gebruik glazen potten

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

gebruik glazen potten

Berichtdoor Alex.O » ma sep 10, 2007 8:30 pm

Hallo allen,

ik heb 4 planten op spagnum en die heb ik in glazen potten ezet ...sommige met vochtige steentjes..
Op deze manier is de luchtvochtigheid een stuk groter...dat merk ik met dompelen.
Ik heb ze eigenlijk net sinds 1-2 mnd.
Spijtig genoeg heb ik bij 1 wortel van de Neofenetia falcata schimmel geconstateerd...geen goed teken denk ik dan !! overigens andere wortels doen het goed en de plant maakt blaadjes aan, er is dus groei.

Omdat ik van die schimmel schrok vraag ik me af of ik ze zo kan kweken in de poten..
of dat de luchtvochtigehid hier te groot is omdat de lucht eigenlijk gewoon stil staat....een gevolg van een te kleine pot....?? Graag zou ik er een foto bij zetten maar hoe ??

Wie heeft er goede raad ??

thx, Alex
Alex.O

Berichtdoor Gast » ma sep 10, 2007 8:44 pm

Hoi Alex, het zal toch wel in verband staan met te weinig ventilatie dan wil er weleens schimmel optreden.
Als je gaat dompelen kan het overtollige water niet weg in een glazen pot, zonder afvoergaten.
Hoe je een foto plaatst lees je op de link.

viewtopic.php?t=757
Gast

Berichtdoor Alex.O » ma sep 10, 2007 8:51 pm

Hoi Monica,

na het dompelen laat ik ze wel gewoon uitdruppelen, er komt dus geen vocht in de pot zelf te staan...

Ik zal de link opzoeken.

dank je...

Alex
Alex.O

Berichtdoor Gast » ma sep 10, 2007 9:06 pm

Orchideeën hebben graag een goede luchtcirculatie.
Eerder las ik op dit forum dat in een glazen vaas die circulatie niet goed lukt, vandaar.
Maar waarom niet de bekende doorzichtige bloempotten gebruiken?
Gast

Berichtdoor Chris F » ma sep 10, 2007 9:07 pm

Hoi Alex,

Ik ben het met Monica eens dat wsl te weinig luchtcirculatie de oorzaak is van de schimmelvorming. Ook al laat je het sphagnum goed uitlekken, er ontstaat ter plekke toch een (bijna) met waterdamp verzadigde omgeving omdat de glazen pot niet doorlatend is. Ideaal voor schimmels. Je zult toch moeten overstappen op plastic of kleipotten met afvoergaten. Vergeet niet dat de veel orchideeën epifyten zijn, dus op andere planten groeien, en hun wortels daardoor ook blootgesteld zijn aan optimale luchtcirculatie.
Chris F

Berichtdoor Gast » ma sep 10, 2007 9:17 pm

Even in de "zoekfunctie" luchtcirculatie intypen dan lees je onderstaand bericht.
Helaas zijn de berichten van de afgelopen jaren hierover verwijderd.
llinde schreef:Een vaas zorgt binnen wel voor hoge luchtvochtigheid, maar vaak voor te weinig luchtcirculatie.
Gast

Berichtdoor Alex.O » ma sep 10, 2007 9:48 pm

Dank, ik zal e.e.a. gaan aanpassen...

maar weer eens over nadenken...:-))

alex
Alex.O

Berichtdoor Alex.O » di sep 11, 2007 5:10 pm

Hoi Monica,

Ik heb hier een testplaatje uit indonesie....daar zijn we dit jaar geweest...echt geweldig !!

Afbeelding

Werkt dit nu ?? ja dus..:-)

mvg Alex
Alex.O

Keer terug naar Orchideeën Algemeen