Hortus

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Hortus

Berichtdoor Dirk » wo jul 25, 2007 8:34 pm

Hoi allemaal. even een kort vraagje. naar welke hortus kan ik het beste gaan voor de mooiste orchideeën collectie? Dat is toch die van Leiden?
Groetjes,
Dirk
Dirk

Berichtdoor Henk K » wo jul 25, 2007 10:44 pm

Dirk,

Ik weet het niet helemaal zeker maar ik denk en vind van wel.

Lange rijen orchideeen heb ik daar gezien. De meeste niet in bloei toen ik er was maar toch heel interessant. Ook de vleesenetende planten waren zeer talrijk aanwezig.
En buiten, de botanische tuin, ook heel erg van genoten vorig jaar.

Groeten,

Henk
Henk K

Berichtdoor niekh » wo jul 25, 2007 11:12 pm

Yep, Leiden is een aanrader. Ik ben er pas nog geweest.
De botantische tuin in Utrecht heeft ook een flinke collectie orchideeën (ik geloof dat ze daar de nationale collectie hebben), maar daar mag je in principe niet de kassen in. Je zou ze kunnen bellen en vragen of er een 'uitzondering' mogelijk is :wink: . De tuinen van Utrecht vind ik eerlijk gezegd nog interessanter dan die van Leiden.
Maar als je zonder al te veel moeite veel orchideeën wilt zien, dan ligt Leiden het meest voor de hand.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Rogier » do jul 26, 2007 12:05 am

Leiden is voor de collectie absoluut de Nr 1. Utrecht daarentegen heeft de orchideeen kassen heel mooi ingericht waardoor deze absoluut de moeite waard zijn om doorheen te lopen.

Maar waarom ga je niet naar allebei?

Dat is op zich op een dag te doen (met het nodige vliegwerk)

Gr.

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Dirk » do jul 26, 2007 8:29 am

Bedankt voor de reacties. Het wordt Leiden.
Vliegwerk ben ik niet zo goed in Rogier. Op de een of andere manier heb ik voor zoiets altijd de hele dag nodig. ben laatst naar de dierentuin geweest: ik ging er als eerste in en kwam er als laatste weer uit. Blijf gewoon bij alles erg lang stilstaan.... Maar ik kan in ieder geval altijd nog een andere keer naar Utrecht gaan.
Ben benieuwd naar Leiden. ik ben er 10 jaar geleden al eens geweest maar toen wist ik nog niets van Orchideeën af dus dan kijk je er toch met andere ogen naar. Vandaag krijg ik de nieuwe camera als het goed is (zie ander topic) Dus dan kan ik die in het weekend mooi uittesten, hopelijk wordt het een beetje mooi weer. maar eerst nog twee daagjes werken.
Fijne dag vandaag,
Dirk
Dirk

Berichtdoor Henk K » do jul 26, 2007 10:59 pm

Dirk, ik wens je veel kijkgenot en veel plezier. Mijn bedoeling is om 18 augustus "(dacht ik) te gaan dan is er ook de omnivoren vereniging aanwezig met "vleesetende planten"

groeten,

Henk
Henk K

Berichtdoor Chris F » vr jul 27, 2007 3:25 am

Hoi Dirk,

Wie weet lopen we elkaar nog incognito tegen het lijf! Kom a.s. zaterdag aan in NL en verblijf twee dagen in Leiden en meestal probeer dan ik effe de sfeer van mijn studententijd in de Hortus op te snuiven!

Als hij toegankelijk is, moet je even de Clusiustuin (steegje links van de ingang van de Hortus, 3e of 4e Binnenvestgracht geloof ik) met veel oude rozenvarieteiten, bezoeken. Klein, maar fijn!

Groeten,

Chris F
Chris F

Berichtdoor Dirk » vr jul 27, 2007 7:40 am

Hee Chris dat zou wel grappig zijn ja!
Ik las net dat de clusiustuin dicht is op zaterdag... jammer.
wie weet tot ziens morgen,
Dirk
Dirk

Berichtdoor Henk K » vr jul 27, 2007 8:04 pm

Chris, je zal al vast wel weg zijn, maar mocht je bij mij ( Krimpen aan de IJssel ) in de buurt (dat ben je) zijn en je zou eventueel zin en tijd hebben ben je van harte welkom op mijn adres.

Groeten,

Henk K
Henk K

Berichtdoor Dirk » za jul 28, 2007 9:34 pm

Ik ben in de hortus geweest vandaag en er stond best veel leuks in bloei. je ziet er wel snel overheen op de een of ander vreemde manier. maar als je de smaak te pakken hebt zie je opeens heel veel.
De foto´s zijn gemaakt met de nieuwe camera die ik gister heb gekocht dus het was even spelen met de functies maar ik ben er zeer tevreden over. ik hoop dat de foto´s niet te groot zijn om het forum een beetje op formaat te houden.

Flickingeria fimbrata
Afbeelding

Dendrobium amosmum
Afbeelding

scaphosepalum sp. ik vind dit bloemetje altijd een beetje op de kop van een slang lijken met twee giftanden.
Afbeelding

epidendrum pseudoepidendrum
Afbeelding

dendrobium sp.
Afbeelding

schomburgkia sp.
Afbeelding

Ik neem aan dat iedereen ook wel van een lapje vlees houdt?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en tot slot nog een waterlelietje:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna ben ik nog even bij Wubben geweest om de Corybas op te halen :D :D :D en meteen ook nog maar even een Masdevallia tovarensis, Encylcia prismatocarpa en een bloeiende Cattley forbesii.
Fijn weekend!!
Dirk
Dirk

Berichtdoor Rogier » za jul 28, 2007 11:22 pm

Nou Dirk. Die Camera was zeker geen miskoop.

wat een mooie foto's

Vooral de eerste en de laatste.

Gr.

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor niekh » za jul 28, 2007 11:24 pm

Prachtige foto's Dirk! Vooral die carnivoortjes zijn schitterend om te zien. Met een beetje zon is het daarboven in de kas ook geweldig fotograferen.

Toen ik er enkele weken geleden was, was het erg bewolkt en moeilijk foto's maken. Maar ook ik kon de verleiding om die blauwe waterlelies te nemen niet weerstaan. Iets van bovenaf genomen zodat je ook het gele hart mooi kunt zien.

Afbeelding

Wat ik ook prachtig vond, waren deze Boophone disticha's. Het zijn succulenten uit de amaryllus-familie. Ik heb geen idee hoe ze bloeien, maar de planten zijn echte beeldhouwwerken.

Afbeelding

Tot slot, de dendrobium sp. is een Dendrobium mutabile. Een erg mooie en vrolijk bloeiende plant. Ze hadden hem ook ingezonden naar Gent. Bloeit volgens mij heel lang, want hij stond drie weken geleden in bloei en had toen al verschillende uitgebloeide bloemaren, maar ook nog heel wat komende bloemtrosjes. Staat op mijn lijstje voor planten waar nog eens 'tegenaan' wil lopen :wink:

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Keer terug naar Orchideeën Algemeen