nieuwe bloeistengel of blad ?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

nieuwe bloeistengel of blad ?

Berichtdoor Alex.O » ma sep 17, 2007 11:04 am

Hallo,

is dit een nieuwe bloeistengel of een nieuw blad aan mijn dendrobium ?? of moet ie nu in winterrust... het is geen D. nobile overigens, dus dan geen rust toch ???

Afbeelding

gr Alex
Alex.O

Berichtdoor Lucia » ma sep 17, 2007 1:43 pm

Hoi Alex,
Is nog een beetje moeilijk te zien. Kan ook zijn dat het een keikie wordt. Nog even geduld. Ziet er wel gezond uit trouwens.
En inderdaad Dendrobium phalaenopsis kent geen rust. :)
groetjes Lucia
Lucia

Berichtdoor Alex.O » ma sep 17, 2007 2:33 pm

Dank Lucia,

ik denk ook dat ie wel gezond is..... Tenminste aan de andere kant in de pot schiet een nieuwe scheut omhoog...die ziet er echt goed uit...vind ik...hier een plaatje..

Afbeelding

Ik hoop dan maar op bloemen !!
Maar ik zal het nauwgezet in de gaten houden...

gr Alex
Alex.O

Berichtdoor Jasmine » ma sep 17, 2007 3:56 pm

Dag Alex,
Volgens mij is het wel een bloemstengel hoor!
De mijne heeft er dit jaar 4 gemaakt en zijn allemaal zo begonnen. Ik had zelfs een bloemstengel uit een bulb die vorig jaar al twee bloemstengels gemaakt had!
Blijven volgen!
Welke kleur is het?
Groetjes,
Jasmine
Jasmine

Berichtdoor Alex.O » ma sep 17, 2007 4:57 pm

Hoi Jasmine,

Ik dacht een licht paarse...
laten we het hopen....dat zou mijn eerste 'eigen' bloemstengel zijn... maar ik ben ook pas sinds juli bezig:-)

mvg Alex
:oops:
Laatst bijgewerkt door Alex.O op ma sep 17, 2007 5:43 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Alex.O

Berichtdoor llinde » ma sep 17, 2007 5:20 pm

Ik denk ook dat het een bloemstengel is, zo zien die er bij mij tenminste ook uit, een blad is het zeker niet, maar er is ook nog een kansje dat het een keiki
is.

Luit
llinde

Berichtdoor Jasmine » ma sep 17, 2007 8:48 pm

Hoi Alex,

Hou ons zeker op de hoogte! Zo'n groei is zo fascinerend!
Denk zelf dat ik gisteren mijn eerste nieuwe bloemstengel bij mijn Zygopetalum ontdekt heb. Dus ik wacht nog even af :-) !

Groetjes,
Jasmine
Jasmine

Berichtdoor Gast » ma sep 17, 2007 9:23 pm

Jasmine schreef:mijn eerste nieuwe bloemstengel bij mijn Zygopetalum ontdekt heb.

Hoi Jasmine, Henk heeft een prachtige foto van een bloemstengel van de Zygopetalum gemaakt.
Hierop kun je goed zien waar hij uitkomt, even tegen het licht houden kan ook helpen.
Dan zie je de stengel soms zitten.

http://img407.imageshack.us/img407/7200/p7290038lw1.jpg
Gast

Berichtdoor Wilko » ma sep 17, 2007 9:27 pm

Monica... die stengels heb ik het laatste deel van het jaar meer gezien als de jaren daarvoor.
Sinds ik mijn Zygopetalum in de schaduw heb gezet en deze bijna heb verzopen is de plant gestart met bloeien in juni en bloeit nu nog steeds!
Wilko

Berichtdoor Gast » ma sep 17, 2007 9:42 pm

Geweldig, soms kun je beter een gebruiksaanwijzing niet lezen en je eigen gevoel volgen.
Ik heb er nog een paar die scheuten hebben maar geen stengels.
Minimaal wil ik er toch eentje naast me in bloei hebben staan.
Volgend jaar gaan er zeker een paar naar buiten, ook dat moet ik eens ondervinden.
Gast

Berichtdoor Wilko » ma sep 17, 2007 9:46 pm

Mijn ervaring met een Zygopetalum buiten is dat de plant sterkere bladeren krijgt, minder vlekken krijgt door schimmels of teveel bemesting, en ook veel bloeiwilliger is als een "binnenplant"
Dus net als een Cymbidium.. tot een graadje of 7 (Celcius) in de nacht blijft 'ie mooi buiten slapen.

Het enige nadeel van planten buiten, blijft het kleine grut wat ongedierte heet
Wilko

Berichtdoor llinde » ma sep 17, 2007 9:52 pm

Wilko schreef:Het enige nadeel van planten buiten, blijft het kleine grut wat ongedierte heet

En als je ze weer binnen haalt zitten er vaak slakken op :cry:
Heeft iemand daar binnen een goede oplossing voor? Is het handig om slakken daar ook met slakkenkorrels te bestrijden?
llinde

Berichtdoor Gast » ma sep 17, 2007 9:56 pm

Er heeft op dit forum een bericht gestaan van Peter Mudde d.m.v. fijn volieregaas.
Op de link het bovenste bericht.

viewtopic.php?p=6358#6358
Laatst bijgewerkt door Gast op di sep 18, 2007 9:27 am, in totaal 3 keer bewerkt.
Gast

Berichtdoor Wilko » ma sep 17, 2007 9:56 pm

Yep Luit

net voor ik ze naar binnen haal strooi ik vaak een paar slakkenkorrels op het mengsel, dan ben je het snelste van die engerds af!
Wat je ook kunt doen.. de eerste week een paar dekseltjes met slakkenkorrels hier en daar tussen de planten leggen,
een weekje vies gedoe met dode slakken, maar dan ben je er weer vanaf

succes Wilko
Wilko

Berichtdoor Alex.O » ma sep 17, 2007 9:57 pm

Hoi Jasmine,

ik houd je zeker op de hoogte...trouwens doe jij/jullie dat ook. inzake de Z....!!

Ik heb trouwens in de orchideeenhoeve ook een kalkmengsel gehaald om bij de planten te strooien.... Voor welke orchideensoorten is dit nodig ivm de zuugraad van het substraat ??

gr Alex
Alex.O

Keer terug naar Orchideeën Algemeen