Stanhopea testen en resultaten

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Stanhopea testen en resultaten

Berichtdoor Eduard » di okt 06, 2015 3:53 pm

Als je zaait heb je al snel veel zaailingen en of je wilt of niet, ga je mixen proberen om een optimaal resultaat te behalen.
Niet alleen varianten op P668 maar ook op de mixen waar je de jonge zaailingen in oppot.

Kwekers bieden speciale fijne bark aan voor kleine planten, ik heb dit geprobeerd, dacht hier voor de jonge Stanhopea goed aan te doen, maar op een bepaald moment had ik niet voldoende fijne brokjes meer ( gewoon omdat ik zoveel zaailingen had.) en ben weer de gewone( dus redelijk grove) mix gaan gebruiken, wat denk je had het beste resultaat ?? :idea: zaailingen die een plastic potje kregen met grove bark waren na 6 maanden twee keer zo groot t.o.v . de zaailingen die in speciale fijne bark stonden.
Dus lucht aan de wortels, drogen en weer water krijgen is veel beter dan de fijne bark.... :wink:

Stanhopea's maken in de natuur veel luchtwortels aan, kijk maar eens naar foto's uit " het oerwoud" :roll: grote trossen knollen, bladeren en veel wortels die alle kanten uitsteken.
Toch zie je deze wortels in de kas niet veel...., planten hebben genoeg voedsel en vocht in de baskets....en hoeven niet echt te " vechten om te overleven.
Om toch wat te testen, heb ik op de bulben van PA , en de Inodora vochtige sphagnum gelegd, alsof het uit de lucht was gevallen.. :) zoals dat in de natuur moet gaan, tot mijn verbazing zag ik enkele weken later een netwerk van zeer fijne wortels door het mos heen komen, wat vreemd is omdat het erg snel ging, en omdat het echt andere soorten wortels zijn, de normale wortels zijn redelijk grof, en dit zijn snelle scherpe witte haarwortels die snel groeien.
De plant heeft dus een mechanisme om snel, alles wat naar beneden valt, vast te houden en vast te leggen met dunne scherpe wortels..hmmm :idea: heb op deze manier nu een aantal planten extra wortels laten maken om ze sneller te laten groeien....dat werkt... :roll:
En voor die kleine groep die flessen kweekt, koud licht van LED's werken prima, zaailingen groeien onder twee lange LED TL lampen,( echt 5 cm boven de fles) mooi donkergroene kleur, nu flessen met Panamensis aan het overzetten... :roll:

Groeten
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Re: Stanhopea testen en resultaten

Berichtdoor Bindi » di okt 06, 2015 4:25 pm

Hoi Eduard,

Leuk experiment! Wist je dat dit bij cattleya ook zo is?
Als je op mijn foto's kijkt dan zie je dat er bij sommige planten veel dunne lange wortels uit de pot komen, maar in de pot zijn de wortels juist dik. Ik denk dus dat deze dunnere wortels net zoals jouw stanhopea een soort van vangwortels zijn. Dat er dus blad afval enz. in terecht komt en dit door de plant als voedingstoffen opgenomen kan worden.
Ze worden dan ook sneller groen als ze nat worden, de dikke wortels zijn echte hecht wortels.
Mijn planten staan in terracotta met vaak grove bark. Sommige hebben amper bark in de pot, alleen een paar grote stukken en de groei is meer dan goed! Dit komt, denk ik, door het snelle opdrogen van de plant waardoor er nauwelijks tot geen wortelrot kan optreden.

Groetjes, Bindi
Bindi

Re: Stanhopea testen en resultaten

Berichtdoor Eduard » wo okt 07, 2015 11:30 am

Hai Bindi,

Veel orchids maken luchtwortels aan dat gegeven was mij wel bekend, maar ik wist niet dat ze zich zo snel konden ontwikkelen en dat mos op bulben blijkbaar een trigger is om snel wortels aan te maken.
Ik neem aan dat de plant de hoge luchtvochtigheid aan de bovenkant van de bulben kan waarnemen, met genoemde reacties als gevolg.

Groeten,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Keer terug naar Botanische Orchideeën