nog een vraag

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

nog een vraag

Berichtdoor Jöran88 » vr apr 08, 2016 2:56 pm

Hallo,

Onlangs heb ik een Paphiopedilum (mijn vragen zullen hoofdzakelijk over dit geslacht gaan) zaailing aangeschaft. Het betreft P. druryi. Het plantje ziet er naar mijn idee
gezond uit, maar ik heb nog een vraagje over de verzorging. Op dit moment sproei ik elke ochtend met regenwater. Ik geef hem pas echt
water wanneer de pot bijna droog is. Op internet las ik dat zaailingen van Paphiopedilum vrij hoge luchtvochtigheid fijn vinden. Helaas heb ik geen
kas, maar kweek ik het plantje op de vensterbank. Hij staat al op een eilandje in een schaal met water, maar ik heb niet het idee dat de luchtvochtigheid echt omhoog gaat. Ik heb wel een
koepelvormig kasje (voor op de vensterbank) waar ik hem in wilde zetten, maar de lucht staat daarin wel stil (alleen de warme lucht stijgt op vanwege de verwarming). De kans op schimmels en andere problemen is dan misschien te hoog. Hebben jullie ideeën om de omstandigheden (luchtvochtigheid) te verbeteren? Andere tips over verzorging van Paphiopedilum zaailingen zijn ook welkom.

Groet,

Jöran
Jöran88

Re: nog een vraag

Berichtdoor wimdegroot » za mei 07, 2016 8:32 pm

Beste Jöran,

jouw plant is een terrestrische plant.
Zorg dat het substraat vochtig blijft door de plant het vocht uit een schaaltje op te laten zuigen.
Langs boven is de plant te gevoelig voor rot in het hart.
Laat die tussendoor niet volledig opdrogen.
Verder niet te veel licht (8000 lux) en proberen tussen de 15 en 25 graden op te kweken.
Tevens houd de plant van matige luchtcirculatie.
Matig Alliette (of ander schimmelwerend middel) in het gietwater voorkomt schimmel.
wimdegroot

Berichtdoor Jöran88 » zo mei 08, 2016 9:04 pm

Dank voor de reactie!
Jöran88

Berichtdoor RdB » vr mei 13, 2016 10:05 pm

Als je even naar de NOV-site zelf gaat, bij "Tijdschrift" - "Archief" gaat neuzen, tot en met 2013 vind je dan een lange reeks artikelen die steeds iets heten als ".....in het 5-sterren Paphiopedilum hotel". In die reeks vind je zeer veel waardevolle cultuur info over dit geslacht. Er zijn veel meer van dieze artikelen gepubliceerd dan het archief aangeeft, dus probeer oude tijdschriften in te zien. Alle titels zijn wel te vinden onder "Tijdschrift" - "Index", maar erg praktisch is dat overzicht niet, en het geeft alleen de titels, niet de artikelen.

Ruud
RdB

Keer terug naar Botanische Orchideeën