Wat is er mis met deze Pholidota imbricata?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Wat is er mis met deze Pholidota imbricata?

Berichtdoor sjoerd » di jul 03, 2007 7:38 pm

Hallo iedereen,

Kan er iemand mij helpen? Een 2-tal maanden geleden kocht ik deze Pholidota imbricata. In het begin groeiden de bladeren zeer goed en er ontwikkelde zich een bloemstengel. 2-3 weken geleden begonnen de bladeren bruin te worden. Wat zou dit kunnen zijn?

Ondertussen heb ik de plant apart gezet. Hij heeft nooit rechtstreeks zonlicht gehad.

Alvast bedankt voor de hulp.

Sjoerd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sjoerd

Berichtdoor niekh » di jul 03, 2007 8:21 pm

Moeilijk te zeggen Sjoerd, maar de twee dingen die het eerst in mij opkomen zijn of te droge lucht, of teveel (ophopende) zouten.

Pholidota houdt van een heel hoge luchtvochtigheid, maar niet van water op de bladeren. Dat is lastig als je binnen kweekt. Vreemd genoeg zijn natte bladeren buiten geen enkel probleem. Maar je, daar is het meestal weer niet warm genoeg.

Wanneer door regelmatig mesten er zich zouten ophopen in het mengsel, dan krijg je ook vaak van dit soort droge bruine vlekken. Meestal begint dat aan de top van het blad. Het is dan verstandig om de potten eens goed door te spoelen met kraan- of liever nog regenwater.

Als je dit in huis kweekt, dan lijkt mij echter te droge lucht het meest voor de hand liggen. Probeer met behulp van een schaal met steentjes en water een goed microklimaat voor de plant te creëren en waarschijnlijk zullen de nieuwe scheuten er dan al een stuk beter uitzien.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor sjoerd » di jul 03, 2007 9:02 pm

Niekh,

Hartelijk bedankt voor het snelle antwoord.

Met behulp van een luchtbevochtiger en andere kamerplanten probeer ik de luchtvochtigheid hoog te houden. Ik denk dat het inderdaad een te veel aan zouten zou kunnen zijn. Ik heb deze Pholidota bemest zoals mijn andere orchideëen en dat was misschien te veel. Eigenlijk doe ik altijd meststof bij het gietwater, tot hiertoe ging dat goed. Ik zal eens proberen te spoelen.

Afbeelding
sjoerd

Keer terug naar Orchideeën Algemeen