Lichte paniek!

Allerlei vragen over ziektes en plagen

Lichte paniek!

Berichtdoor Kottie » za okt 11, 2014 6:34 pm

Beste allen,

Ik wilde een reeks leuke fotoos toevoegen een dezer dagen maar dat gaat niet gebeuren vrees ik...... een tripje naar mijn kas ter ontspanning verliep iets anders..... Ik zie mijn oncidium phymatochilum met 5(!) nieuwe scheuten die allemaal "verdrogen" en onder de oude bladeren een mix van kleine beestjes en vliegjes. Ook op andere bladeren vliegjes onder een spintachtig weefsel, naast wat lijkt eierpakketen. Op cattleya eenzelfde beest die lijkt met steeksnuit (niet te zien overigens) in het harde blad te steken. De "larven" had ik eerder gezien deze week op een bulbo, maar geen spoor van aantasting, dus geen paniek toen........
Ik hield altijd aan; dat wat snel beweegt eet geen planten, maar dat lijkt niet echt te kloppen nu. Gaan sneller dan bladluizen in paniek. Vliegjes 2 mm, heldere vleugels met zwarte stippen? Verder bruinig, kwa form iets weg van fruitvliegen maar rondere vleugels. Larven bruin grijsachtige, iets weg van jonge bladluizen maar meer keverachtig (1.5 mm).
Ter verdere info; mijn kas is de laatste maand behoorlijk vochtig (tot zeer vochtig).
Ik heb wat beesten op "ijs" gezet, straks proberen macro opnamen te maken, maar als iemand nu al wil/kan reageren?

Was zo blij dat ik 5 jaar lang niet heb gespoten en wel roofmijtjes zag rennen, vrees nu het ergste. Dat is toch wel het vervelendste van deze hobby (naast kachels die uitvallen in de winter...)

Ik wacht in angstige spanning.....

Michiel

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Kottie

Re: Lichte paniek!

Berichtdoor RdB » zo okt 12, 2014 11:35 am

Geen idee, maar kan ik de foto eventueel ook elders plaatsen ter identificatie?

Ruud
RdB

Berichtdoor Kottie » zo okt 12, 2014 10:24 pm

Ruud,

AJB! Elke optie tot info is prima. Beestjes zijn denk ik niet al te tropisch; na half uur in min 20 (vriezer) in kwarkbakje liepen ze gewoon door. Alcohol deed meer....

Afbeelding

Afbeelding

hoor graag van je....

Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » ma okt 13, 2014 11:56 am

Michiel,

Volgens een bevriende entomoloog gaat het om een bladvlo. Deze heeft inderdaad een steeksnuit waarrmee hij sap uit plantenweefsel opzuigt. De schade uit zich in verkleuringen op het blad en dan vooral op de jonge, weke delen. Wees erop bedacht dat de aangeboorde plekken een ideale toegangspoort zijn langs welke schadelijke schimmels (je hebt het over een hoge luchtvochtigheid!) zoals Pythium (zwartrot) de plant kunnen binnendringen.

Lijkt mij aangewezen om nu al je planten flink onder handen te nemen met een bestrijdinfsmiddel......
Chris F

Berichtdoor Kottie » ma okt 13, 2014 1:41 pm

Ha Chris,

"fijn" van je te horen... :(

Bedankt voor de info, ik zal er achteraan gaan. Heeft de entomoloog ook nog suggesties voor gif?
Is een lieveheersbeest eventueel ook een predator op dit spul? De kleintjes kan die kwa snelheid wel pakken denk ik.

Dat wordt Googlen en werkschema omgooien de komende dagen...

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor RdB » ma okt 13, 2014 7:06 pm

Her en der geplaatst, zodra ik een antwoord heb meld ik me,

Ruud
RdB

Berichtdoor RdB » ma okt 13, 2014 10:34 pm

Reactie uit België:

Misschien is ER II een optie? Dat is een contactmiddel, geproduceerd van natuurlijke producten, waardoor de insecten na aanraking hiermee zich niet meer kunnen bewegen en/of ademen.
Het wordt niet opgenomen door de plant.
Zelf gebruik ik het om epifytisch groeiende orchideeën in een oplossing hiervan te dompelen; sproeien ermee vind ik niet zo prettig omdat het erg moeilijk is om de spuitapparatuur weer goed schoon te krijgen. De oplossing lijkt n.l. op stijfsel en als restanten opdrogen in het spuitmondje wordt het keihard en is het niet meer weg te krijgen.

Groetjes, Marei.

Ruud
RdB

Berichtdoor RdB » wo okt 15, 2014 3:28 pm

Kan het Ectopsocus briggsi zijn? http://www.pbase.com/tmurray74/barklice_ectopsocidae

Ruud
RdB

Berichtdoor Kottie » wo okt 15, 2014 5:39 pm

Ha Ruud,

dat lijkt er erg sterk op! Opvallend zijn wel de plaatjes op internet; velen lijken niet, anderen juist heel sterk, en dan de beschrijvingen! Bijgaand link die suggereert dat het een onschuldig beestje is; beetje troep van bladeren afeten....... Vergelijkbaar met de mosmijt, die doet het ook nog steeds goed in mijn kas.....

http://www.naturespot.org.uk/species/ectopsocus-briggsi

Voorlopig toch maar niet spuiten; waar ik ze zie met alcohol te lijf. En dat is op weinig planten en dan ook zeker niet alleen de jonge / dunne zachte bladeren.

Bedankt voor de info en de hulp, wordt zeer gewaardeerd :)

groet Michiel
Kottie

Keer terug naar Ziekten en Plagen