Dendrobiums

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Dendrobiums

Berichtdoor Michiel Janssen » vr jan 13, 2017 12:57 am

Ik heb een aantal Dendrobiums waaronder een D. speciosum en D. x delicatum. Ze hebben de hele zomer en herfst buiten gestaan op het balkon totdat het echt koud begon te worden (net iets boven het vriespunt). Vanaf dat moment heb ik ze weer terug in de woonkamer gezet waar ik de thermostaat op 20-21 °C heb staan. Ze staan op de vensterbank pal achter het raam op het zuidwesten. In de herfst zag ik in beide planten een knop verschijnen. Die in de D. x delicatum is inmiddels uitgedroogd en er zijn drie nieuwe pseudobulben verschenen. De knop van de D. speciosum is (nog) niet uitgedroogd maar groeit ook niet echt verder naar mijn idee. En ook in die plant begint een nieuwe pseudobulb te groeien. Ik vermoed dat het stagneren van de bloei en het verschijnen van nieuwe pseudobulben komt doordat ze nu te warm staan. Misschien moet ik ze op mijn slaapkamer voor het raam zetten waar ik de verwarming uit heb staan en waar het ongeveer 15 °C is? Wie heeft hier ervaring mee?

Groeten,

Michiel
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Re: Dendrobiums

Berichtdoor Bindi » vr jan 13, 2017 8:00 am

Goedemorgen
Wat ik van dendrobiums weet, is dat je ze beter op je slaapkamer had kunnen zetten en als ze in volle bloei staan, kan je ze wel in je woonkamer zetten. je planten hebben een cultuur schok gehad, van uit de kou plots in de warmte en drogere lucht van je huiskamer, vandaar ook de verdrogende knoppen.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor RdB » vr jan 13, 2017 4:23 pm

Ik heb beide en die staan nu op punt van bloeien. De woonkamer is ongeschikt voor ze, daar drogen ze inderdaad te snel uit. Mijn speciosum staat op de slaapkamer en mijn x delicatum in de keuken, maar die staat daar jaarrond. Vroeger hed ik er ook 1 buiten en die hing 's winters ook in de keuken. Overigens geldt dit ook voor D. kingianum, naar mijn mening ook behoorlijk gevoelig voor uitdrogende knoppen in te warme omgeving, terwijl die in de slaapkamer zelfs nauwelijks (1x maand) een beetje water krijgt.

Ruud
RdB

Berichtdoor Michiel Janssen » vr jan 13, 2017 4:38 pm

Bedankt voor de bevestiging. Luchtvochtigheid is 's winters ook een probleem in mijn appartement, 30-35% is normaal zolang het buiten niet vriest.

Als ik die D. speciosum nu naar de slaapkamer verhuis zal de knop zich mogelijk alsnog verder ontwikkelen want die is nog niet uitgedroogd. De nieuwe pseudobulb vind 15 °C misschien minder prettig maar dat moet ik dan maar riskeren denk ik.

Groeten,

Michiel
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor RdB » vr jan 13, 2017 8:56 pm

Daar trekt die nieuwe bulb zich m.i. niet veel van aan.

Ruud
RdB

Berichtdoor Ammateurtje » za jan 14, 2017 7:51 pm

Ik heb deze twee, ze staan in de zomer tot het te koud word buiten .Daarna onder een onverwarmd afdak , en nu staan ze in de serre waar het minimum 13 en max 22 graden is .

Afbeelding[url=https://postimg.org/image/48ienyoal/]Afbeelding
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Michiel Janssen » za jan 14, 2017 7:58 pm

Wow, wat een feest en dan met name die gele. Je schreef dat als het te koud wordt, je ze onder een onverwarmd afdak zet maar dat is dan ergens binnen neem ik aan want buiten zou het dan te koud zijn. D. speciosum kan wel een beetje vorst hebben want dat krijgen ze in hun thuisland Australië ook wel eens te verduren, zolang er maar geen rijp vormt op de bladeren.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Ammateurtje » za jan 14, 2017 8:06 pm

Ja ze staan dan binnen , maar zonder verwarming .
De Gele D Speciosum/Delicatum (geloof ik ) staat nu in de serre , helaas zal er dit jaar minder bloei in komen omdat er een paar stelen verdroogd zijn .
En dat is me nog nooit overkomen , de andere D Kingianum staat nog steeds onverwarmd . Die is ook steeltjes aan het maken , als het echt gaat vriezen moet alles wat onder het afdak staat nog naar de serre . Maar alles staat al zo vol , dus daar wacht ik zo lang mogelijk mee .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Bindi » za jan 14, 2017 8:33 pm

Marianne je moet toch echt je naam veranderen,Amateurtje klopt niets van :)
Wat een geweldige mooie planten. ( super )

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Ammateurtje » za jan 14, 2017 11:58 pm

Dankje Bindi , :-)
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor RdB » zo jan 15, 2017 11:40 am

Prachexemplaren, de mijne staan nu in de knop,

Ruud
RdB

Berichtdoor RdB » zo jan 15, 2017 3:51 pm

Bij het water geven zag ik dat D, kingianum en D. 'Avril's Gold' (die gele hierboven van """Ammateurtje""") net in bloei staan.

Ruud
RdB

Berichtdoor RdB » di jan 17, 2017 10:20 pm

De eerste zijn open, hierbij twee macrofoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Ruud
RdB

Berichtdoor Ammateurtje » di jan 17, 2017 10:40 pm

Mooi zo'n macrofoto , mijne bloeien nog niet .Bovenstaande foto's zijn van vorig jaar .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Michiel Janssen » di jan 17, 2017 11:26 pm

Mooi, mooi, mooi! Ik hoop dat die van mij weer aanslaat, anders moet ik weer een heel jaar wachten... :shock:
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Volgende

Keer terug naar Botanische Orchideeën