Welke orchideeën binnenhalen?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Welke orchideeën binnenhalen?

Berichtdoor llinde » di sep 04, 2007 5:03 pm

Ik zit mij af te vragen welke orchideeën nog buiten moeten blijven?
Normaal denk ik daar zo begin oktober eens aan, maar nu met het aanhoudend veel te koude weer en zonder ook maar één droge dag, begin ik toch twijfels te krijgen...
Mijn Dendrobiums type phalaenopsis heb ik al binnengehaald, evenals alle jonge planten van alle soorten.
Cattleya, Vanda, Oncidium, Cymbidum hangen nog buiten, evenals de diverse als Cambria verkochte soorten.
Ook de Dendrobiums van het nobile type hangen nog buiten.
Wat zijn de meningen hierover? Moet ik meer naar binnen halen?
Middagtemperaturen van 15 graden en nachttemperaturen van 5 graden lijken mij niet echt goed voor de meeste planten, zeker niet met de aanhoudende nattigheid en op dit moment lijken deze omstandigheden helaas meer regel dan uitzondering....

Luit
llinde

Berichtdoor Rogier » di sep 04, 2007 7:17 pm

Ik zou de Cattleya's ook maar langzamerhand binnen gaan brengen. Deze kunen eens soort stress krijgen van kou die pas volgend jaar zichtbaar wordt (slechte groei)
het is nog niet zo koud maar het moet niet nog kouder worden. 5 graden is al erg fris.

Vanda's kunnen buiten blijven zolang er maar niet te veel warm bloed in zit (onder andere van Vanda sanderiana)
Ale soorten waar veel coerulea in zit kunen nog gerust buiten blijven hangen maar wel wat droger.

Planten die zeker nog buiten moeten blijven hangen zijn Isabelia virginalis, Trichoceros soorten, koele stanhopea's. Thrixsperum japonicum, gastrochilus matsuran evt. Euchile citrina en mariae. etc.
deze soorten vinden dit weer veel lekerder dan de kas atmospheer en gaan nu helemaal uit hun dak.

Ik kan me herrineren dat ik sommige van deze pas na sinterklaas naar binnen heb gehaald.
En de Trichoceros, Gastrochilus en Thrixspermum pas na de eerste vorst.
De laatste vorige winter helemaal niet

Gr.

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Rick » di sep 04, 2007 8:41 pm

Even afwachten hoe snel het vanavond daalt, maar hier in het zonnige Zuiden blijven ze toch nog even lekker buiten. Alleen vannacht wordt het echt even een stuk kouder, dus ik zal straks eens kijken hoe droog ze zijn (zal wel behoorlijk droog zijn, want ze staan op pure bark en vandaag heeft de zon lang geschenen.
Rick

Berichtdoor greenhouse » di sep 04, 2007 9:05 pm

Rogier,

Over welke koele Stanhopea's heb je het dan?

Koen
greenhouse

Berichtdoor carolinaflower » di sep 04, 2007 9:10 pm

Nou Luit

Toevallig ben ik de hele dag bezig geweest om mijn plantjes binnen te halen.

Ik vond het hier ook te koud worden(aan de kust 6 graden)s,nachts.
Alles staan nu lekker warm binnen!!!
Het is wel dringen geblazen,oh Oh Oh,wat kom ik ruimte tekort!!!

Ik kan nog net mijn bed in!!!!!!(net genoeg toch?)

Fijne avond

Carla
carolinaflower

Berichtdoor llinde » di sep 04, 2007 9:19 pm

carolinaflower schreef:Nou Luit
Het is wel dringen geblazen,oh Oh Oh,wat kom ik ruimte tekort!!!

Carla

Dat ken ik :)
Ik dacht van de zomer met zoveel planten buiten ook dat ik nog wel even wat gaten op de vensterbank kon vullen en iedere keer zie je weer wat moois wat je niet kunt laten staan..... :lol:
Ik ga nu ook maar meer planten ophangen voor het raam, dan zijn gordijnen ook niet meer nodig 8)
Planten dicht op elkaar heeft overigens als voordeel dat het de luchtvochtigheid wat hoger houdt. Nadeel is dat eventueel ongedierte ook makkelijk van de ene plant op de andere overgaat.

Luit
llinde

Berichtdoor carolinaflower » di sep 04, 2007 9:27 pm

Gisteren het bij mijn man geprobeerd voor de lol hoor!!!

Ik zei tegen hem....
Als je nou 6 waslijnen,van de ene kant van de kamer naar de andere kant spant,
kan ik er een heleboel aanhangen!!!!!

Hij keek me aan!!!!!!!!
......Ik geloof dat je nou niet goed bij je hoofd bent,zei hij!!!!!
Nou....ik mag ook niks!!!!!
Nee hoor!!!!
Hij vind het goed dat er 40 op mijn slaapkamer staan die niet bloeien!!!!

De rest staat hier beneden in bloei!!!!(23)stuks!!!

Dus hij vind toch wel een hoop goed!!!!hihihi

Gr.Carla
carolinaflower

Berichtdoor Peter Mudde » di sep 04, 2007 10:00 pm

Ach. Koud is een kant, aan de andere kant staan de planten in de opklaringen lekker te zonnen. Veel enegrie opdoen zonder te verbranden, want de volle zon is daar al lang niet fel genoeg meer voor. Ik laat alles nog even lekker buiten staan. Wel een beetje beschut, anders liggen ze zo bij de buren, met deze wind. En het blijft groeien..
Peter Mudde

Berichtdoor llinde » di sep 04, 2007 10:12 pm

Ik was ook zeker niet van plan alles nu al binnen te halen, was alleen nieuwsgierig welke soorten wel en welke niet.
Het viel mij namelijk op dat de Dendrobiums van het phalaenopsis type de laatste tijd het buiten duidelijk wat minder naar hun zin hadden.
Daarentegen groeien Oncidium en "Cambria" nog dat het een lieve lust is en deze zijn ook ijverig bloemstengels aan het maken.
Zolang het niet vriest denk ik dat die nog wel even buiten kunnen blijven.
Mijn vraag was dus vooral bedoeld om de meningen hierover te kunnen peilen en ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben :wink:

Luit
llinde

Berichtdoor Rick » di sep 04, 2007 10:27 pm

Ik heb mijn hele Cattleya familie toch maar geëvacueerd naar binnen, want het zou hier toch ook 5 graden worden, brrr
Rick

Berichtdoor Lucia » wo sep 05, 2007 1:04 am

Alleen de kleine Cattleya's staan nog buiten. De twee grote staan even in de kas. Daar blijft het iets warmer s'nachts. Ben al wel begonnen met het naar binnen halen van de overige. De Stanhopea's zijn vandaag naar binnen. En de Brassavola's ook. De eerst volgende die gaan volgen zijn de Cambria's en Oncidiums. De Laelia's volgen die daarna. Zodra het kouder wordt s'nachts als 5 graden. De Coelogne, Cymbidiums en de koud minnende Dendrobium's blijven buiten tot ze de eerste nachtvorst op geven. Dan gaan ze de kas in. met 5 gr. ( Dat is in ieder geval de planning. ) :roll:
groetjes Lucia
Lucia

Berichtdoor greenhouse » wo sep 05, 2007 6:02 pm

Rogier,

Waarschijnlijk heb je mijn vraagje ivm Stanhopea's hierboven gemist.
Ik stel je die vraag omdat ik al zo veel verschillende kweekadviesen ivm Stanhopea's gehoord en gelezen heb en ik graag eens jouw mening zou horen. :)

Koen
greenhouse

Berichtdoor Rogier » wo sep 05, 2007 6:23 pm

Hallo Koen.

Sorry ik had het nog niet gezien.

De beste stanhopea's die je in Nederland (in de zomer) buiten kunt kweken zijn de mexicaanse en aanverwante soorten. (Nigroviolacea, tigrina, hernandezii, oculata, inodora etc.

De warme soorten als eburnea, tricornis kunnen beter helemaal niet buiten worden gekweekt omdat zomers als deze ze niet goed doen.

Goed geschikt om buiten te houden zijn Stanhopea tigrina en de var. nigroviolacea, oculata, wardii, jenischiana en hernandezii.
anderen kunnen ook maar wat moeilijker.

Nigroviolacea, oculata en hernandezii gaan bij mij pas naar binnen als het vriest en dan staan ze in de schuur. zodra het niet meer vriest gaan ze lekker weer naar buiten.
deze planten hebben allemaal ook wel eens een nachtvorstje gehad

Gr.

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Anabolic » vr sep 07, 2007 8:05 pm

Nog even een vraagje over Stanhopea en Co.
Kan de Embreea rodigasiana ook nog even buiten vertoeven? :roll:
Anabolic

Keer terug naar Orchideeën Algemeen