Temperatuur?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Temperatuur?

Berichtdoor Anabolic » vr sep 07, 2007 8:15 pm

Hallo iedereen,

Morgen wordt mijn hobbykas geleverd,om nog meer Orchideeën in op te slaan!! :D :D :D
Maar nu vraag ik me af,welk is de beste minimum-temperatuur die ik moet aanhouden in de gematigde serre,tijdens de koude winternachten :?:
Anabolic

Berichtdoor niekh » vr sep 07, 2007 8:28 pm

Voor een gematigde serre zou ik een minimum van 15C aanhouden. Een enkele nacht mag dat nog wel tot 12C zakken, maar dat moet uitzondering zijn.

In mijn kasje stook ik met een gaskachel die aan het eind van de kas staat. In de directe omgeving van die kachel is het 's winters nooit kouder dan 18C. Daar groeien enkele 'warme' soorten, hoewel écht warm er nog niet lukt. Het grootste deel van mijn orchideeën staat dan gematigd (min 15C) en de planten die het verst van de kachel staan, die staan min of meer koel (maar nog altijd boven de 10C). De soorten die een echt koude winterrust willen, zoals de cymbidiums en coelogyne cristata, die hangen en staan in een onverwarmde, droge en vrijwel vorstvrije kas.

Let er wel op dat 's winters alleen bij echt helder weer de temperatuur stijgt door het zonlicht en dan ook vaak flink!. Bij (licht) bewolkte dagen moet je kachel nog wel iets over hebben om toch een dag en nachtverschil te creëren. Bij mij lukt dat nauwelijks en ik merk dat de planten in koudere periodes dan ook helemaal stil komen te staan.

Veel succes met je serre Bart!

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Anabolic » za sep 08, 2007 10:28 am

Bedankt voor de info Niek,ik ga er zeker rekening mee houden! :wink:
Er speelt ook het idee,om in de serre een sas te maken aan de deur.
Zo moet ik minder hard verwarmen,en ik kan er de koudere soorten in onderbrengen.
Anabolic

Keer terug naar Orchideeën Algemeen