stanhopea

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

stanhopea

Berichtdoor Bindi » zo jan 01, 2017 10:05 pm

Ik heb ruzie met een stanhopea.
En natuurlijk ben ik de naam kwijt, hij heeft in ieder geval de zelfde verzorging nodig als Jenischiana, maar sinds ik ben verhuist pffff wat een ramp. Er zit wel groei in, maar de scheuten sterven na een tijdje af, ik heb de plant al een paar keer verplaatst, nu staat hij in de keuken ivm hogere luchtvochtigheid, zag een heleboel scheutjes op komen en dan plots zie ik het blad grijs worden en dat was het dan weer, ik vind het echt erg, want ik weet hoe mooi ze kunnen bloeien. Wie heeft tips voor mij ?
Bindi

Re: stanhopea

Berichtdoor Eduard » di jan 03, 2017 12:42 pm

Tja, zonder te weten welke het is..blijft het wat lastig, Stanhopea s zijn In drie groepen in te delen, warm, zoals de Candida en de Grandiflora, gematigd, zoals de Graveolens, en koud, zoals de Tigrina en de Jenishiana, eigenlijk is er nog een vierde groep de zgn. primitieve Stanhopea, die mist de hoorn, om de insekten te sturen, dit zijn echt lastige Stanhopea's, ze hebben veel warmte, weinig licht en hoge luchtvochtigheid nodig.

Een paar willen ook een droge periode ( Jenishiana) , uitdrogen hebben ze echter niet graag, maar teveel water in de winter geeft gerandeerd rot aan de wortels.

Een luchtig mengsel werkt het beste, daarmee voorkom je rot en je imiteerd de natuurlijke omstandigheden het beste.

Dus als je plant wel nieuwe spuiten krijgt geeft dat aan dat je licht in orde is, daarna afsterven kan dan door twee oorzaken, schimmel of/en teveel water, zeker als je een witte waas krijgt op de bladeren.

Minder water kan geen kwaad, ze kunnen best wat hebben, in principe zijn het sterke planten, heb wel eens planten die maanden zonder water stonden gekregen, die helemaal verschrompeld waren , maar gewoon in leven waren.( duurde wel twee jaar om ze weer in bloei te krijgen :roll: )

Dus ik zou ze bespuiten met een anti schimmel middel en ze minder water geven.

Hoop dat dit helpt,

Veel success :wink:
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Bindi » di jan 03, 2017 1:21 pm

Bedankt voor de info :)
Ik ga nog wel achter de naam aan, zo dom he, om de naam kwijt te raken, echt ik weer :roll:

Gr Bindi
Bindi

Berichtdoor Bindi » di jan 03, 2017 7:54 pm

Ik heb de naam, bedankt Jos.
De naam is Stanhopea nigroviolacea :)
En nu nog de goede naam op het kaartje schrijven :wink:

Groetjes Bindi.
Bindi

Berichtdoor Joske040 » di jan 03, 2017 8:19 pm

Hierbij een foto van de bloeiende plant 8).

Afbeelding

Groetjes, Jos
Het leven is kort geniet ervan
Gek van Orchideeen
Gek op heerlijk geurende Orchideen
En hou van eerlijke mensen
Joske040

Berichtdoor Michiel Janssen » di jan 03, 2017 9:49 pm

Allemachtig, wat een joekel van een bloem. :shock:
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor RdB » di jan 03, 2017 9:59 pm

Of een heeel klein handje :D

Ruud
RdB

Berichtdoor Joske040 » di jan 03, 2017 11:18 pm

Nou ik heb lange smalle handen hahaha
Het leven is kort geniet ervan
Gek van Orchideeen
Gek op heerlijk geurende Orchideen
En hou van eerlijke mensen
Joske040

Berichtdoor Gabriël » do jan 05, 2017 2:57 pm

Prachtige Bloem!
Groeten Gabriël
Gabriël

Berichtdoor Teiggie » do jan 05, 2017 4:16 pm

Mooie bloem! :)
Teiggie

Berichtdoor Eduard » za jan 07, 2017 12:37 pm

Wat laat... :oops: maar ja, misschien heb je alles al uitgevonden....

Maar de nigroviolacea is een variant op de Tigrina en een koele Stanhopea, bij mij hangt hij de hele zomer buiten in de tuin ( samen met de Tigrina's) tot laat in het seizoen, omdat de kas veel te warm is.Hij heeft grotere boemen en meer tekening.

Veel licht, maar wel schaduw, alhoewel met het Nederlandse klimaat en de donkere dagen nu, zon...voor zover aanwezig...eigenlijk schaduw is... :cry: dus nu geen probleem om in de zon te hangen....

Kan echt een grote plant worden, forse bladeren, groot laten worden en niet te snel scheuren. :?

Geen eenvoudige bloeier :roll: maar als het zover is, prachtige bloemen die een 2/3 dagen goed blijven.

Succes,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Bindi » za jan 07, 2017 7:03 pm

Bedankt voor de info Eduard.
Dus hij hing veel te warm bij mij :cry:
Ga daar wat aan doen en in het voorjaar mag hij in de tuin spelen, tenminste als er weer een schutting om heen staat, die is afgelopen week stuk gewaaid, storm op het platteland is dan ook echt flink :shock:

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor hanzell » ma jan 09, 2017 1:48 am

zo te zien komt ie bij Jacky orchids vandaan en zit ie in een gaasmandje. Door deze hele open structuur blijven de wortels steeds binnen de mix groeien en wordt deze heel erg compact en vaak ook te droog. Het mandje af en toe dompelen kan een hoop helpen, waarschijnlijk zetten je scheuten dan wel door, en deze plant mag vanaf april behoorlijk wat voeding. Ikzelf kweek alleen de jenisiana in zo'n mand, omdat je de droogte dan veel beter kunt reguleren, de anderen mogen allemaal wat natter en hangen in dichtere potten.

[potten] Afbeelding
hanzell

Berichtdoor Bindi » ma jan 09, 2017 1:17 pm

Hanzel
Een vraagje over de potten, hoe krijg je daar zulke mooie rondjes in ?
De plant van de foto is van jos, Ik heb daar een deelstuk van gekregen en dit stuk in zo,n mand geplaatst die je in de tuin kunt hangen, weet echt niet meer hoe je dat noemt :roll:
Maar hij is bijna niet vochtig genoeg te houden, vind je potten erg leuk 8)

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor hanzell » ma jan 09, 2017 4:38 pm

mijn potten komen in de schuur nog wel eens een enge boor tegen, deze maakt hele mooie grote gaten in de potten. Ik kan wel een setje voor je maken, met hangers. Heb die potten ooit per pallet ingekocht, ik heb ze in 2 maten 19 cm doorsnee en 24 cm doorsnee, met bijpassende hanger. Kleur grijs. Ik heb er ook mijn nigroviolacea in en die bloeit elk jaar prima (zie mijn eerdere stanhopea onderwerpen). zeg maar hoeveel je er wilt dan maak ik er wel een leuk prijsje van.
hanzell

Volgende

Keer terug naar Botanische Orchideeën