Vanda's met spint

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Vanda's met spint

Berichtdoor sjoerd » wo aug 01, 2007 5:47 pm

Tijdens de zomer heb ik mijn vanda's buiten gezet. Op het zuiden maar uit de zon. Ze groeien goed en ontwikkelen bloemknoppen.

Wel hebben ze buiten meer last van spint dan binnen lijkt me. Toen ze nog binnen stonden was er hier en daar wel een zwart puntje te zien, meer niet. Nu ze buiten hangen neemt het aantal zwarte puntjes snel toe.

Wat kan ik hier het beste tegen doen? Elke dag de bladeren met gewoon water besproeien? Heeft het zin van iets aan dit water toe te voegen? Ik heb Mavrik van Bayer in huis.

Voorlopig heb ik de bladeren al wel eens met een vochtig doekje afgekuisd, maar dit lijkt niet echt te helpen.

Wie kan mij wat raad geven? Alvast hartelijk bedankt.

Sjoerd
sjoerd

Berichtdoor niekh » do aug 02, 2007 12:05 am

Hallo Sjoerd,

De zwarte plekjes zijn het gevolg van de mijtaantasting en een schimmeltje. Daardoor ontstaan de zwarte plekjes nádat de mijten eraan gegeten hebben. Als het maar om enkele planten gaat is het schoonvegen van de bladeren met een vochtig doekje (een paar keer herhalen) ruim voldoende tegen de mijten. De zwarte plekjes gaan niet meer weg. De nieuwe bladeren zullen wel weer schoon zijn.
Overigens kan ik me ook voorstellen dat het huidige weer -een beetje koud en behoorlijk nat- voor veel vanda's niet zo geschikt is. Het zou dus ook kunnen dat het vele vocht de planten wat aantast. Veel vanda's hebben overdag graag temperaturen boven de 25 graden en 's nachts niet veel kouder dan 18 graden. Koeler mag wel voor enige tijd, maar dan moet het ook wat droger zijn. Dat is overigens per soort/hybride verschillend.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Anabolic » zo aug 05, 2007 3:48 am

Ik heb er ooit ook eens een topic over geplaatst.
Misschien kan deze link naar het P & P forum je wat verder helpen?
http://www.pnporchids.be/php/viewtopic.php?t=404

Grtz Bart :wink:
Anabolic

Berichtdoor sjoerd » di aug 07, 2007 8:49 pm

Bedankt voor de reacties!

Ondertussen heb ik de planten naar binnen gehaald. Ook heb ik een paar dagen na elkaar de bladeren gepoetst met een vochtig doekje.

Het wordt in ieder geval niet erger. Het lijkt zelfs ietsje beter te worden. Wortels en bloemstengel blijven goed groeien. Ik ga er van uit dat het wat te koud was buiten (vooral 's nachts) de vorige weken.

Grtz Sjoerd
sjoerd

Berichtdoor llinde » di aug 07, 2007 10:45 pm

sjoerd schreef: Ik ga er van uit dat het wat te koud was buiten (vooral 's nachts) de vorige weken.

Dat lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk, allereerst veroorzaakt kou geen kleine zwarte plekjes en ten tweede was het volgens mij helemaal niet zo koud, nachttemperaturen van 8-10 graden worden door Vanda's best verdragen zolang het niet structureel is.
Het mag dan misschien koud zijn voor de tijd van het jaar, maar het is niet echt kouder dan in mei wanneer dit soort planten toch ook gewoon buiten kunnen groeien :wink:
Verder ligt Antwerpen volgens mij niet zo heel ver van de kust en daar is het 's-nachts toch nog niet zo koud?

Overigens hebben mijn buitenhangende orchideeën, waaronder een aantal jonge Vanda plantjes geen enkel probleem met het weer, ik heb wel het idee dat ze wat minder hard groeien dan bijvoorbeeld vorig jaar.
Zelf heb ik veel meer problemen met dit weer, en omdat het toch geen zomer wordt hier, heb ik besloten om anderhalve week naar Kos te gaan :wink:

Luit
llinde

Keer terug naar Orchideeën Algemeen