Welk beest veroorzaakt dit???

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Welk beest veroorzaakt dit???

Berichtdoor Karen2012 » do aug 16, 2007 10:48 am

Hallo, een of ander beest eet mijn vanda op. De nieuwere bladeren zijn van boven aangevreten zoals je op volgende foto's kunt zien. Ook zitten er veel zwarte stippen op mijn vanda (luizen???). Wie kan me zeggen wat er mis is en hoe ik het bestrijd.

Afbeelding
Shot with Canon PowerShot A400 at 2007-08-16
Afbeelding
Afbeelding

ook heb ik dit beestje ontdekt en verwijderd:
Afbeelding
Karen2012

Berichtdoor Dirk » do aug 16, 2007 11:01 am

Foto 1 lijkt op slakkenvraat of misschien een vogeltje....
de zwarte stippen.. geen idee misschien een virusje of een schimmel. denk dat er wellicht wat water op de bladeren is blijven staan. maar ziet er niet heel ernstig uit. de laatste foto is wat vaag maar lijkt sterk op een oorworm. die kun je gerust in je planten laten zitten want die kunnen geen kwaad. in tegendeel ze eten bladluizen!! Ik heb in mijn tuin huisjes voor oorwormen gemaakt zodat ik meer oorwormen krijg en op die manier op een natuurlijke manier bladluizen bestrijd.
Dirk
Dirk

Berichtdoor niekh » do aug 16, 2007 12:35 pm

Hallo Karen.

Ik sluit me helemaal bij Dirk aan. Overigens kunnen die bladpunten ook goed zo horen. Sommige vanda=achtigen zien er van nature uit alsof de puntje van de bladeren zijn afgevreten. Op het UK-forum heb ik ooit eens een item gehad over bladvormen van vanda-achtigen. Hier enkele mogelijkheden van gezonde bladpunten!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En die oorwurm is inderdaad niet schadelijk. Integendeel, het zijn goede rovers die zich graag tegoed doen aan andere (wel schadelijke) insecten. Ze kunnen wel wat rotzooi (uitwerpselen) achterlaten in de bladoksels waarin ze hun huisvesting hebben. Als dat de oksels van jonge scheuten zijn, dan jaag ik ze er toch maar uit. Die uitwerpselen blijven makkelijk nat bij het sproeien waardoor soms zo'n jong blad gaat rotten.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Karen2012 » do aug 16, 2007 5:14 pm

Bedankt voor de info, wat me echter verontrust is dat de bladeren steeds korter worden, dus ik ben bang dat iets ervan eet. mss een vogeltje, eten die wel eens orchideeën?? slakken heb ik nog niet gezien.

groetjes
Karen2012

Berichtdoor niekh » do aug 16, 2007 8:07 pm

Karen, ik heb nog nooit vogels zien eten van een orchideeënplant. Wel zit er een winterkoninkje in mijn kas dat graag plukjes sphagnum 'leent' voor zijn nest.
Als het blaadje korter wordt, dan kan het niet anders dan vraat zijn. Dit soort kartels worden wel veroorzaakt door snuitkevers zoals de taxuskever. Dat zijn nachtdieren die het gemunt hebben op vrij hard en stevig blad... vanda bijvoorbeeld!
Daar is helaas niet veel aan te doen. Pyrethrum spuiten wordt wel eens aanbevolen, maar volgens mij zijn die beestjes zo groot dat ze van een beetje pyrethrum hooguit een milde buikpijn krijgen :).

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Jasmine » do aug 16, 2007 9:21 pm

Dag Karen,
Ik hoop dat het mysterie van je Vanda snel opgelost zal zijn!
Staan ze buiten misschien?
Spijtig, maar ik weet geen raad :-)
groetjes,
Jasmine
Jasmine

Berichtdoor Maarten de v. » vr aug 17, 2007 2:28 pm

Ik zie bij mijn orchideeen soms erg kleine beestjes rondlopen, maar zijn die wel allemaal schadelijk? Want mijn planten doen het allemaal erg goed, ze lijken er geen last van te hebben, moet ik ze dan bestrijden of gewoon laten zitten?
Maarten de v.

Berichtdoor Dirk » vr aug 17, 2007 2:45 pm

Zolang je orchideeën nog gezond zijn zou ik er lekker vanaf blijven. de kans dat je schade aanricht door wel iets te gaan zitten doen aan een plant die zich goed voelt is groter dan wat er kan gebeuren als je niets doet.
Dirk

Berichtdoor Karen2012 » vr aug 17, 2007 3:24 pm

Ja veel van mijn orchideeën staan/hangen buiten, ook mijn vanda. Ik bekijk de bladeren nu dagelijks. Desnoods kan ik ze s nachts binnen in een schuur hangen, als kevers het probleem zijn (en dan maar hopen dat die beestjes ze niet meer vinden). Ik heb ook zeer goed nieuws, mijn vanda is nog maar net uitgebloeid en ik heb vandaag een nieuwe bloemtak ontdekt!!! die groeit bovendien zeer goed, blijkbaar heeft de plant het naar zijn zin. :)

groetjes
Karen2012

Keer terug naar Orchideeën Algemeen