trips bestrijden biologisch?

Allerlei vragen over ziektes en plagen

trips bestrijden biologisch?

Berichtdoor Kottie » do mei 14, 2015 7:49 pm

Beste allen,

na paar keer vals alarm heb ik nu dus wel een plaaginsect; trips in een dendrobium. Vorige week niets te zien, nu ineens helemaal vol met leuke gestreepte vliegjes :cry: Bladeren mooie zilverglans.....

Meteen kas uitgegooid, planten rondom gechecked en nog helemaal niets te zien :? Maar zo veel geluk zal ik niet hebben, dus mijn vraag; iemand ervaring met biologische bestrijding? Via entocare zijn aardig wat roofmijten te verkrijgen, en nu ik nog niet mijn hele kas vol zie zitten wil ik het wel eens proberen zonder gif.

Blijft leuk zo'n hobby, was fotoos aan het maken om weer een reeks te plaatsen, waaronder eentje waar ik wel heel blij mee ben, maar dat gaat weer even de koelkast in.

Hoor heel graag jullie ervaringen. Indien biologisch niet goed lukt (kleine kas enzo) dan hoor ik graag wat chemisch goed werkt....

Groet Michiel
Kottie

Re: trips bestrijden biologisch?

Berichtdoor kwekerijplanten » vr mei 15, 2015 7:35 pm

Je zou een gele vangplaat kunnen ophangen. Signaalplaten worden ze ook wel eens genoemd. Dit zijn plastic platen met lijm. Hiermee vang je insecten en weet je wat er in je kas rondvliegt.het is niet heilig maar helpt zeker.
Groetjes Richard.
kwekerijplanten

Berichtdoor arpad veldhuis » zo mei 17, 2015 7:21 am

met biologische bestrijding lost je nooit 100% het probleem op,ik zou voor admire gaan gewoon met de giet beurten meegeven
arpad veldhuis

Berichtdoor jessetukkers » zo mei 17, 2015 8:59 am

kwekerijplanten schreef:Je zou een gele vangplaat kunnen ophangen. Signaalplaten worden ze ook wel eens genoemd. Dit zijn plastic platen met lijm. Hiermee vang je insecten en weet je wat er in je kas rondvliegt.het is niet heilig maar helpt zeker.

Moet je wel die platen van Bayer gebruiken, die zijn namelijk voorzien van een blauwe zone die speciaal thrypsen aantrekt......
jessetukkers

Berichtdoor hanzell » ma jun 01, 2015 12:26 am

Jesse,

volgens mij kun je voor trips roofwants inzetten, schijnen erg goed te werken.

ik heb zelf goede ervaring met roofmijt tegen spint.

hoe gaan de stanhopea bij jou ? mijne zitten stampvol knoppen. de eerste (MPA) staat al in bloei.
hanzell

Berichtdoor jessetukkers » ma jun 01, 2015 5:59 am

Ze zijn laat, candida heeft net gebloeid, de rest zitten net zoals bij jou vol met knoppen....
jessetukkers

Berichtdoor Leo Zwinkels » za jun 06, 2015 8:51 am

Altijd voor biologisch gaan, wel opletten dat er al minimaal een half jaar geen chemische middelen gebruikt zijn anders lukt het veel moeilijker. Zeker middelen als admire wat hier boven genoemd werd is zeer slecht te combineren met biologie.
Wij zetten zelf cucumeris uit, kweekzakken 1x per maand. succes
Leo Zwinkels

Berichtdoor Kottie » vr jun 12, 2015 8:49 pm

Ha Leo,

dat is precies de soort die ik had "uitgekozen". Probleem is wel; waar haal ik die vandaan..... Koppert en zo leveren aan bedrijven, en zo groot is mijn kas niet..... Ik hoor graag van je waar jij ze vandaan haalt.

Ondertussen heb ik nog maar 3 volwassen thripsen gevonden (en geeuthaniseerd), dus een massale aantasting lijkt me gespaard te blijven....

groet Michiel
Kottie

Keer terug naar Ziekten en Plagen