Te veel zon?

Allerlei vragen over ziektes en plagen

Te veel zon?

Berichtdoor deesje » za aug 20, 2016 9:00 pm

Hey,

Ik ben onlangs weer begonnen met orchideeën, ik heb daar ook wat vragen over.
Ik merk dat sommige van mijn orchideeën gele bladeren krijgen waar wijst dit op?
Ik ben heel hoedzaam met mijn water dus ik dacht niet aan te veel water, ik kijk altijd of er nog condens in de potten zit voor ik ze water geef.
De meeste van mijn orchideeën hangen in onze veranda waar een zonnenscherm is.
Ik heb ook vanda's ik heb gehoord dat je ze beter in een vaas kan zetten, maar ik heb ze bij ons aan pilaren hangen, ik sproei elke dag de wortels nat met hele fijne nevel.
Is het dan ook een must om ze in een vaas te zetten?
En hoe vaak moet je de andere orchideeën water geven en bemesten?
Ik gebruik osmose water op temp.
Welke potgrond is het beste voor hun?
Ik heb er een paar uit de grond gehaald en staan nu leeg in een pot, omdat toen ik ze kocht de grond kletsnat was.
hierbij een paar foto's, hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen en dat ik ze nu wel goed verzorg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
deesje

Re: Te veel zon?

Berichtdoor Bindi » zo aug 21, 2016 12:15 pm

Hoi
Mag ik eerst even zeggen,dat ik je planten erg leuk vind hangen en staan :)
Welke planten krijgen gele bladeren ?
Dit vraag ik omdat sommige planten ook gele bladeren krijgen door een voeding tekort, het hoeft dus niet aan de hoeveelheid licht te liggen.
Mijn planten krijgen half kraan met half osmose en ik voeg daar bij elke watergeef beurt planten voeding toe, dit is planten voeding van Akerne.
Zo te zien heb je allemaal planten die bark als potgrond nodig hebben,zelf koop ik altijd een grote zak bark bij het tuincentrum,je doet er lang mee en is een stuk goed koper dan bij een kweker. Deze bark heet nieuw zeeland bark geloof ik pfff zoiets in ieder geval, anders wil ik mijn berging nog wel overhoop halen om te kijken voor je :lol:
Ik geef mijn planten water op hoe het weer is, is het behoorlijk warm dan 2 x per week bij de droge potten, de vochtige potten sla je dan over.
In de winter 1 keer per week,
Je vanda,s zien er mooi uit hoor misschien elke dag wat voeding geven als ze een sproei beurt krijgen.Als de wortels niet verdrogen zie ik niet waarom je ze in een vaas moet zetten,want dat is de enige reden om een vaas te gebruiken, hebben ze wel last van droge wortels dan zou je het wel kunnen doen,scheelt je ook met elke dag sproeien, nou 2 redenen dus :lol:

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Bindi » zo aug 21, 2016 12:18 pm

even oftopic :) heb je garnalen bakjes staan, ik heb er namelijk 4 bakken van staan.
Laatst bijgewerkt door Bindi op zo aug 21, 2016 12:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Bindi

Berichtdoor Bindi » zo aug 21, 2016 12:35 pm

Voor de geintresseerde het is bark van de middelandse zee den, scheelt wel een aantal kilometertjes :wink:
Bindi

Berichtdoor deesje » zo aug 21, 2016 5:20 pm

De plant die gele bladeren kreeg was een oncidium, ik heb hem nu uit de pot gehaald om wat op te laten drogen, potgrond was heel nat.
Verdroogde wortels van een vanda hoe zien die eruit?
Ik hou ze soms ook wel in een emmer water enkel de wortels en dan zie je een hoop belletjes eruit komen, de wortels worden dan groen in plaats van grijs.
Ik heb nu pas grond en mestoffen besteld bij een kweker.
Ik bemeste eerst met substral orchideee, maar daar stond op dat je elke keer na een beurt bemesting een beurt moest overslaan en gewoon water moest geven.
Jij geeft dus altijd je orchideeën mestof als je ze water krijgen? en de vanda zou dan dagelijks een sproeibeurt met bemesting moeten hebben?
Sproei je tussendoor nog tussen de waterbeurten? ik sproei dagelijks geen idee of het nodig is, ik heb een hele fijne vernevelaar waar ik gewoon de kamer wat mee bemist voor de luchtvochtigheid.
Is er een reden waarom je ook een deel kraanwater gebruikt bij je osmose?
deesje

Berichtdoor Bindi » zo aug 21, 2016 9:10 pm

Als je oncidium zo nat heeft gestaan dan kan ik mij voorstellen dat hij geel word.
Als je vanda zijn wortels verdroogd zijn, zien ze er verhout uit.Maar jouw vanda,s zien er keurig uit,en 1 keer in de week in een emmer met voeding en tussen door de wortels sproeien,dat lijkt mij prima.
De voeding die ik geef kun je gewoon met elke water geef beurt toevoegen, dit kan met deze voeding geen kwaad.
Water doe ik half kraan, half osmose, omdat in alleen osmose haast niets meer inzit wat je plant nog kan gebruiken,nu word dit wel wat gecompenseerd door de voeding die je geeft,maar ik heb de ervaring dat de plant dan op den duur toch een voeding tekort krijgt.
Maar let wel goed op, de voeding die ik geef aan mijn planten, koop je niet in het tuincentrum, maar bij een orchideeen kweker, en die kweker heet Akerne,ze hebben ook een web shop,dus met de voeding die je nu geeft,moet je niet doen wat je met akerne voeding doet, maar gewoon hoe je gewend bent,want anders verbranden je de wortels.
Ik sproei mijn planten nooit, ik heb namelijk geen vanda, maar botanische cattleya.
Ik weet wel dat je met sproeien op het blad van de vanda, een probleem kan krijgen,namelijk dat je rot kunt krijgen met bijbehorend blad afval,dus als je sproeit zou ik het alleen op de wortels doen.
Ja en of je elke dag moet sproeien, als je op de wortels sproeit kan het absoluut geen kwaad, maar met de hoge luchtvochtigheid die nu heerst, kun je heus wel een dag overslaan.

Groetjes Bindi
Bindi

Keer terug naar Ziekten en Plagen