Vanda

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Vanda

Berichtdoor harry1947 » wo sep 05, 2007 10:52 am

Ik heb een orchidee gekocht in thailand in een fles en die moet er 2 maanden in blijven waarvan nu 1 maand voorbij is.
Nu zie ik wat schimmel erin is dat normaal of moet ik hem er nu uithalen.
Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen. bvd Gr Harry
harry1947

Re: Vanda

Berichtdoor Johnny » wo sep 05, 2007 1:04 pm

harry1947 schreef:Ik heb een orchidee gekocht in thailand in een fles en die moet er 2 maanden in blijven waarvan nu 1 maand voorbij is.
Nu zie ik wat schimmel erin is dat normaal of moet ik hem er nu uithalen.
Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen. bvd Gr Harry

snel eruit halen, even met lauw water afspoelen. als je dat niet doet kun je alles wegooien.

gr. de vader van Johnny
Johnny

vanda

Berichtdoor harry1947 » wo sep 05, 2007 1:28 pm

Bedankt ik ga het gelijk doen.
Gr Harry
harry1947

Berichtdoor MiB » wo sep 05, 2007 1:39 pm

Harry inderdaad zoals Johnny schrijft. Eruit halen afspoelen met lauw water en daarna even op laten drogen op een stukje keukenpapier. Hierna oppotten en vastzetten (satéstokjes) beetje water geven en het potje in een plastic zakje doen. Lucht erin blazen en een knoop erin. Zo heeft je plant een betere kans om aan te slaan als los in een pot in de open lucht. Wel op letten dat je hem/haar niet in de volle zon plaatst. Licht is goed. Maar zonlicht is funest!!!

Succes met je plant!!

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor llinde » wo sep 05, 2007 4:51 pm

Ik vraag me af of je jonge Vanda plantjes moet oppotten.
Tot nu toe heb ik er wisselende ervaringen mee, het lijkt erop dat opgepotte Vanda plantjes wel snel beginnen te groeien, maar daarna rotten de wortels vrij snel.
Als ik zie dat volwassen Vanda's ook niet in een pot staan, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Ik probeer het nu met van die open potten voor waterplanten waar ik alleen wat kleikorrels onderin heb gelegd en daar liggen de plantjes dan los op. De plantjes lijken minder snel te groeien, maar de wortels rotten tenminste nog niet.
Ik denk ook dat het verhaal met de satéstokjes wel algemeen geldt voor orchideeën, maar niet voor Vanda's.
Overigens zou ik graag van anderen ook hun ervaringen met jonge Vanda plantjes horen.

Luit
llinde

Berichtdoor MiB » wo sep 05, 2007 5:06 pm

Oeps Luit je hebt wel een punt. Ik pot altijd op in groffe bark en ga er dan vanuit dat iedereen dat doet... :oops:
Misschien is een aardewerk potje met een paar grote stukken bark en wat spagnum erin wel beter. Maarrrr ook ik ben geen expert op mini Vanda gebied...

Ennuh die satéstokjes zijn super voor de stabilisatie... :wink:

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor Chris F » wo sep 05, 2007 5:23 pm

Ik ben het met Luit eens dat oppotten wellicht niet de beste methode is voor jonge Vanda's. Rot is een veel voorkomend probleem bij het compotteren van jonge planten, niet alleen van de wortels maar ook van de groene delen. Met name wanneer de luchtvochtigheid te hoog is, bv in een afgesloten plastic zak. De plastic zak methode kan wel maar ik zou aanraden de plantjes een behandeling met een ontsmettingsmiddel te geven alvorens ze daarin te stoppen.

Wat de Vanda plantjes aangaat: ik zou aanraden ze inderdaad OP vochtige kleikorrels, of beter nog houtskoolstukjes, te leggen. Als je per se wilt oppotten dan in houtskoolstukjes van circa 1,5 cm in een klein kleipotje, liefst met openingen aan de zijkant.

Voor het oppotten van alle jonge plantjes geldt dat de luchtvochtigheid in de eerste weken tamelijk hoog moet zijn, met alle eventuele schimmelproblemen van dien. Dus voorzorgsmaatregelen nemen. Ook tegen al te fel licht zoals Miranda aangaf. Je zou in het begin 1 x per week met zeer verdunde mestoplossing waaraan wat Superthrive toegevoegd is, kunnen besproeien.

Succes ermee.
Chris F

Beestjes op wortels van vanda

Berichtdoor Daisy » do sep 06, 2007 10:39 pm

Hallo,

Sinds een paar dagen zitten er bij mij zwarte beestjes (precies bladluizen) op de wortels van mijn (pas uitgebloeide) vanda. De plant zit wel in een vaas. Wat kan ik nu het beste doen?
Moet de plant behandeld worden?

Ik zag vanmorgen ook een oorworm in een bladoksel zitten. Moet ik deze eruit halen of eet die de beestjes juist op?

Alvast bedankt voor jullie antwood!

Groetjes Daisy
Daisy

Berichtdoor Vicky » vr sep 07, 2007 3:36 pm

Ik heb het even voor je opgezocht. :wink:

niekh schreef:En die oorwurm is inderdaad niet schadelijk. Integendeel, het zijn goede rovers die zich graag tegoed doen aan andere (wel schadelijke) insecten. Ze kunnen wel wat rotzooi (uitwerpselen) achterlaten in de bladoksels waarin ze hun huisvesting hebben. Als dat de oksels van jonge scheuten zijn, dan jaag ik ze er toch maar uit. Die uitwerpselen blijven makkelijk nat bij het sproeien waardoor soms zo'n jong blad gaat rotten.

Groet, Niek
Vicky

Berichtdoor Karen2012 » vr sep 07, 2007 6:36 pm

Ik wil toch ff vermelden dat sinds ik de oorwormen op mijn vanda heb verwijderd, de bladeren niet meer zijn aangevreten. Dus ik denk dat die beestjes wel degelijk schade veroorzaken.
Karen2012

Berichtdoor Daisy » vr sep 07, 2007 6:50 pm

Dus dan misschien toch best de oorworm verwijderen? En wat met die bladluizen (?) op de wortels van de vanda? Het is mijn eerste plant en heb deze nog maar enkele maanden dus ... geen ervaring met vanda's.
Als iemand nog tips heeft? Hoor het graag.

Groetjes Daisy
Daisy

Berichtdoor llinde » vr sep 07, 2007 7:26 pm

Aangezien je normaal gesproken zo'n Vanda in vaas water geeft door de vaas 10 minuten met water te vullen, lijkt het mij dat je dan die bladluizen wel kwijtraakt...

Luit
llinde

Berichtdoor Daisy » vr sep 07, 2007 7:47 pm

Tja, ik heb de vaas al 3 keer gevuld met water en een deel van de beestjes gaat ook wel dood maar er zitten er nog altijd een deel op de wortels. Ik heb de plant ook al uit de vaas gehaald en de wortels goed afgespoeld maar zonder resultaat, ze blijven terugkomen. Nu ben ik bang dat ik de plant misschien ga verzuipen als ik de vaas iedere dag vul. Normaal geef ik de plant maar 1 keer per week water en sproei ik de wortels iedere ochtend. Of doe ik hier dan iets verkeerd?

Denk dat ik morgen misschien even terug naar Claessen Ochideeën ga met de plant want de nieuwe groeipuntjes doen het ook niet meer zo goed.

Groetjes Daisy
Daisy

Keer terug naar Orchideeën Algemeen