gieter of drukspuit?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

gieter of drukspuit?

Berichtdoor indigo » di jul 17, 2007 4:24 pm

Hallo allemaal
Mijn orchideeënverzameling is inmiddels flink aangegroeid (+- 70)waardoor ik wel enkele uren zoet ben met watergeven. Aangezien ik nog geen serre/kas heb, en mijn planten binnen en buiten heb staan gebruik ik normaal gezien een gieter of een emmer om te dompelen. Omdat het de laatste dagen zo warm is en mijn orchideeën meer dorst hebben, ben ik overgeschakeld op een kleine drukspuit om de bladeren en de potgrond te besproeien en dat gaat erg goed, alleen geraak ik moeilijk tot bij de achterste planten. Nu dacht ik eraan om zo'n grote drukspuit te kopen van 3 of 5 liter van gardena (weet niet of ik merknaam mag vermelden :roll:) en daar mijn orchideeën vooral water mee te geven, maar is dat wel zo'n goed idee? Graag had ik daarom jullie watergeef-ervaringen en pro's en contra's vernomen. Kwestie van geen mislukte aankoop te plegen want weggegooid geld kan ik beter in planten zelf steken :D

greetz
indigo

Berichtdoor niekh » di jul 17, 2007 4:57 pm

Hallo Geert (Dirk, oeps foutje!),

Ikzelf gebruik zo'n 5-literspuit van dat andere merk (Gloria :roll: ), In de winter geef ik daarmee ook wel eens (regen)water. Maar vooral gebruik ik de spuit voor het geven van mest en het bestrijden van ongedierte (gifspuiten). Het is heel mooi om wat te nevelen als je niet teveel water wilt geven, maar 5 liter op 70 (in mijn geval 150) planten is natuurlijk niet veel.
Voor water geven gebruik ik dus gewoon een dompelbak (speciekuip) met regenwater of zelfs de tuinslang voor alle hangende planten en een gieter voor de potten.

Groet, Niek
Laatst bijgewerkt door niekh op wo jul 18, 2007 10:03 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Granny » di jul 17, 2007 5:28 pm

Ik geef steeds water met een drukspuit van 5 liter en vind dit zeer gemakkelijk. Ik heb er 2 stuks, een van Gardena en een gekocht bij Aveve (foto). Deze van Aveve sproeit fijner maar dat kan toeval zijn.
Voor de Vanda's heb ik een grote bak regenwater op het balkon waar ze gedompeld worden.
Afbeelding

:wink:
Granny

Berichtdoor Rogier » wo jul 18, 2007 12:31 am

Zo'n drukspuit geeft je alleen maar meer werk hoor. Om het zelfde effect te krijgen van 10 seconde dompelen zal je er toch wel een paar minuten met de spuit naast moeten blijven staan.

daarnaast heeft de bladeren nat maken weinig zin of zelfs nadelige gevolgen

Zelf dompel ik alles, Aardorchideen geef ik voorzichtig langs de rand van de pot water met een gieter en de planten in de tuin en kas geef ik ook gewoon water met de tuinslang.
We hebben hier heel zacht water dus dat is lekker makkelijk.

Gr.

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor indigo » wo jul 18, 2007 8:53 am

Verschillende meningen dus :) Dompelen valt qua werk wel goed mee, ik doe dat zo'n 2x per maand om te vermijden dat de grond te nat blijft. Daarnaast is het vaak gieten, maar daar verspil ik ontzettend veel water mee. Het kraantjeswater hier is erg kalkrijk en een regenton kan ik niet plaatsen. Regenwater haal ik daarom steeds bij mijn ouders in van die 5 liter bussen en daar gebruik ik er een stuk of 3, 4 van bij het gieten, vooral als ik ook een tweede gietronde met mest doe. Dat regenwater leng ik aan met heet kraantjeswater zodat ik ongeveer een giettemperatuur van 30° bekom.

Met de kleine drukspuit merkte ik dat er bij sommige kleinere potten toch al wel redelijk snel water van onder uit loopt, maar ja in hoeverre je dan de potgrond zelf goed vochtig hebt gemaakt, blijft de vraag. Dat ga ik straks eens testen met de doorzichtige potten van mijn phalaenopsissen. Daarnaast leek mij het nat maken van de bladeren goed voor een hogere luchtvochtigheid. Als het buiten 30° is en de lv amper 35 bedraagt, dan zijn die druppels op de bladeren zeer snel verdampt. Ik doe dat wel niet bij gevoelige planten zoals zygopetalums.

Goh nog even nadenken dus over die aankoop, nu ja een kleine drukspuit heb ik al :)

groetjes,
Geert
indigo

Berichtdoor Granny » wo jul 18, 2007 10:25 am

De meningen zijn inderdaad verdeeld. Alles hangt natuurlijk af waar de planten staan en over welke planten het gaat. Ik zie mij hier niet met een tuinslang sproeien op mijn balkon en met een gieter loopt het gewoon los door de pot, daar verspil ik te veel water mee. Een gieter met broes kan ik in huis niet gebruiken want daar zijn veel plantjes te klein voor, dat zou er allemaal naast lopen.
Werk heb ik helemaal niet met de drukspuit, ik spreek over een 120-tal planten en dat duurt 10 min. om rond te gaan met de drukspuit en ik kan er overal mee tussen.
De Vanda's krijgen elke week een nieuwe bak regenwater op het balkon waarin ze gedompeld worden en af en toe worden ook de Cymbidiums gedompeld, hangt van het weer af.

Dus, in mijn geval is het de ideale oplossing, het gaat hier over merendeels kleine planten. Mocht ik over een serre beschikken dan ga ik natuurlijk geen water geven met een drukspuit :P
Granny

Berichtdoor indigo » wo jul 18, 2007 11:26 am

Ah ik dacht dat in geval van een serre een drukspuit net extra handig zou zijn. Ik ken zelf toch een aantal mensen die dat gebruiken, al hebben die wel meerdere honderden orchideeën, waardoor gieten waarschijnlijk onbegonnen werk is.

Voorlopig heb ik nog geen serre. Volgend jaar ga ik (hopelijk) verhuizen en dan is een van de eerste kosten een serre :D Daarom dacht ik nu alvast een drukspuit te kopen. Mijn bloeiers en warme orchideeën staan binnen, de andere staan nu in de tuin in openlucht. Als de zon schijnt, gaat de parasol open :lol:
indigo

Berichtdoor Granny » wo jul 18, 2007 5:18 pm

Wat betreft een serre, daar ben ik helemaal niet van op de hoogte maar ik veronderstel dat je dan echt heel veel planten hebt en dan zou ik het niet zien zitten om met een drukspuit van 5 l. water te geven. t'is maar een gedacht 8)
Granny

Keer terug naar Orchideeën Algemeen