Slappe bladeren

Allerlei vragen over ziektes en plagen

Slappe bladeren

Berichtdoor deesje » za aug 27, 2016 10:59 am

Ik heb gemerkt dat de onderste bladeren van mijn vanda's slap beginnen te hangen hoe zou dit komen?
Bij de ene beginnen de bladeren ook geel te worden, ik heb dit ook bij een paar van mijn andere orchideeën maar dat waren degene die in de veranda hongen deze heb ik nu verplaatst omdat ik dacht dat het daar te warm was voor hun.
De vanda's hangen niet in de veranda maar in de living waar veel licht is maar geen directe zon.
Ik sproei de wortels van mijn vanda's dagelijks, mijn orchideeën geef ik 1 maal in de week water, af en toe vernevel ik ook.
Ik heb de meeste nu in doorzichtige potten zitten dan kan ik beter in het oog houden of er nog condens in de potten zit, zit het er nog in geef ik geen water, maar blijkbaar doe ik toch iets fout.
deesje

Re: Slappe bladeren

Berichtdoor Bindi » ma aug 29, 2016 5:26 pm

Deesje
Stop met je vanda,s elke dag sproeien,er komt water in de blad oksels en dat is hoogst waarschijnlijk de reden van het geel en of slap worden van de bladeren.
Doe ze desnoods 2 keer per week in een emmer met water, laat ze even een half uur staan en dan ben je klaar.
Als je wat meer over vanda,s wil weten dan staat er op vensterbank een heel lang topic van iemand die heel veel verstand van vanda,s had, ik weet natuurlijk niet of je die al hebt gelezen, maar het is erg leerzaam.
Ook je phaleanopsis houd er niet van om water in de oksels te krijgen.
Bindi

Berichtdoor Marcus » di aug 30, 2016 7:46 am

Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor deesje » di aug 30, 2016 6:53 pm

Ik sproei wel enkel op de wortels, ik heb gekeken in het topic maar die bevat 99 pagina's dus moet ik nog even wat tijd voor hebben :p
Mijn ma heeft net dezelfde als mij sproeit ook elke dag op de wortels en die doet het prima, ik begin toch echt te denken dat ik geen orchideeën houder ben.
Hoe vaak moet ik ze nu toch water geven vind het zo moeilijk, het lijkt zo rap te veel maar dan toch weer te weinig, ik heb het dan over mijn andere orchideeën.
deesje

Berichtdoor deesje » di aug 30, 2016 6:56 pm

Ik heb me dan hier aangehouden https://www.youtube.com/watch?v=meF6qsk ... ture=share
Maar die sproeit er ook best veel op.
deesje

Berichtdoor Bindi » di aug 30, 2016 8:40 pm

Natuurlijk wel, je gaat het vanzelf leren, het feit dat je hier vragen stelt, zegt al dat je begaan bent met je plantjes :)
Ik zal je het je proberen uit te leggen, spray eens op een bepaald punt op de spiegel, dan zul je zien dat het verder komt dan je denkt, en de plant hoeft niet direct te laten zien dat er een probleem is,dit merk je soms te laat op.
Dat het bij je moeder wel goed gaat, dat kan heel goed, maar elk huis is weer anders met andere luchtstromingen en ander licht, je moeder kan bv op een ander tijdstip sproeien, bv heel vroeg in de ochtend, zodat de plant de hele dag de tijd heeft om te drogen. Een voor beeld met wat ik bedoel, ik ging verhuizen en al mijn plantjes weer mooi in de venster bank gezet, maar tot mijn schrik bleek de huiskamer veel te droog en sommige planten zijn ook dood gegaan, ondanks dat ze de zelfde verzorging kregen als in mijn vorige huis, om een lang verhaal kort te maken, met wat aan passingen groeien ze nu prachtig uit.
Ik kan niet zeggen hoe vaak je de planten water zou moeten geven, dit omdat ik niet weet hoe lang je planten doorgaans vochtig blijven.
Ik kan je alleen zeggen wat ik doe, en dat is dat mijn planten 2 x per week water krijgen en in de winter 1 x Als een plant nog vochtig is dan krijgt deze de volgende water geef beurt pas weer water.je vanda,s gewoon 2 a 3 keer per week met de wortels in het water zetten en een half uur laten staan, dan weet je zeker dat de plant genoeg heeft.
Bindi

Berichtdoor deesje » vr sep 02, 2016 10:22 am

Thx voor je uitleg, ik heb nu in alle potten van mijn orchideeën mos of hydrokorrel gelegd, deze hou ik dan vochtig voor de vochtigheidgraad, ik bedoel daar dan wel mee dat de planten niet zelf in water staan maar dan hebben ze wel een wat vochtigere omgeving, en ik geef ze nu zelf een pak minder water, de orchideeën die ik van de veranda heb verzet naar de huiskamer doen het nu beter, de bladeren worden niet meer geler en hangen niet meer slap.
Mijn vanda's een half uur in een emmer laten staan is moeilijk omdat deze vast hangen aan mijn pilaren, ik heb ze al wel eens in een emmer gehouden met water, maar geen half uur want een half uur blijven staan met een emmer is best lang.
Ik heb dan ook nog een vraagje over het sproeien, in veel kassen of bij orchideeën kwekers zie ik wel sproeiinstalatie's hangen waarom is dat zo anders dan wij zouden sproeien?
Ik heb echt een hele fijne vernevelaar speciaal voor orchideeën, het is dus echt een mist die eruit komt.
Ik heb zelf ook een paludarium met een sproeisysteem, daar deden mijn mini orchideeën, het ook goed.
Maar nu ik dit aan het typen ben besef ik miss wel dat ze daar gewoon beter opdrogen, ventilatie sysyteem + warmte ???
deesje

Berichtdoor Bindi » vr sep 02, 2016 2:05 pm

Klopt, in kassen gebruiken ze behoorlijke ventilatoren, ook ik heb een ventilator voor de planten. de wind zorgt er voor dat de planten sneller op drogen. jammer dat je vanda,s vast zitten,misschien kun je ze anders aan haken vast maken die je ook hebt voor bv planten aan je plafond te hangen, die kun je gewoon bij een bouw markt kopen en heb je in verschillende maten, 1 kant is open, dus dan kun je gewoon je planten er even afhalen en een half uur in een emmer met of zonder voeding zetten, het scheelt je heel veel sproei werk.
De fijne sproeier zorgt er juist voor dat er toch water in de blad oksels komen, en juist omdat het zo fijn is valt het jou niet op dat er ook steeds wat in de blad oksels komt.
Bindi

Keer terug naar Ziekten en Plagen