Ziek ??

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Ziek ??

Berichtdoor Alex.O » za sep 15, 2007 8:31 am

Hallo allemaal,

ik heb een Onicidium die sinds 2-3 weken is uitgebloeid, de stengel netjes bruin geworden en verwijderd. Grote bulben en een nieuwe scheut, verse wortels.
Tijdens de bloei had ik al gezien dat 1 blad van een nieuwe bulb iets begon te krullen/draaien. Aan de onderzijde van het blad was het iets vochtig ,deze vochtdruppeltjes zijn en beetje plakkerig. Toen heb ik het blad schoongemaakt. Sindsdien eigenlijk niets meer gezien. Vanochtend vond ik echter op meer bladeren druppeltjes. Het lijkt net dauw maar is een beetje plakkerig.

Bij een uitgebloeide dendrobium heb ik ook last van krullende bladeren aan 1 scheut. Deze voelen hebben echter geen vochtdruppeltjes en zijn dus ook niet plakkerig.

Wie weet wat dit is ?? en belangerijker is het schadelijk en zoja wat moet ik doen ??

Alex
Alex.O

Berichtdoor MiB » za sep 15, 2007 8:47 am

Alex deze kreukels hebben alles te maken met de watergift... Als de plant een aantal keren te weinig water heeft gehad zie je dat aan het blad. Dat komt er dan niet mooi uit. Je krijgt dan Harmonicablad. Is niets aan te doen. Maar ook niets ernstigs.

De druppels is iets anders. Dit noemen we guttatie. Er is in het verleden hier een heel stuk over geschreven. Maar waar het op neer komt is dat de cellen van de plant tijdelijk te veel water bevatten en dat dit eruit komt. Niets om je zorgen over te maken.

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor Alex.O » za sep 15, 2007 9:01 am

Hoi Miranda,

dank voor vraag 2. Het zijn geen harmonica's zoals bij cambria/miltonia vaker voorkomt. Ze draaien meer.

Gelukkig.... maar betekdn dit nu dat ik teveel water geef...hij doet het mooi namelijk...

thx

Alex
Alex.O

Berichtdoor MiB » za sep 15, 2007 9:24 am

Alex is vaak een probleem van net ff te droog geweest zijn...

Maar als tie het verder goed doet.... en het staat leuk.... gewoon zo laten!!

Gr. Miranda
MiB

Keer terug naar Orchideeën Algemeen