Coelogyne cristala.

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Coelogyne cristala.

Berichtdoor Bert.S » za sep 01, 2007 12:28 am

wie kan mij helpen??????????

Ik heb 3 Coelogyne cristala die aan de groei zijn,maar ik weet dat het orchideeën zijn die in het hooggebergte groeien,en dus vrij koude nachten moeten hebben wat ``szomers haast niet te realiseren is.Om aan de nachttemp.te komen zet ik deze 3 `savonds in de koelkast rond e 5 tot 7 gr.
Is dat een goed idee of zijn er mensen die mij een ander advies kunnen geven.

graag enige reactie

Bert
Bert.S

Berichtdoor Lucia » za sep 01, 2007 9:48 am

Hoi Bert,
Ik laat deze buiten staan tot de eerste waarschuwing voor nacht vorst. Ze hebben de hele zomer buiten gestaan. Gewoon dag en nacht. Dan gaan ze de kas in (5gr). Maar ook op een onverwarmde slaapkamer gaat dat goed. Mijn planten zijn nog te klein om te bloeien. Maar misschien komend voorjaar. :lol:
groetjes Lucia
Lucia

Berichtdoor niekh » za sep 01, 2007 2:36 pm

Hoi Bert,

Precies zoals Lucia zegt. Lekker lang buiten houden en dan op een zeer koele plek overwinteren. Tijdens de winterrust zeer weinig water (liefst alleen af en toe nevelen) en wel licht. Als in januari/februari (soms al eerder) de nieuwe (bloem)scheuten zichtbaar worden kun je ze iets warmer hangen, maar houd ze wel aan de droge kant totdat de bloemknoppen echt uit de scheut zijn. Te vroeg water geven zorgt ervoor dat de scheuten bladeren en bulben maken in plaats van bloemen. Na de bloei ontstaan er weer nieuwe scheuten die uitgroeien tot de bulben voor het volgend jaar.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Bert.S » za sep 01, 2007 3:12 pm

oke lucia en nick aan deze informatie kan ik wel wat mee,dus niet meer in de koelkast zetten `savonds
vind mijn vrouw ook wel beter die is als de dood dat straks de hele koelkast vol planten staan
Bert.S

Berichtdoor Lucia » za sep 01, 2007 7:16 pm

De NOV heeft zelf ook nog een pagina met info. Bekijk deze eens.
http://www.nov-orchidee.nl/Coelogyne_cristata.rtf
groetjes Lucia
Lucia

Keer terug naar Orchideeën Algemeen