Voorstellen en vraag (ontkiemingsperiode)

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Voorstellen en vraag (ontkiemingsperiode)

Berichtdoor OostdijkAHJ » do sep 29, 2016 7:25 pm

Besten

Sinds zeer kort lid van de NOV en al jaren enthousiast mbt tot orchideeen.
Kwam onlangs in het bezit van een rijpe en al open peul van Arachnis Aeris Flos ( al ik het goed schrijf)
Probeerde bij een bekend bedrijf wat agaragar medium (P1056) te krijgen maar bleek niet tot de doelgroep van het bedrijf te horen.
Op een taiwanese site zag ik een recept met tomaat/banaan/thiamine/rietsuiker en natuurlijk agaragar.
Hier wat actieve kool aan toegevoegd en een en ander gefabriceerd.
Zaad gesteriliseerd met H202 en in een zelfgemaakte glovebox de zaden aangebracht.
Voor mijn gevoel met wat veel (steriel) water. De zaadjes dreven zogezegd.De voedingsbodem bleek na enkele weken nog steeds steriel..
Langzamer zeker absorbeerde de agar het vocht en ben nu ca 4 weken verder ,maar zie nog niet zo veel.
Natuurlijk vraag ik me af of dit keukenrecept gaat werken.Inmiddels wel weer een ander bedrijf ( amsterdam) gevonden die ook kweekmedia voor orchideeen maakt,maar nadat ik had geinformeerd , ben ik de site weer kwijt geraakt.
Wel nu.
Wie kan mij aan agaragar media helpen als dit spul mogelijkerwijs de oorzaak is?
Wat zou de ontkiemings periode kunnen zijn voor deze orchidee ( Indonesia/Bali origine
Voor de goede orde : Ik ben praktisch een volstrekte beginner.

Met vriendelijke groet
Ad Oostdijk, Zwolle
OostdijkAHJ

Re: Voorstellen en vraag (ontkiemingsperiode)

Berichtdoor Chris F » wo okt 05, 2016 10:55 am

Hallo Ad,

Zonder te willen ingaan op allerlei technische details, kan er een aantal oorzaken zijn waarom het zaad (nog) niet ontkiemd is:

- zaadsterilisatie was te rigoreus en heeft het zaad gedood; veelvoorkomend euvel met hypochloriet (bleek), maar n.v.t. in jouw geval. H2O2 is prima!
- het zaad is niet kiemkrachtig
- het kan zijn dat deze soort langzaam ontkiemt; bij sommige soorten is kiem al na een week waarneembaar, bij andere pas na maanden. Meestal 4-6 weken
- het medium kan een verkeerde samenstelling hebben of de pH (zuurgraad) is niet goed ingesteld
- de flessen staan te koud en/of te donker; temperatuur heeft duidelijk invloed op de snelheid waarmee orchideeënzaad ontkiemt, licht idem

Probeer eens de flessen op een ietwat warmere plek met meer licht weg te zetten, desnoods met bijlichten. Probeer daarbij te sterke temperatuursschommelingen te voorkomen. Beoordeel na 2-4 weken weer. Uiteraard is het van belang dat het gebruikte medium geschikt is. Indien het medium te weinig nutriënten bevat en/of de pH verkeerd is, zal het zaad nooit ontkiemen. Idealiter is de pH van het medium 5,4 - 5,8, dit is geschikt voor de meeste soorten.

Wat betreft de samenstelling van het medium: ik heb teleurstellende ervaringen met zelfgemaakte media. Kan zijn dat ik de verkeerde toepaste, maar sindsdien gebruik ik commercieel verkrijgbare en geteste media. Kijk eens op: https://phytotechlab.com/plant-cell-media/orchid-media.html.

Succes ermee en als je nog vragen hebt stel die maar gerust.

Gr.,

Chris F
Chris F

Berichtdoor OostdijkAHJ » wo okt 05, 2016 6:51 pm

Hallo Chris
Dank voor je reactie
De pH heb ik niet gemeten en kan natuurlijk niet optimaal zijn.(Met tomaat vermoed ik wel licht zuur!)
Idem de overige samenstelling, gezien het keukenrecept dat ik heb gebruikt.
Een professioneel medium zoals dat van SigmaAa- zal dat met buffers etc beter onder controle hebben.
Vreemd dat ze niet leveren aan particulieren.
De belichting is natuurlijk ook relevant, maar in de natuur is de belichting ( onder het bladerdek ) ook toch vaker wat minder ?
Ze staan op de venterbank , sochtends meeste zon na ca 15.00 h is er schaduw.
temp is 23-24 graden celsius
Ergens een publicatie gezien waarin een methode om de kiemkracht te bepalen werd beschreven, maar die ben ik even kwijt.
Mijn voorlopige inschatting is dat mijn medium wsl de zwakke plek is.

gr. Ad
OostdijkAHJ

Berichtdoor hanzell » ma okt 10, 2016 8:40 pm

Ha Ad,

Eduard is nu nog in Thailand, maar als je op zijn toppics zoekt kom je al het nodige tegen over zaad ontkiemen en voedingsbodems, als hij terug is kan hij je zeker verder helpen met vragen.
hanzell

Keer terug naar Botanische Orchideeën