Ziekte Restrepia Trigl.

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Ziekte Restrepia Trigl.

Berichtdoor OostdijkAHJ » vr jan 06, 2017 4:11 pm

Van de zomer een Restrepia Trigl. gekocht.
In een terrarium met een gemiddelde tem van 23 gr overdag en 20 gr s'nachts geplaatst.
HID lamp op voldoende afstand.vochtigheid 40-70 %
Volop bloemen gehad. vanaf nov. nu minder en verdorren van nieuwe scheuten en ziekte op de bladeren.
Eigen inschatting is een schimmel gezien het aspect en de " eilandjes voor de kust "
nooit gebruik gemaakt van middelen behalve wat onbeholpen geklieder met kaneelpoeder.
Graag advies tav wat voor gif ik kan gebruiken.

https://s28.postimg.org/hluhjqkl9/IMG_5338.jpg

Ad
OostdijkAHJ

Re: Ziekte Restrepia Trigl.

Berichtdoor RdB » vr jan 06, 2017 10:32 pm

Hoi Ad,

Ik neem aan dat je Restrepia trichoglossa bedoeld:

Afbeelding

(Even de ogen uitsteken)

Van wat ik zie op je foto lijkt het mij inderdaad een schimmeltje. Heb je een ventilatortje in je terrarium? Ze houden van koelte, hoge luchtvochtigheid maar ook van wat frisse wind. Hij vind het altijd heerlijk om 's zomers buiten te spelen (hangt in de schaduw van een boom). Deze tijd is wat moeilijker, hangt nu in de badkamer maar vind het toch nog droog, bloeit zelfs even niet. Kun je je plant in of buiten het terrarium wat luchtcircultaie bieden?

Ruud
RdB

Berichtdoor Bindi » ma jan 09, 2017 1:08 pm

oei die is leuk.
Ruud weet jij misschien een mini orchidee die wel tegen boven staande omstandig heden kan ?
Ik krijg over 3 weken een terrarium en zat er ook aan te denken om er wat mini orchideeen in te plaatsen en bromelia, het is ook nog eens een onverlichte terrarium ivm de crabben die dit niet op prijs stellen. De crabben zouden geen planten eten,( Hoop ik dan ) :)

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor RdB » ma jan 09, 2017 1:22 pm

Nee, ik heb zelf geen terrarium ervaring. En zonder kunstlicht lijkt het mij helemaal lastig worden. Het probleem van de stilstaande vochtige lucht heb ik een keer opgepikt uit een terrarium discussie, hier of elders, maar ook in een kas schijnen een paar ventilatoren al heel veel uit te maken,

Ruud
RdB

Berichtdoor Bindi » ma jan 09, 2017 3:34 pm

Bedankt ruud.
Dan ga ik wel kijken als hij er is, of er een ventilatortje zit ingebouwd.
Mossen moeten wel kunnen denk ik, zijn toch schaduw planten die van een hoge luchtvochtigheid houden.
Nou ik heb nog veel uit te zoeken, wel erg leuk om te doen :D

Groetjes Bindi
Bindi

Keer terug naar Botanische Orchideeën