Kweekcondities; Epidendrum tampensis

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Kweekcondities; Epidendrum tampensis

Berichtdoor Kottie » wo dec 28, 2016 4:46 pm

In het kader van leven in het forum; vragen over kweekcondities botanen

In dit geval Epdidendrum (encyclia) tampensis. Geweldig mooie plant, maar doet het minder en minder bij me.

Hangt nu in de buurt van de kachel (nu 16.5 nacht, 20 overdag), veel indirect licht. De oude op klomp varenwortel, soms dopen en vaak sproeien. Wordt nooit echt droog. Ook al wat in pot gezet (met perliet en sphagnum mos), hangt in de buurt. Ook niet echt enthousiast in de groei.

Weet niet wat er mis is; condities zijn vergelijkbaar als in oude kas van pa. Hints, suggesties hoor ik graag.

Groet Michiel
Kottie

Re: Kweekcondities; Epidendrum tampensis

Berichtdoor Bindi » wo dec 28, 2016 5:09 pm

Hoi
Ik weet helemaal niets van deze plant :?
Als je deze plant al die tijd het zelfde behandeld en het gaat niet goed met de plant, zou je misschien ook kunnen wagen om precies het tegen overgestelde te doen, in ieder geval met 1 plant, om uit te proberen of het dan beter gaat. Of juist meer warmte of meer koude en droger houden. Is maar een idee hoor, als ik domme dingen schrijf, mag je dat geust zeggen :lol:
Bindi

Berichtdoor Chris F » wo dec 28, 2016 11:02 pm

Hoi Michiel,

Encyclia tampensis is een prachtige soort die verspreid voorkomt op cactussen en rotsen op de drogere Caribische eilanden tot de vochtige moerasgebieden in Zuid-Florida waar het hoog in de bomen groeit. Dit is een aanwijzing dat de soort kennelijk geen hoge eisen stelt aan de hoeveelheid vocht maar wel aan maximaal licht en wat hogere temperaturen prettig vindt.

Ik denk dat jouw plant best wat droger gehouden kan worden met maximale blootstelling aan licht, zonder dat deze verbrandt. Ik denk dat sphagnum als medium teveel vocht rondom de wortels vasthoudt. Goede drainage is vereist en fijne bark, of beter nog boomvarenwortel met wat fijne houtskool erdoorheen, is prima. Mijn ervaring is dat E. tampensis (en de meeste Encyclia soorten trouwens) niet graag verstoord wordt en meestal pas bloeit wanneer de planten tot forse exemplaren gegroeid zijn. Mijn plant staat al zeker 15 jaar in dezelfde pot, groeit over de rand en bloeit trouw 2x per jaar onder mijn tropische omstandigheden met maximaal licht.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Chris F
Chris F

Berichtdoor Kottie » vr dec 30, 2016 12:23 am

Ha Chris,

dank voor je reactie. Ik zal voorzichtig iets meer licht geven en beetje minder water. Kwa warmte hangt de plant al "optimaal", warmer lukt niet in mijn kas.

Deze plant bloeit wel in jaar na verpotten, al wordt ie kleiner en kleiner. En miniaturen heb ik al genoeg.

Groet uit koud en mistig Noord Holland (-1 Celcius nu)

Michiel
Kottie

Berichtdoor RdB » vr dec 30, 2016 8:51 pm

Maar de bomen waren vandaag hier in het oosten wel prachtig berijpt,

Ruud
RdB

Keer terug naar Botanische Orchideeën