Habenaria radiata bestuiven

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Habenaria radiata bestuiven

Berichtdoor lanne » di jul 28, 2015 8:18 pm

Hoe gaat het met jullie Habenaria radiata?
Hier heb ik voor het eerst succesvolle bloei. Al 3jaar probeerde ik om deze orchideeën te laten groeien en bloeien . Het gaf bedroevende povere plantjes zonder bloei die voortijdig afstierven . Gelukkig had ik toch enkele nieuwe knolletjes.
Nu bloeien alle 5 mijn nieuw gekochte knolletjes . Ik zou een foto plaatsen maar vind het te moeilijk om dat te doen. Ik kan de foto's wel naar iemand mailen, als die ze voor mij wil plaatsen .
Wie kan me vertellen (of doorverwijzen naar een website ), hoe ik Habenaria radiata kan bestuiven?
Ik ben er wel in geslaagd om stuifmeel te pakken, maar weet niet waar het stigma is om het op te plakken. Ik heb dan maar wat voorzichtig aan het koteren geweest en hoop dat het gelukt is.
lanne

Re: Habenaria radiata bestuiven

Berichtdoor RdB » di jul 28, 2015 9:13 pm

Stuur de foto maar even naar annekeenruud(at)gmail.com, plaats ik de foto wel ((at) vervangen door @).

Ruud
RdB

Berichtdoor lanne » vr aug 07, 2015 7:20 pm

Excuseer me Ruud, ik zie je antwoord nu pas . Ik stuur je de foto's binnenkort en maak straks nieuwe, want ik heb goede hoop, dat er 4 Habenaria bloempjes bevrucht zijn . Graag bevestiging of dit vermoeden waar is.
lanne

Berichtdoor RdB » vr aug 07, 2015 9:23 pm

Foto's van Lily-Anne:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de volgende vraag: "De bloemetjes zijn uitgebloeid . Hopelijk zijn dit vruchtbeginsels. Ze zijn dikker dan de bloemstelen dus ???"

Ruud
RdB

Berichtdoor RdB » vr aug 07, 2015 9:29 pm

Hoi Lily-Anne: lijkt mij dat ze bevrucht zijn,

Ruud
RdB

Berichtdoor marios giannakoulias » vr aug 07, 2015 10:23 pm

yes, they are fertilized.
marios giannakoulias

Berichtdoor lanne » vr aug 07, 2015 10:56 pm

Dat is heel goed nieuws!
Nu nog proberen om de planten gezond te houden, zodat het zaad rijp kan worden !
Kan er iemand vertellen waar het stigma is bij Habenaria radiata? Nu heb ik gewoon geluk gehad dat het bevruchten is gelukt, maar als je de juiste plaats weet, moet het nog beter lukken .
lanne

Berichtdoor marios giannakoulias » za aug 08, 2015 8:32 pm

in Pecteilis radiata (well and most Pecteilis and Habenaria actually from what I read) the stigma is divided in two lobes. So the stigma in P. radiata is as follows
Afbeelding

Photograph from http://www.greekorchidsociety.org/galle ... s-radiata/
marios giannakoulias

Berichtdoor lanne » za aug 08, 2015 8:58 pm

Many thanks for the info Marios ! in the future I will be able to pollinate the habenaria radiata even better
Greetings Lily-Anne
lanne

Berichtdoor jeroenarends » di nov 10, 2015 11:42 am

Hoe gaat het met de peulen?

Heb je toevallig zaad over?

Groeten,

Jeroen
jeroenarends

Berichtdoor lanne » di nov 10, 2015 3:35 pm

Dag Jeroen,
Sorry, Ik ben het vervolg hier vergeten noteren. Er zijn uiteindelijk een drietal peulen bevrucht geraakt en rijp geworden .
Ik heb zelf wat gezaaid in een medium dat lijkt op het medium waarin ze deze zomer groeiden en heb een ander deel door iemand in vitro laten zaaien voor alle zekerheid. Of het met het niet steriele medium zal lukken weet ik nog helemaal niet . Het zou fantastisch zijn als dit zou lukken.
Tot mijn spijt kan ik je niet aan zaad van Habenaria radiata helpen .( Misschien volgend jaar) de planten hebben een aantal nieuwe knolletjes gemaakt en hopelijk zullen die volgend seizoen bloeien . In ieder geval ga ik binnenkort nog extra knolletjes kopen om het effect wat te vergroten als ze in bloei staan .
Groetjes Lily-Anne
Laatst bijgewerkt door lanne op di nov 10, 2015 9:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
lanne

Berichtdoor jeroenarends » di nov 10, 2015 6:48 pm

Hallo Lily-Anne,

Waar ga je ze kopen dan kijk ik zelf ook even!

Als je ze uit een andere bron kan krijgen dan waar je ze nu vandaan hebt dan is dat nog beter voor je zaad productie.

Hopelijk komt er wat op bij je experiment!
Weet je al of ze invitro kiemen?

Groeten,

Jeroen
jeroenarends

Berichtdoor lanne » di nov 10, 2015 10:05 pm

Hoi,
Ik heb mijn vorige tekst even aangepast, omdat ik me vergist had van zaaimedium.
Ik ken niet direct een andere bron om Habenaria radiatata te kopen , maar ben heel tevreden over de kwaliteit van de
knolletjes die ik besteld had bij Vreeken . Bleken van zeer goede kwaliteit te zijn. Ik ga ze daar zeker terug bestellen .
Over de in vitro gezaaide Habenaria heb ik nog geen nieuws en in mijn zaaisel is nog geen reactie. Nog even geduld
Groetjes
Laatst bijgewerkt door lanne op wo nov 11, 2015 1:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
lanne

Berichtdoor Henk K » wo nov 11, 2015 12:43 am

Ik heb ze een paar maal bij Vreeken gekocht, maar ook bij Bakker Hillegom die ze ook nogal eens verkocht,
en ook bij Judith Prins gekocht, dus er zijn er best wel meer die ze verkopen.
Terwijl ik het een prachtige bloei vind zijn deze terrestische orchideeën helaas niets voor mij, ik kan dit het gewoon niet vind ik.
Altijd wel groei, meestal bijna bloei, maar voor de echter bloei gaan de planten meestal afsterven, van alles al geprobeerd met het
medium waar ik ze dan in plant, maar nog steeds geen echt succes gehad. Vele malen al gedacht, ik begin er niet meer aan,
maar als ik dan weer iets tegen kom, ga ik tegen beter weten weer voor de bijl en zoals ik het al zei, meestal zonder echt succes.
Ik kijk voorlopig graag naar de bloei bij jullie!

Succes!

Henk
Henk K

Keer terug naar Botanische Orchideeën