de dode. Als je niet zo rigoreus te werk wilt gaan, knip je alleen de dode wortels weg. Hierna nogmaals onderdompelen. Ik laat de plant dan een dag of twee aan de lucht drogen en pot dan pas op.

Om wortelgroei te stimuleren zou je Superthrive kunnen gebruiken en evt toevoegen aan het dompelbadje. Ik dacht dat Superthrive wel in NL te vinden was.

Succes!
Chris F

Berichtdoor Vicky » ma jul 09, 2007 12:47 pm

Afbeelding
Ik heb je advies opgevolgd en de schaar er in gezet. Nu zijn alleen de gezonde wortels over, op een paar na maar daar kan ik niet goed bij zonder de gezonde wortels te raken.

Maar zoals je kan zien zijn er niet veel gezonde wortels, komt het nog goed denk je?
Vicky

Berichtdoor Chris F » ma jul 09, 2007 4:56 pm

Ziet er goed uit Vicky. Nieuwe wortels aan de tweede bulb van rechts en links ook nog een paar witte die er goed uitzien. Maar heb je er nu twee planten van gemaakt? Geeft op zich niets want als je apart oppot heb je er straks een om te ruilen/weg te geven!

Oppotten maar! Zorg er wel voor dat 'ie stevig staan/staat en niet wiebelt (potklem of stokje als steun). In het begin wat minder als normaal begieten en regelmatig benevelen kan zeker ook geen kwaad.
Succes ermee enne......... niet vergeten foto's te posten wanneer hij bloeit!

Chris
Chris F

Berichtdoor Vicky » ma jul 09, 2007 7:05 pm

Het was de bedoeling dat het één plant bleef, maar toen ik de dode wortels verwijderde viel hij bijna zelf uit elkaar.
Maar hij zit nog wel met een paar wortels aan elkaar vast, dus ik denk dat ik ze bij elkaar laat.
Vicky

Berichtdoor Vicky » zo aug 05, 2007 11:57 am

Het ziet er naar uit dat hij het naar ze zin heeft in de nieuwe bark. Toen ik hem kocht had hij al 1 nieuwe scheut, maar sinds ik hem verpot heb zijn er nog 3 bij gekomen. :D
En zo ver ik kan zien is hij ook nieuwe wortels aan het maken.

Een goed teken toch?
Vicky

Keer terug naar Orchideeën Algemeen