Cattleya warscewiczii sanderiana verbrand

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Cattleya warscewiczii sanderiana verbrand

Berichtdoor Joke » do jun 16, 2016 3:32 am

Hoi allemaal,
tot mijn grote vreufde had ik een C. warscewiczii sanderiana kunnen kopen. Omdat deze planten zoveel licht nodig hebben heeft deze dat gekregen en is helaas op sommige stukken verbrand. Wat kan ik nu het beste doen, het hele blad eraf halen of alleen het aangetaste gedeelte?
De beschadiging trekt namelijk steeds verder door het blad.

Verder, hoe kan ik de plant het beste aan veel licht wennen? Anders ben ik bang dat deze nooit zal bloeien...

Groetjes, Joke
Joke

Re: Cattleya warscewiczii sanderiana verbrand

Berichtdoor Bindi » do jun 16, 2016 10:18 pm

Hoi Joke
Zelf haal ik het aangetaste gedeelte weg en doe dan wat kaneel op de wond rand, helaas werkt dit niet altijd en raak je het blad kwijt.
De plant staat als lichtminnend bekend, maar hij kan bij degene waar je hem vandaan hebt, wat meer schaduw hebben gehad en plots krijgt hij bij jou dan meer licht, dan kunnen de bladeren snel plekken krijgen.
Om een plant aan meer licht te laten wennen begin je door de plant steeds iets meer licht te geven en goed op letten of het blad mooi blijft zie je iets van verkleuring, dan de plant weer wat meer schaduw geven.
Ook hebben planten die goed licht staan meer behoefte aan water doordat het water in de pot sneller verdampt, door gebrek aan water kun je ook bruin blad krijgen.

Groetjes Bindi
Bindi

Re: Cattleya warscewiczii sanderiana verbrand

Berichtdoor Joke » vr jun 17, 2016 1:37 am

Hoi Bindi.

dank je wel.
De labiata ernaast had nergens last van, dus ik denk dat deze warscewiczii erg donker is gekweekt. Vreemd, want er was te zien dat hij al eerder had gebloeid.
De truc met kaneel pas ik inderdaad ook toe en heb nog nooit gehad dat het niet werkte. Ik meng er wat zonnebloemolie bij zodat het beter blijft zitten, dit heeft verder geen invloed op de plant.

Groetjes, Joke
Joke

Keer terug naar Botanische Orchideeën