Kopje thee??

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Kopje thee??

Berichtdoor Rogier » zo sep 02, 2007 10:22 pm

Dit vond ik zojuist op internet (reclame via m'n e-mail)
http://natureproducts.net/Medicine/A_Bi ... r_tea.html
reclame of niet toch is het wel grappig om te zien dat de boemen van Denrobium chrysotoxum gebruikt worden als thee.

Proberen iemand?

Gr.

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Vicky » zo sep 02, 2007 10:36 pm

Zonde dat zo iets moois gebruikt word voor thee... :lol:
Vicky

Berichtdoor MiB » zo sep 02, 2007 10:57 pm

Slechte zaak. Als Chinezen ergens een "medicinale werking" aan geven kun je er donder op zeggen dat de soort binnen no time uitgeroeid is..... Worden we geen van allen blij van... :twisted:

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor Rogier » zo sep 02, 2007 11:14 pm

Nou als de Chinezen zowiezo ergens centen in zien zijn de rapen gaar.

Kijk maar naar de 'goedkope' Cypripediums uit china. de mentaliteid van sommige mensen in europa is nu van "ach wat maakt het uit dat die cyppen dood gaan ze waren toch goedkoop. Ik koop wel weer nieuwe volgend jaar."

Zo waren wij westerlingen vroeger ook hoor (en sommige nog steeds)
Maar in die oude tijd konden mensen nog niet zo makkelijk komen en betrof het honderden klanten. vandaag de dag zijn dat er duizenden.

Wat voor een rijkdom vergaar je als je je grootste schatten vernielt :cry:

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Chris F » zo sep 02, 2007 11:15 pm

Ik heb ergens gelezen dat de Chinezen in Hunan lasiocarpa's gebruiken als varkensvoer en die (de lasiocarpa's dus) zijn nog lang niet uitgeroeid, hehehehe! Wellicht dat ze juist om hun waarde als varkensvoer aangeplant worden. immers, varkensvlees is het meest geliefde vlees van 1,5 miljard Chinezen........

Ik heb ooit 's een literatuurstudietje gedaan naar het gebruik van orchideeen anders dan voor sierdoeleinden. Als i,k het mij goed kan herinneren werden de bloemen van Vanda roxburghii (nu: tessellata), pin me er echter niet op gebruikt voor hallucinogene doeleinden...
En wat dachten jullie van salepi dondurma, het Turkse ijs dat gemaakt wordt van de knollen van bepaalde Orchis soorten?

Chris
Chris F

Berichtdoor Peter Mudde » ma sep 03, 2007 8:15 pm

Ha Chris,

Misschien kun je me op weg helpen naar het volgende. Ik heb ooit gelezen dat in Indonesie bladeren van Phalaenopsis als groente gebruikt werden. Ik kan daar echter niets over terugvinden. Het lijkt me eerlijk gezegd ook niet de hoofdschotel van een driesterrenrestaurant... Maar als je me daar iets meer over zou kunnen vertellen, graag.

vr rg.

Peter Mudde
Peter Mudde

Berichtdoor Chris F » di sep 04, 2007 3:55 am

Hoi Peter,

Het enige wat ik in mijn notities kan vinden is dat men in Java de bladeren van Phalaenopsis amabilis als groente eet. Volgens mij heb ik dat uit een koloniaal expeditieverslag opgetekend. Ik moet dat nakijken.
Lijkt me dat men je ook aan informatie kan helpen bij de Landbouwuniversiteit Wageningen, omdat men daar veel gegevens heeft over voedingsgewoonten van volkeren over de hele wereld.

Groeten,

Chris
Chris F

Keer terug naar Orchideeën Algemeen