voorstellen en vraag

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

voorstellen en vraag

Berichtdoor Jöran88 » di apr 05, 2016 7:58 pm

Hallo,

Ik ben Jöran en zit in 5 vwo. Ik ben inmiddels een jaar lid van de NOV en het leek me leuk om me aan te melden bij het forum.
Ik heb eigenlijk meteen een vraag. Dit jaar moeten we voor school een profielwerkstuk maken. Ik ben van plan om onderzoek te gaan doen naar een mogelijke
geurstof bij Paphiopedilum spicerianum (er gaan geruchten over rond en ik rook de geur bij mijn eigen exemplaar ook).

Om dit te onderzoeken wil ik in de zomervakantie (of daarna) de bloem van de plant gaan bekijken en de geurstof uit de bloem extraheren. Ik heb echter een probleem: mijn eigen exemplaar heeft afgelopen winter
gebloeid en zal komend jaar niet bloeien, de scheut is namelijk nog vrij klein. Bovendien zal ik de bloem in de zomer of aan het einde van de zomer nodig hebben.
Dit is helaas niet de normale bloeiperiode van P. spicerianum. Weten jullie misschien een mogelijkheid om aan een bloem van P. spicerianum te komen in die periode? Het is handig
als hij net open is (ik heb gemerkt dat dan de geur het sterkst is). Aan claessen orchideeën heb ik mijn vraag al gesteld, maar helaas verkopen zij geen bloeiende exemplaren.

Ik ben erg benieuwd.

Groet,

Jöran
Jöran88

Re: voorstellen en vraag

Berichtdoor RdB » wo apr 06, 2016 7:45 pm

Van harte welkom! Helaas geen P. spicerianum in mijn collectie

Ruud
RdB

Berichtdoor jessetukkers » zo apr 24, 2016 5:46 pm

Hallo,

Ik kom regelmatig bij elsner in dld, zij heeft erg veel paphiopedilum als ik er weer kom zal ik haar vragen, ik had al op de site gekeken, maar ze heeft veel meer dan er in de shop staat......

Groeten jesse
jessetukkers

Berichtdoor Jöran88 » za mei 07, 2016 10:21 am

Beste Jesse,

Bedankt voor je reactie. Ik meen dat ik je vorig jaar op de orchideeëndag van de NOV in oktober heb ontmoet. Ik ben benieuwd of ze bij de kwekerij een bloeiende Paphiopedilum kunnen leveren in de zomer. Dat is natuurlijk niet heel gemakkelijk, aangezien dat niet de natuurlijke bloeiperiode is. Ik zal binnenkort ook zelf even contact opnemen met de kwekerij.

Groetjes,

Jöran
Jöran88

Berichtdoor MiB » za mei 07, 2016 8:14 pm

Jöran zou je niet een andere soort zoeken die WEL in je onderzoekseriode bloeit.

Je maakt het jezelf zooooo moeilijk nu ....

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Berichtdoor Jöran88 » wo jul 20, 2016 2:40 pm

Hallo allemaal,

Het heeft even op zich laten wachten, maar ik heb een gesprek met mijn begeleider gehad. Van hem heb ik toestemming
gekregen om mijn onderzoekje pas in oktober te doen :D . Dit komt gunstig uit, aangezien P. spicerianum dan wel bloeit. Ik ben dus op zoek naar zo veel mogelijk
bloeiende exemplaren voor in oktober. Ik heb al wat contact gehad met kwekerijen, maar als iemand de mogelijkheid ziet... (tegen vergoeding uiteraard)

Ik ben benieuwd.

Groet,

Jöran
Jöran88

Berichtdoor Jöran88 » za sep 17, 2016 2:03 pm

Goed nieuws!
Ik heb 3 planten gevonden. Nu nog het experiment uitvoeren :D .

Groet

Jöran
Jöran88

Berichtdoor bboemertje » za sep 17, 2016 3:50 pm

veel suces met je experiment
Gr. Jolanda
bboemertje

Berichtdoor Jöran88 » wo jun 07, 2017 8:51 pm

Hoi allemaal,

het is weer even geleden sinds ik deze vraag stelde op het forum. Inmiddels is mijn profielwerkstuk al enige tijd ingeleverd en ik heb ook mijn punt. Een 9,8! Daar ben ik natuurlijk heel blij mee en ik wil jullie bedanken voor het meedenken. Daarnaast ben ik genomineerd voor de profielwerkstukprijs van OMO (dat is een samenwerkingsverband van een groot aantal scholen in Noord-Brabant waartoe mijn school behoort). Ook dat is natuurlijk heel gaaf.

Tijdens mijn onderzoek heb ik verschillende interessante dingen ontdekt. Daarover zeg ik verder nog niet te veel. Het leek mij in ieder geval leuk om dit even te laten weten. In één van de aanstaande nummers van Orchideeën zal een artikel te vinden zijn met mijn bevindingen.

Groet,

Jöran
Jöran88

Berichtdoor Michiel Janssen » wo jun 07, 2017 9:59 pm

Voor mijn afstuderen aan de toemalige Landbouwuniversiteit Wageningen deed ik in 1997 onderzoek bij het AB-DLO. Daar werkte de groep van Dr. Hans Helsper aan de geurstoffen van rozen. Geur is namelijk (bijna) nooit toe te wijzen aan één stof, het zijn (bijna) altijd mengsels van verschillende stoffen, sommige meer dan andere. Ze lieten de rozen bloeien in een afgesloten glazen kolf terwijl deze nog aan de plant vastzaten en namen monsters van de lucht. Die werden geanalyseerd met GC-MS om de verschillende geurstoffen (zoals vluchtige terpenen) te karakteriseren. Wat o.a. leuk was om te zien was dat het geuren een dag- en nachtritme kent. Aanvankelijk loopt het prima met de klok gelijk, maar naarmate de bloemen ouder worden, begint het geurritme af te wijken van het dag- en nachtritme.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Keer terug naar Botanische Orchideeën