P. delenatii

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

P. delenatii

Berichtdoor Jöran88 » ma aug 29, 2016 3:32 pm

Hoi allemaal,

Sinds ongeveer 1 jaar heb ik een Paphiopedilum delenatii in mijn bezit. De plant zag er bij ontvangst goed uit. Dit jaar heeft hij een aantal nieuwe bladeren geproduceerd, maar ik zie helemaal geen wortelactiviteit. Er zijn geen wortels bij gekomen of gaan groeien, terwijl dat bij al mijn andere Paph's wel is gebeurd. Hoe kan ik nieuwe wortelgroei stimuleren? Ik heb op internet gezien dat mensen sphagnum boven in de pot te doen, maar ik heb het idee dat de bark waarin de plant staat vochtig genoeg is (niet nat :) ).
Hebben jullie tips voor mij, of is dit normaal bij delenatii?

Jöran
Jöran88

Re: P. delenatii

Berichtdoor Bindi » ma aug 29, 2016 5:34 pm

Hoi,

Klinkt misschien raar, maar je zou kunnen proberen om de plant ietwat aan de droge kant te houden.
Dan gaat hij naar water zoeken en dus meer wortels en zijwortels aanmaken.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Jöran88 » ma aug 29, 2016 6:15 pm

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga het proberen.
Jöran88

Berichtdoor hanzell » za sep 03, 2016 8:14 pm

maak wat thee van de nieuwe taken van een wilg (zonder blad, takken in stukken knippen, heet water erbij, nachtje laten trekken), laat dit theewater afkoelen en sproei dit op de plant/wortels, binnen twee weken komen er nieuwe wortelpunten.

Dit theewater zit ramvol groeihormoon en dit heeft direct effect op de wortelgroei, ik gebruik het altijd bij mijn nieuw geimporteerde planten om ze weer te laten starten met wortelgroei.
hanzell

Berichtdoor Jöran88 » wo sep 07, 2016 7:24 pm

Dat wist ik niet! Ook iets wat ik ga proberen :D
Jöran88

Berichtdoor jessetukkers » do sep 15, 2016 10:55 pm

:D p :) o :) :D
jessetukkers

Berichtdoor bboemertje » vr sep 16, 2016 4:39 pm

kan dat ook met takken van een kronkel wilg doen ????
Gr. Jolanda
bboemertje

Berichtdoor jessetukkers » vr sep 16, 2016 6:20 pm

Juist de kronkelwilg bevat van alle wilgen het meeste van dat stofje, dus ja dat kan
jessetukkers

Berichtdoor bboemertje » za sep 17, 2016 8:18 am

ok bedankt ik ga het uitproberen
Gr. Jolanda
bboemertje

Berichtdoor Michiel Janssen » zo jan 29, 2017 10:28 pm

En hoeft het uitgepakt? Ik zit namelijk ook met het probleem dan een aantan van mijn orchideeënplanten geen wortels hebben. Ik heb ze mogelijk verzopen omdat ik ze in een medium liet groeien dat niet goed genoeg draineerde. Bovenin de pot was het dan opgedroogd en dus giette ik weer bij maar wat dieper binnenin de pot was het madium nog vochtig/nat en zodoende zijn de wortels gaan rotten. Een andere mogelijkheid is dat de wortels zijn verbrand doordat ik de planten stelselmatig leidingwater heb gegeven i.p.v. regenwater. Het water in Den Haag is met 8,5 dH redelijk hard. Een combinatie van die twee kan natuurlijk ook en daarbij is de luchtvochtigheid in mijn woonkamer 's winters nogal variabel. Met vorst onder de 30%, nu weer 30-40%. Ik dus met enkele planten zonder wortels en op internet zetten sommigen ze in een beker/bakje met water waarbij de plant net boven het water wordt opgebonden. De hoge luchtvochtigheid moet zo wortelgroei stimuleren en de nieuwe wortelpunten behoeden tegen uitdrogen. Na twee weken claimen sommigen als succes in de zin van zichtbare nieuwe wortelgroei maar bij is na 3 weken nog helemaal niets te zien. Wat is jullie ervaring met planten zonder wortels?
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Bindi » ma jan 30, 2017 6:09 pm

Ligt er natuurlijk ook nog aan bij welke orchidee je dit wilt proberen, bv Cattleya zonder wortels, dan krijg je er echt geen of zeer zelden nog een wortel uit de oude bulben, je moet dan afwachten op een jonge scheut, die gaat wortellen, en onder tussen worden de oude bulben erg mager, maar meestal red je de plant nog wel, al zul je soms de oude delen af moeten knippen, als ze afgestorven zijn.

Groetjes bindi
Bindi

Berichtdoor Bindi » ma jan 30, 2017 6:13 pm

Je kunt met een houten prikker, dit probleem makkelijk voorkomen, je prikt in het midden van de pot en haalt hem weer om hoog, is de prikker vochtig, dan weet je dat je nog geen water moet geven.
Ik heb al mijn planten in bakken staan en deze bakken staat altijd water in, en echt dit helpt voor je lucht vochtigheid.

gr
Bindi

Berichtdoor Michiel Janssen » ma jan 30, 2017 10:02 pm

De soorten waarbij ik dit probleem heb, zijn Epidendrum 'Big Red', Dendrobium 'Berry Oda' en een eenvoudige Dendrobium phalaenopsis hybride uit een tuincentrum. Die laatste heb ik niet verzopen, die stond al met rotte wortels in verkeerde grond in het tuincentrum. Dat gebeurt wel vaken heb ik begrepen. Epidendrum radicans en soortgelijken zijn nagenoeg onkruid en moeten heel gemakkelijk te houden zijn. Ook Dendrobiums zijn in het algemeen niet moeilijk. Kijk eens naar dit filmpje en spoel door naar 3:30 minuten. Die Gerry Walsh is echt geen amateur al staan Aussies natuurlijk niet bekend om hun finesse. :)
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Ammateurtje » di jan 31, 2017 8:31 pm

prachtig dat filmpje , zonde om het niet helemaal te bekijken .Wow wat een planten heeft die man :)

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor RdB » wo feb 01, 2017 12:20 pm

Met mijn orchideeen ga ik meestal wel wat subtieler om, bij gembers (en soms Cymbidium) doe ik het wel op vergelijkbare wijze.

Ruud
RdB

Keer terug naar Botanische Orchideeën